וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליח האו"ם למזה"ת: המשבר בעזה – הסכנה הגדולה ביותר למו"מ

12.7.2017 / 17:00

לדברי השליח ניקולאי מלדנוב, אם המצב ברצועה יוסיף להידרדר, הוא עלול להוביל לעימות – שיהרוס את הסיכוי לחידוש התהליך. "המצב בעזה משאיר אותי ער בלילה, והוא יגיע גם לדלתות של ישראל", אמר והוסיף: "אי אפשר לדלג מעל ראש הפלסטינים ולהניע תהליך רק עם מדינות ערב"

צילום: רויטרס, עריכה: אריאל תמרין

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, הזהיר כי אם המצב ההומניטרי בעזה ימשיך להידרדר, עשויות להיות לכך השלכות ביטחוניות על ישראל. עוד הוסיף כי עימות נוסף בעזה יהרוס כל אפשרות לחידוש התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים, שהממשל האמריקני מנסה להוביל בימים אלה. "הסכנה הכי גדולה לכל ניסיון להניע תהליך - היא המצב בעזה", אמר מלדנוב לתא הכתבים המדיניים היום (רביעי) בירושלים.

"המצב בעזה משאיר אותי ער בלילה, ובסוף גם יגיע לדלתות ישראל. יש הידרדרות דרמטית בשלושת החודשים האחרונים. משבר החשמל, מערכות הביוב בעזה קרסו, מאה אלף טון מי ביוב נשפכים לים התיכון מדי יום - גודל של 40 בריכות אולימפיות - מחירי ירקות עלו ב-50%, בתי החולים עומדים בפני מצב מאוד רגיש, והסיבה היחידה שהכול מחזיק כרגע היא העברת הדלק המצרית לתחנת הכוח", אמר מלדנוב. ואולם, הדגיש כי "פתרון משבר החשמל לא בידיים של ישראל כעת, אלא בידי הפלגים". הוא סירב להתייחס לדיווחים על עסקה מתגבשת בין ישראל וחמאס להחזרת גופות החיילים והאזרחים שבידי הארגון בעזה, אך אמר כי הוא צפוי להיפגש עם המשפחות בימים הקרובים.

הערב יתקיים כינוס סגור מיוחד של מועצת הביטחון, ובו צפוי השליח מלדנוב לעדכן בשיחת וידאו מירושלים על המצב ההומניטרי בעזה. אתמול פורסם דוח מקיף של האו"ם לציון עשור לשליטת חמאס ברצועת עזה, בו נקבע כי המצב בה מידרדר במהירות רבה יותר בהשוואה לתחזיות קודמות וכי "עזה הפכה למקום בלתי ראוי למגורים עבור שני מיליון תושביה, זאת אחרי עשור של שלטון חמאס שבמהלכו ירדה ההכנסה, נפגעו שירותי הבריאות, החינוך והחשמל וכן שובשה הגישה למים נקיים".

שליח האו"ם ניקולאי מלאדנוב בביקור ברצועת עזה, פברואר 2016. AP
מלדנוב/AP
מטופלת מחוברת למכשיר דיאליזה בבית החולים שיפא שבעיר עזה. רויטרס
פלסטינית בבית החולים שיפא בעזה, התלוי בגנרטורים בשל משבר החשמל/רויטרס

נושא נוסף שאליו התייחס בהרחבה מלדנוב הוא הניסיון האמריקני להניע מחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. מחר צפויה להיערך פגישה ראשונה של שליחי הקוורטט למזרח התיכון – הרביעייה הבינלאומית המייצגת את ארצות הברית, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי, עם השליח המיוחד של הנשיא טראמפ גייסון גרינבלט שמבקר בישראל ונפגש היום עם ראש ההממשלה בנימין נתניהו.

מלדנוב הדגיש כי הוא סבור שצריך קודם כל "צעדים בוני אמון שיספקו תקווה לאנשים, ורק אז להתמודד עם נושאי הליבה של הסכסוך". לדבריו, בפגישתו הראשונה עם גרינבלט, הוא שאל אותו לעצתו. "אמרתי לו: 'קח את הזמן. כשמגיעים מבחוץ, צריך לקחת זמן להבין מה אפשרי ומה ניתן לעשייה, להבין את מגבלות הפוליטיות על שני הצדדים". הוא הוסיף כי "האמריקנים מבינים את הצורך לפעול לאט כדי לבנות אווירה לחידוש המשא ומתן", אך הבהיר כי הוא סבור כי למרות הניסיון לשלב את מדינות ערב לתוך התהליך, והוסיף כי "לא ניתן לדלג מעל הראש של הפלסטינים ולעשות תהליך רק עם מדינות ערב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרינבלט ונתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלדנוב מתח ביקורת על צעדים של שני הצדדים שפוגעים באמון, ובפרט על האצת הבנייה בהתנחלויות וההסתה בצד הפלסטיני. "המספרים של ההתנחלויות בחצי השנה האחרונה מדאיגים", אמר. "אני מבין את הדאגות הפוליטיות והקואליציוניות, שהן חלק מכל חברה דמוקרטית, אבל ההשלכות של הצעדים האלה אינן מסייעות ביצירת אווירה שתומכת בשיחות והסדר. גם בצד הפלסטיני יש סיבות לדאגה: תמיכה בטרור וקריאה של מרכזים על שמם של מחבלים. צריך להתמודד עם ההסתה".

מלדנוב לא התייחס לצעדים האחרונים שישראל הודיעה עליהם בחצי השנה האחרונה בעקבות החלטות שונות של מוסדות האו"ם נגד ישראל. עם זאת, הוא הדגיש כי יחסי העבודה שלו ושל מזכ"ל האום אנטוניו גוטרש, שאף צפוי להגיע לביקור בישראל בחודש הבא, "פתוחים וטובים". "לישראל יש הרבה טענות, אבל מבחינת המזכ"ל יש יחסי עבודה טובים, והוא מאוד מעונין לשמור על סביבת עבודה שכזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully