וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלון ניסוי או משאלת לב בחמאס: ההדלפה על עסקת הנעדרים

9.7.2017 / 6:25

הדיווח בעיתון הלבנוני בדבר התקדמות במגעים על עסקת שבויים עורר התרגשות ותקווה מחודשת בישראל. בין אם מדובר בפריצת דרך במשא ומתן או ברצון לשפר את מעמדו הרעוע של הארגון בציבור הפלסטיני – העסקה עדיין לא נראית באופק

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

הדיווח בעיתון הלבנוני אל-אח'באר עורר תגובות דרמטיות בישראל וחידש אצל לא מעטים את התקווה להחזרת גופות חללי צה"ל והאזרחים המוחזקים בידי חמאס. "חמאס נערך לעסקת אסירים בשני שלבים - האם תכלול את ברגותי וסעדאת?" (סימן השאלה בגוף הכותרת), נכתב בדיווח הלבנוני. באתר עצמו הדיווח לא הובלט במיוחד. עוד ידיעה בעמוד הבית של העיתון המקורב לחיזבאללה. תוכנו של הדיווח נשמע גם כן מפוקפק. ובכל זאת, כמו תמיד, כל פרסום בתקשורת הערבית על עסקה סביב חללי צה"ל וישראלים המוחזקים בשבי חמאס, מייצרת מיד כותרות דרמטיות בישראל. בשורה התחתונה, צריך לומר, כל הצדדים המעורבים בשיחות ובמגעים בין ישראל לחמאס מסכימים על דבר אחד ברור: אין עדיין עסקה באופק.

אז מה בכל זאת קרה כאן שגרם לשלל פוליטיקאים בישראל לצאת בהצהרות נמהרות, ברכות ואיחולים? לא הרבה. הדיווח פורסם בעיתון לבנוני המקורב לחיזבאללה, על ידי עיתונאי שמתגורר בביירות ונחשב מקורב לצמרת חמאס בלבנון. כלומר, לא למעגל מקבלי ההחלטות בחמאס שנמצא בעזה ומחזיק בשלושה ישראלים. בידיעה נכתב כי, "גורמים בתנועת חמאס ששוחחו עם אל-אחבאר, אמרו כי התנועה מתקרבת יותר מאי פעם להשלמת 'עסקת מידע' עם האויב הציוני, שתכלול שחרור אסירים מבתי הכלא של הכיבוש ובנוסף ל(שחרור) אסירים משוחררים ששבו ונעצרו לאחר שחרורם", כלומר אלה ששוחררו בעסקת שליט ונעצרו שוב לאחר חטיפת שלושת הנערים ביוני 2014. על פי אותו דיווח, עסקת החילופים הנוכחית תהיה דומה לזו שבוצעה ב-2009 כשישראל שחררה 20 אסירות בתמורה לסרט וידאו של גלעד שליט.

עוד בנושא:
ישראל: התקדמות במו"מ על השבויים בעזה; חמאס: הפער נותר בעינו
כ-40 ח"כים חתמו על עצומה להחזרת גופות שאול וגולדין
חמאס: "ישראל עצרה ביקורי משפחות לאסירינו מעזה"

אורון שאול, הדר גולדין. באדיבות המשפחה
אין סימני שאלה בנוגע למצבם של חללי צה"ל ושל האזרחים המוחזקים בידי חמאס. שאול וגולדין/באדיבות המשפחה

לפי אל אחבאר, "עסקת המידע" כוללת גם תנאים של חמאס לשחרר אסירות, אסירים קטינים וחברי פרלמנט, הכול בתמורה למידע על גורלם של שני חללי צה"ל, שכאמור בישראל כבר נקבע כי נהרגו. השלב השני, על פי העיתון הלבנוני, הוא "הבעייתי יותר"- יכלול את העברת האזרחים הישראלים לישראל תמורת אסירים "כבדים" כמו מרוואן ברגותי ואחמד סעדאת, ובסופו של דבר, על פי אותו דיווח, מה שיש בידי חמאס יכול להוביל ל"ריקון" בתי הסוהר בישראל מאסירים ביטחוניים.

כמעט כל הפרטים הללו נשמעים בעיקר כמו משאלת לב של בכירים בחמאס או בלון ניסוי שנועד להשפיע על דעת הקהל בישראל ובזירה הפלסטינית, לנוכח מצבו הבעייתי כל כך של חמאס. בשונה מ-2009, ישראל יודעת היטב מה מצבם של שלושת הישראלים שנכנסו לעזה ושל שני חלליה שנהרגו שם. אין סימני שאלה בנוגע למצבם. כלומר, אין כאן מידע של ממש שיכול לחדש לישראל ולהביא ל"עסקת מידע", נוסח זו של 2009. שלושת האזרחים הישראלים המוחזקים בעזה סבלו מבעיות נפשיות ואין מדובר בלוחמים שנשלחו על ידי ממשלת ישראל. כלומר, הסבירות של השלמת עסקה שכזו נמוך ואפילו בדיווח מוזכר שישראל אינה מסכימה לכך עדיין. גם אל-אחבאר מציין שישראל הסכימה בעבר לשחרר את אסירי עסקת שליט שנעצרו שוב (מלבד אלה שנשפטו- כלומר 53 בסך הכל) אך רק במסגרת עסקה כללית גדולה ולא כתנאי מוקדם.

עוד באותו נושא

משפחות החללים בעזה לא עודכנו על התקדמות: "על הממשלה להשיבם הביתה"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דובר חמאס על רקע תמונות חללי צה"ל והאזרחים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ובכל זאת, אם לרגע אחד נשאיר את הדיווח של אל אחבאר בצד, צריך לומר, מגעים מתקיימים כמעט כל הזמן בין ישראל לחמאס באופן בלתי ישיר באשר לעסקה שכזו. לעיתים אף נרשמת התקדמות קלה בנושא. המודיעין המצרי מעורב כך, גורמים בינלאומיים שונים ואפילו האירופים ניסו את מזלם. אלא שבכל פעם מחדש הצדדים נתקעים בסעיף הפתיחה של חמאס או התנאי המוקדם. חמאס דורש שלפני כל דבר, ישראל תשחרר את אותם 58 אסירי עסקת שליט ורק אז יתחיל מו"מ בין הצדדים. לא נראה שכרגע מישהו בצד הישראלי מוכן למהלך דרמטי כל כך כשמנגד אין תמורה של ממש שחמאס יכול לתת. אז בינתיים ייתכן שיש התקדמות מוגבלת במגעים, אך כמו שאמר אתמול בכיר בחמאס בשיחה עם וואלה! NEWS, "אנחנו לא זזנו סנטימטר מעמדתנו ובישראל אין כנראה לחץ להשלים עסקה".

אז מה גורם למישהו מצמרת חמאס בלבנון להדליף דיווחים שכאלה לתקשורת הערבית? כנראה הצורך בחיזוק מעמדו של חמאס והמורל הפלסטיני ואולי גם נסיון לעורר את דעת הקהל הישראלית הרדומה. כלומר המצוקה של תושבי רצועת עזה שהולכת ומחריפה (שהביאה אתמול לשפל חדש באספקת החשמל בעזה- 93 מגה-וואט בלבד מתוך כ-450 הדרושים), שמקרינה ישירות על מעמדו של הארגון, בעיותיו התקציביות, שלל הלחצים שמופעלים עליו מצד מדינות ערב הסוניות (מצרים, איחוד האמירויות) לנטוש את קטאר, לצד הלחץ של קטאר שחמאס יתמוך בה (ביום שישי הגיע השליח הקטארי מוחמד אל-עמאדי לרצועה) - כל אלה קולעים את הארגון למצוקה של ממש. ואם אין עסקה באופק לפחות דיווחים על עסקה יכולים גם כן לסייע בהרמת המורל.

משבר חשמל בעזה 12 ביוני 2017. רויטרס
חמאס זקוק לשיפור בדעת הקהל ולחיזוק מעמדו הרעוע. משבר החשמל ברצועה, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully