וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"לים נגד הכפפת תקציב המשטרה לארדן: "פגיעה הרסנית בארגון"

5.7.2017 / 15:49

פורום רבי הניצבים פנה במכתב ליועמ"ש בעקבות הצעת החוק של ח"כ אמסלם מהליכוד להעביר את האחריות על התקציב ממשרד האוצר למשרד לביטחון הפנים, מה שעלול לפגוע בחקירות נתניהו. "החלטה שתחליש את המשטרה, אין לה מקום במדינה דמוקרטית"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שמרית גולדשטיין

(הפגנות בחודש שעבר מול ביתו של היועמ"ש במחאה על הסחבת בחקירות נתניהו)

בכירים לשעבר במשטרה פנו היום (רביעי) ליועץ המשפט לממשלה אביחי מנדלבליט במחאה על הצעת החוק, שמבקשת להכפיף את תקציב המשטרה ישירות לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן. לפי הצעת החוק של ח"כ דודי אמסלם (ליכוד), האחריות על התקציב תעבור מחשב המשטרה הפועל תחת משרד האוצר, לידי המשרד לביטחון הפנים.

"מדובר בהחלטה שתחליש את המשטרה, ושאין לה מקום במדינה דמוקרטית", הבהיר מועדון רבי הניצבים וניצבים בדימוס, ובראשם המפכ"ל לשעבר משה קראדי, במכתב ליועץ המשפטי.

אתמול פורסם בוואלה! NEWS כי בין צמרת המשטרה לשר ארדן מתחולל משבר אמון, כשבכירים בארגון, ובהם המפכ"ל רוני אלשיך, זועמים בימים האחרונים על מה שהם מכנים "ניסיון השתלטות של הליכוד על המשטרה, במטרה להפוך אותה לזרוע של מרכז הליכוד – בכוונה לפגוע בחקירות ראש הממשלה".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ומפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, טקס חניכת סירות משטרה למערך הימי של משטרת ישראל. מרינה הרצליה 9 בפברואר 2017. מגד גוזני
מחלוקות בין המשטרה לארדן. השר והמפכ"ל/מגד גוזני

היום כתבו הבכירים כי "מועדון הניצבים ורבי הניצבים בדימוס רואים בדאגה ניסיון זה שאינו הראשון בתולדות מדינת ישראל. ותיקי המשטרה זוכרים ניסיונות כאלה מתחילת שנות ה-90, שנפסלו פעם אחר פעם, מאחר שהובן כי העברת סמכויות חשב המשטרה המשרד לביטחון פנים תפגע בעצמאות המשטרה".

השוטרים הדגישו כי "להצעה זו יש משמעות הרסנית בדבר יכולתו של המפכ"ל לבצע את תפקידו כאמור בפקודת המשטרה", ומנו את הבעייתיות העולה ממנו. "ההצעה עומדת בסתירה להגדרת תפקידי המפכ"ל".

לדבריהם, "המשטרה צריכה להפעיל את המשאבים העומדים לרשותה בצורה מקצועית, תוך מתן שירותי משטרה לכלל האוכלוסייה, ללא קשר להשתייכותם הפוליטית. המשטרה היא גוף אוכף, ולא סביר ולא רצוי במדינה דמוקרטית שפעולותיה יהיו מוכוונים פוליטית". השוטרים הבהירו כי אין מקום להתערבות של השר בפעילות היומיומית של המשטרה.

מפכ"ל המשטרה לשעבר משה קראדי, בשדרות משה דיין ראשון לציון. מרץ 2015. ראובן קסטרו
מוביל את הפורום המפכ"ל לשעבר קראדי/ראובן קסטרו

פורום הניצבים תקף עוד. "העברת החשב למשרד לביטחון פנים תהפוך את השר ל'מפכ"ל על', ותעמוד בסתירה להגדרת תפקידי השר. התערבות כזו של דרג פוליטי אינה מסוכנת רק בתחום החקירות, שבהן הרגישות מובנת לכל, היא בעייתית גם כשמדובר על פעילות מתחומים אחרים.

לא יעלה על הדעת שגורם פוליטי יוכל להחליט על הקצאת משאבים מבצעיים לאכיפה הקשורה לפינוי מאחזים מצד אחד או לפעילות כנגד עמותות שמאל מצד שני. החלטות המפכ"ל צריכות להיות נקיות מכל הטיה פוליטית".

המשטרה טוענת כי התקציב נקבע בדיונים משותפים עם המשרד לביטחון פנים והאוצר, והבהירו כי השר מביא לידי ביטוי את הדרגים וסדרי העדיפויות, וכי תקציב המשטרה מבוקר על ידי האגף לתכנון, תקצוב ובקרה במשרד לביטחון הפנים. "חשב המשטרה מהווה את הזרוע הארוכה של החשב הכללי לצורך פיקוח על מימוש התקציב", הבהירו. "אין בסיס לטענה בדבר היעדר פיקוח. מתקיים פיקוח מלא ושוטף של הגורמים המוסמכים על ניהול וניצול התקציב בהתאם ליעדים שנקבעו".

"נדרשת סמכות ששוקלת את הצרכים המקצועיים"

הם המשיכו והבהירו במכתב כי "התקציב מאורגן בסעיפים סגורים, ובמקרים בהם יש צורך בשינוי ייעוד, נדרש אישור האוצר או ועדת הכספים. כך שהאמירות על חוסר בקרה אינן נכונות עובדתית".

השוטרים הצביעו על בעייתיות גם בהכרעת סדר העדיפויות של המשטרה. "נדרשת סמכות ששוקלת את הצרכים המקצועיים, בלא קשר לאילוצים פוליטיים של השר או הממשלה שבה הוא חבר". במשטרה הביעו גם חשש כי המשרד לביטחון פנים יסיט תקציבים שנועדו למשטרה, עבור גופים אחרים שכפופים תחתיו, כמו שירות בתי הסוהר או מערך כיבוי האש.

"ההצעה תפגע אנושות בעצמאות המפכ"ל", חתמו, "ביכולתו לנהל את המשטרה שהתקציב הוא כלי ניהולי מהמעלה הראשונה, תפגע ביכולתו לאן בין הפעלת הכוח ובניין הכוח, ועלולה להכניס שיקולים פוליטיים למערכת איפת החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully