וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש הסבר מדעי לחוק מרפי של התורים

17.8.2017 / 13:21

גם אתם בטוחים שלא משנה באיזה תור תבחרו, תמיד התור האחר יתקדם מהר יותר? אתם לא לבד. לד"ר מכובד אחד נמאס לעמוד בתור אז הוא יצא לחקור את חוק מרפי בנושא וחזר עם מסקנה מפתיעה

קצין האבטחה במרכז התור המשתרך לבידוק הביטחוני בתחנת הרכבת התחתית טיאנטונגיואן שבבייג'ינג. רויטרס
תור לבידוק בטחוני ברכבת בבייג’ינג/רויטרס

כולנו שמענו על "חוקי מרפי", אותו כלל פופולרי שטוען כי אירועים יתבצעו שלא כשורה בכל מצב נתון. הוא מנוסח לרוב כ-"כל דבר שיכול להשתבש, אכן ישתבש" (Anything that can go wrong will go wrong).

החוק הראשוני הורחב לשלל תחומים ויש לו אינספור גרסאות, כשאחת מהפופולאריות בהן היא גרסת חוקי מרפי לתורים, לפיה:

• התור האחר תמיד יתקדם מהר יותר.
• אם תעבור אליו, התור שבדיוק עזבת יתחיל להתקדם מהר יותר.
• אם תעבור חזרה, דפקת את שני התורים ועצבנת את כולם.
• ככל שאתה מחכה יותר זמן בתור, כך רב הסיכוי שאתה בתור הלא נכון.
• אם רצית משהו ספציפי, האחרון ייקנה על ידי האדם שלפניך.

בגדול זה נראה ככה

לד"ר רורבט מתיוס מאוניברסיטת בירמינגהם נמאס מהחוקים האלה, אבל במקום לפתור את העניין כאחד מהחלקים המעצבנים של הקיום, הוא יצא לבדוק את המדע מאחוריהם. למרבה ההפתעה – הוא הצליח למצוא הסבר מדעי לחוק.

אז למה אנחנו תמיד בוחרים את התור האיטי יותר? לפי ד"ר מתיוס אם אנחנו בוחרים תור ארוך במיוחד או כזה שיש בו 12 משפחות שקונות ציוד לחורף אז די ברור מדוע התור שלנו לא יתקדם. אבל לדבריו ולפי המדע (ובעיקר הסטטיסטיקה), בסופו של דבר בטווח הארוך ובממוצע - לכל התורים שתעמוד בהם יש סיכוי זהה להסתיים באותו פרק זמן. כלומר - אם יש 12 תורים, הסיכוי שלך לבחור בתור הקצר ביותר הוא 1 ל-12 ואם תגיע 12 פעמים לאותה חנות אתה תהייה בתור המהיר ביותר לפחות פעם אחת. זאת אומרת שלפי הדוקטור שחקר את הנושא אין דבר כזה בכלל "חוק מרפי של התורים".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

ובכל זאת...

קניות לחג ברשת רמי לוי ספטמבר 2010. אורי לנץ
איך תדעו איזה תור לבחור?/אורי לנץ

"הבעיה עם הטיעון הזה היא שכשאנחנו מבקרים בחנות לא אכפת לנו מהטווח הארוך ומהממוצע", מסביר ד"ר מתיוס, "אנחנו רק רוצים שהתור שלנו יסתיים מהר באותו רגע. אז אם יש X תורים, הסיכוי שנבחר את התור המהיר באותו ביקור הוא רק 1/X".

וזה, מסביר ד"ר מתיוס, המפתח להבנת חוק מרפי של התורים: "כשאנחנו עומדים בתור, יש 3 תורים שאכפת לנו מהם – זה שאנחנו עומדים בו ושני אלה שמהצדדים שלנו. לכן, הסיכוי שהתור שלנו יהיה המהיר ביותר הוא 1 ל-3. במילים אחרות – יש כ-70% סיכוי שבכל פעם שנעמוד בתור נרגיש את נכונותו של חוק מרפי לפיו התור שלנו הוא הכי איטי – והתור שלידנו יהיה יותר מהיר!".

מקווים שזה יעזור לכם להרגיש יותר טוב עם עצמכם בפעם הבאה שתעמדו בתור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully