וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקווה התנפצה: השיחות בין טורקיה ליוון על איחוד קפריסין קרסו

8.7.2017 / 16:40

הסיכוי הטוב ביותר להגיע לשלום באי זה כמה שנים התפוגג לאחר שהצדדים לא הגיעו להבנות סביב סוגיות המפתח, כמו נוכחות החיילים הטורקים. עתה לא ברור מה יעלה בגורל הסכסוך הנמשך מאז 1974. "היינו קרובים מאוד"

דגלי קפריסין ויוון בעמדה צבאית בניקוסיה מול דגלי טורקיה וקפריסין הטורקית, ינואר 2017. AP
השלום התרחק. דגלי טורקיה ויוון בעמדות מנוגדות בניקוסיה/AP

השיחות בין טורקיה ליוון על איחוד קפריסין התפוצצו אתמול (שישי), אחרי שבוע של דיונים בתיווך האו"ם שבהם נעשו מאמצים לסיים את חלוקת האי הנמשכת זה יותר מ-40 שנה מאז פלשה טורקיה לצפון קפריסין.

הסכסוך הממושך פגם ביחסיהן של טורקיה ויוון ובסיכוייה של טורקיה להצטרף לאיחוד האירופי. תושביו היוונים והטורקים של האי שבים התיכון חיים בנפרד מאז 1974, אחרי שהדיקטטורה ביוון נפלה במהלך ניסיונותיה לספח את קפריסין לשטחה. גילויים של מרבצי גז טבעי גדולים באזור בשנים האחרונות הקשו על האפשרות להגיע להסכם.

כ-30 אלף חיילים טורקים מוצבים בצפון קפריסין, ועתידם מקשה על הגעה לפתרון, שלפי אחד הדיפלומטים שהיו מעורים בסבב השיחות האחרונות היה "קרוב מאוד". דיפלומטים נוספים שהיו מעורים במגעים אמרו כי טורקיה התפשרה מאוד בסוגייה, וכי היוונים דורשים נסיגה מלאה. ביום חמישי עלתה אפשרות שטורקיה תוותר על זכותה להתערב בנעשה באי, אך זו ירדה מהפרק כשיוון דרשה זאת בכתב.

היוונים הקפריסאים היו מוכנים לוויתורים מסוימים, כמו נשיאות מתחלפת, והעלו זאת בכתב. "אני לא יודע מה יקרה מכאן והלאה", אמר מקור דיפלומטי.

קפריסאים יוונים מפגינים נגד שיחות השלום בניקוסיה, קפריסין, יולי 2017. רויטרס
יוונים קפריסין מפגינים נגד עמדת ממשלתם, אתמול/רויטרס

הגורם הדיפלומטי האשים את הטורקים בכך שהיו "חמדנים מעט", אך גם את היוונים, שלדבריו עשו טעות טקטית כשביקשו מטורקיה התחייבות בכתב בטרם הושג הסכם. "אני לא חושב שהיה שם אמון בין הצדדים. היינו באמת מאוד מאוד קרובים", הוסיף.

גורם אחר המקורב לצד היווני אמר כי טורקיה סירבה לספק תשובות בנוגע למסרים שהעבירה לאו"ם, שלפיהם היא תהיה "גמישה" ביחס לזכות ההתערבות בקפריסין. כשהאו"ם כבר פעל לגיבוש אותם עקרונות לכדי מסמך, מה שהיה סולל את הדרך למפגש בין ראשי ממשלות טורקיה, יוון ובריטניה - שלוש המדינות המעניקות חסות לקפריסין - בשבוע הבא בניו יורק, טורקיה נרתעה.

לפי שני הגורמים, שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושאולו אמר לפתע כי ייתכן שאותן זכויות יהיו נתונות לבחינה מחודשת בתוך 15 שנה.

השיחות על איחוד האי כבר התפוצצו בעבר, במקרה הבולט ביותר ב-2004, אז היוונים באי דחו במשאל עם טיוטה שניסח האו"ם, בעוד הטורקים קיבלו אותו. נדרשו כמה שנים כדי לחדש את המגעים לסיום הסכסוך, שנחשב לבית קברות דיפלומטי - יותר מ-25 שליחים מיוחדים של האו"ם ניסו להגיע ללא הצלחה לפתרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully