וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כש-G20 הפכה ל-G19: הוועידה שתיזכר בגלל השקט שקיבל פוטין מטראמפ

9.7.2017 / 21:26

נשיאי רוסיה וארה"ב רשמו שניהם הישגים מהפגישה הראשונה, אך דווקא ידו של פוטין על העליונה: הוא הוריד את אסד מהשולחן וקיבל כותרות שמציגות את טראמפ כמאמין שהקרמלין לא התערב בבחירות. ובאשר ליתר? ארה"ב נותרה לבד במערכה נגד הגלובליזציה וההתחממות הגלובלית

צילום: רויטרס

בפסגת ה-G20 שהתקיימה בסוף השבוע בגרמניה, עמד במרכז העניינים – שלא במפתיע - נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מבחינתו הפסגה והמסע לאירופה היו הצלחה. אולי הצלחה לטווח קצר וכישלון מדיני, או הצלחה מדינית לטווח ארוך, תלוי איך יתפתחו הדברים בסוריה, אבל הצלחה.

תחנתו הראשונה של טראמפ באירופה לא הייתה המבורג, אלא פולין, שם התקבל טראמפ באהבה. הקהל קרא שוב ושוב "טראמפ, ארצות הברית". בפולין, שבה שולטת ממשלת ימין לאומית ואף לאומנית-דתית, המדגישה את דעתם הטובה של הפולנים על עצמם ועל ההיסטוריה שלהם, כקורבנות רומנטיים של ההיסטוריה הנאבקים דורות נגד רוסיה מצד אחד וגרמניה מצד שני - כל אחת על גלגוליה השונים.

טראמפ דיבר על הפולנים בדיוק כפי שהם רואים עצמם – נושאי דגל הציביליזציה המערבית, מוצב חוץ במלחמת הציביליזציות. הוא התייחס לגבורתם במלחמת העולם השנייה, שאכן הייתה - אבל דבר אחד קטנטן לא הוזכר – שמתוך שישה מיליון פולנים שנהרגו ונרצחו במלחמה מחציתם היו יהודים. איש לא מצפה אמנם שמנהיג יגיע למדינה ויטיח בפניה את חטאיה השונים, אבל ההתעלמות מהנושא היהודי, בפתח מה שהיה גטו ורשה, מעט צורמת. לפחות ליהודים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפתח פגישתם בוועידת G20 בגרמניה. 7 ביולי 2017. AP
טראמפ ופוטין בהצהרה משותפת לפני פגישתם הראשונה/AP

מה שחמק מתחת לרדאר הייתה התבטאותו החשובה מאוד של הנשיא שבה התחייב לסעיף חמש באמנת ברית נאט"ו – סעיף הערבות ההדדית. הוא מחק התחייבות זהה בנאומו בפסגת ה-G7, בשעת פגישת ראשי ברית נאט"ו, אבל סוף סוף אמר את הדברים ובמקום הנכון: פולין והמדינות הבלטיות חיות בחרדה מתמדת מפלישה או מהתערבות רוסית, וכעת קיבלו צ'ק חתום.

אחרי פולין, היה מפגש הפסגה הכה מצופה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ראשית, הוא נמשך זמן רב, ושנית, יש ידיעות סותרות על מה שנאמר בו. בראשן, אם טראמפ אכן קיבל, כדברי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, את דבריו של פוטין שרוסיה לא התערבה במערכת הבחירות האמריקנית. מה שעולה מהפגישה היא תמונה כזו: נשיא ארצות הברית שואל את נשיא רוסיה אם רוסיה התערבה בבחירות, פוטין מכחיש - ועוברים הלאה. בדיוק מה שטראמפ רוצה. כלומר – בין להאמין לסוכנויות המודיעין האמריקניות, לבין להאמין לפוטין - טראמפ בוחר להאמין לפוטין.

במישור המעשי, מי שיצא וידו על העליונה היה פוטין. אבל גם לטראמפ יש הישגים – הפגישה היתה טובה, והוא בהחלט יכול לטעון שיש כאן בסיס להבנות, ליחסים טובים יותר בעתיד. ואולם, פוטין, מעבר לכך שהוא נפגש עם נשיא ארצות הברית כשווה לשווה למרות הבדלי העוצמה, קיבל יותר.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בפסגת G-20 בהמבורג, יולי 2017. רויטרס
יכול להטיח במבקריו כעת שיתבוננו היטב ויחליטו מי נמצא במקום טוב יותר/רויטרס

בראש ובראשונה נושא הדחת נשיא סוריה בשאר אסד ירד מהשולחן. ארצות הברית לא תנסה להפיל אותו. כלומר, האיש של הקרמלין קיבל מעין חסינות. זאת בתמורה להפסקת אש באזור הנוח לרוסיה. ווין-ווין. בנושא קוריאה הצפונית – רוסיה הטילה לפני הפסגה וטו על גינוי, בתמורה לכלום. אם וושינגטון קיוותה לבנות קואליציה עם בייג'ינג ומוסקבה נגד פיונגיאנג, זה לא עומד לקרות.

לא שמישהו מצפה מפסגת G20 או מכל פסגה אחרת להצהרות פורצות דרך, התחייבויות דרמטיות או שינויים מרחיקי לכת. ואולם, הוועידה הזו, מעבר לנוכחותו של טראמפ, תיזכר כ-G19. בשני הנושאים המרכזיים שעמדו על הפרק – סחר עולמי והתחממות גלובלית - נותרה ארצות הברית בבדידות מזהרת, מיוצגת בסעיף החולק על דעת כל יתר המדינות. איך אומר נשיא ארצות הברית בסיום ציוציו? עצוב.

כשמתפרעי המבורג שיחקו לידיו של טראמפ

והיו גם המראות מהמבורג. הקנצלרית אנגלה מרקל הולכת לבחירות בעוד חודשיים, והבחירה לערוך את הפסגה בהמבורג המזוהה עם השמאל הרדיקלי אולי נראתה דמוקרטית ויפה על הנייר, אך בפועל היא סיפקה תמונות דרמטיות של אנרכיה וחוליגניות. נכון, מדובר בכמה מאות מתפרעים, אבל מראות הביזה וההרס ועשרות אלפי אנשי כוחות הביטחון לא רעים לאורח שמעבר לאוקיינוס: הוא יכול, ובצדק, להטיח במבקריו המתלוננים על שאינו מסתדר עם האירופים, הדורשים שייקח דוגמה מהקנצלרית מרקל והכלכלה והדמוקרטיה המשגשגות בארצה, שייקחו מבט אחד נוסף באירופה, באותו מערב שבנאום בפולין הרהר בקול רם אם אינו מתדרדר ומאבד את כוח הרצון להגן על ערכיו, ואז יתבוננו באמריקה ויחשבו שוב מי נמצא במקום טוב יותר.

טראמפ שב לוושינגטון, שם מחכות החקירות בענייני רוסיה, ניסיון העברת חוק הרפורמה ל"אובמה- קר" ושאר צרות. שאר המנהיגים שבו איש-איש לארצו. בסופו של דבר, בעוד כמה חודשים הסיבה היחידה שהפסגה הזו תיזכר תהיה כפגישה הראשונה בין טראמפ ופוטין - וההסכמה הראשונה ביניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully