וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרקוע האפאצ'י: צה"ל החליט לקצר את שעות הטיסה של הרוטור הפגום

4.7.2017 / 20:00

שעות הטיסה של להבי רוטור קוצרו מ-4,600 ל-995, אחרי שבאחד מהם נמצא סדק שהוביל לקרקוע המערך. ועדת החקירה גילתה כי מקור הבעיה בתהליכי הייצור, ולא בנסיבות חריגות. בואינג לא אימצה את המסקנות וממשיכה בחקירה עם חיל האוויר האמריקני

מסוק אפאצ'י של חיל האוויר חמוש בטילי הלפייר בבסיס בדרום הארץ. GettyImages
מסוק אפאצ'י של חיל האוויר/GettyImages

חיל האוויר החליט לקצר ב-80% את חיי הלהב של מערך מסוקי האפאצ'י, בעקבות מסקנות ועדת החקירה של החיל אחרי גילוי סדק באורך 20 סנטימטר בלהב הרוטור האחורי של אחד מהמסוקים. הסדק אותר על ידי מכונאי מסוקים, במסוק אפאצ'י "לונג בואו" המכונה בחיל האוויר "שרף", בטייסת "צרעה". לפיכך, הושבת מערך המסוקים והוקמה הוועדה. מידע בנושא הועבר ליצרנית בואינג ולצבא ארצות הברית, אולם אלה טרם אימצו את מסקנות חיל האוויר וממשיכים בחקירת המקרה.

לדברי קצין בכיר, הסדר היה קרוב לשורש הלהב וכלל שבר במשטח העליון שלו. "איתרנו עמוק בתוך הלהב מספר ממצאים שככל הנראה נגרמו בתהליך הייצור. פגמים קטנים שאנחנו מאמינים, על בסיס החקירה, שנגרמו לאורך זמן ואלפי שעות טיסה והתפתחו למאמצי התעייפות", אמר. "יש עומס על כל רכיב שעובד בצורה דינמית. להבנתנו, אותם ממצאים התפתחו אחרי 2,000 שעות טיסה של אותו להב. מדובר בפגמים מיקרוסקופיים".

בעקבות הממצאים, הוחלט בחיל האוויר לקצר את חיי הלהב מ-4,600 שעות טיסה ל- 995 שעות טיסה. הקצין הבכיר נשאל האם מקדם הבטיחות הזה הוא לא קיצוני, מאחר שמדובר בתהליך שיאמיר משמעותית את עלות האחזקה של המסוק: "אנחנו שונים מהנחיות היצרן וצבא ארצות הברית. מדיניות האחזקה שלנו יותר מחמירה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונת הסדק שהגיעה לידי וואלה! NEWS/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף, תתבצע בדיקת רדיוגרפיה על כל הלהבים כדי לבדוק שאין מקרים דומים. לדברי הקצין, היו בעבר סדקים בלהבי רוטור – אחד מהם אותר לפני כשנתיים – אולם לא באזור שבו אותר הסדק הנוכחי. עוד הסביר כי על הלהב מותקנים חיזוקי אלומיניום שנועדו להגן עליו במהלך הטיסה – והם אלה שהקשו לאתר את הסדק.

"החקירה כללה כמה מאפיינים. חיצונית ופנימית, ברמה מיקרוסקופית. ממש פירקה את הלהב לשכבות ולגורמים", אמר הקצין הבכיר. "גם מאפייני הטיסה של המסוק נחקרו כדי להבין אם היו נסיבות חריגות, כאלו שישפיעו על הסדק, אך לא נמצאו".

הערב התכנסו שתי הטייסות לשיחות מקצועיות עם הפיקוד הבכיר, והוצגו בפני נציגיהן הנתונים הטכניים של החקירה. לאחר מכן דנו אנשי צוות האוויר על התהליך להחזרתם לטיסה, אחרי שלושה וחצי שבועות של קרקוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully