וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון בנחל אשלים: נפתחה חקירה פלילית; פגרי חיות נמצאו באזור

3.7.2017 / 19:55

המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה נגד מנהלי "רותם אמפרט" וכיל, האחראיות לבריכת המים החומציים שקרסה וזיהמה את נחל אשלים במאה אלף מ"ק מהחומר המסוכן. פגרי שועל, יעל לטאות וציפורים נמצאו בנחל ופקחי הרשות מנסים למנוח מחיות נוספות להתקרב אליו

צילום: שי מכלוף עריכת וידאו:נועה לוי

המשרד להגנת הטבע הודיע היום (שני) כי פתח בחקירה פלילית נגד מנהלי חברות "רותם אמפרט" וכיל, שאחראיות להזרמת מאה אלף מטרים מעוקבים של מים חומציים לנחל אשלים בסוף השבוע בשל סף בריכה חומצית שקרס. המנהלים נכחו הבוקר בשימוע במחוז הדרום של המשרד.

"המשרד רואה בחומרה רבה את האסון האקולוגי בנחל אשלים, ולכן מחובתנו להפוך כל אבן כדי לחקור לעומק את הסיבות ליצירת הזיהום הכבד ולמצות את הדין עם האחראים, וכן למנוע את הישנות המקרה בעתיד", אמר השר להגנת הסביבה זאב אלקין. "ללא קשר להליך הפלילי, נדרוש שהמפעל יישא בעלויות ניקוי ושיקום הנחל. בהתאם להנחייתי, רשות הטבע והגנים מכינה אומדן ראשוני של הנזק ועלות השיקום".

צילום אווירי של אזור מאגר אשלים אליו הגיעו השפכים. אריה רוזנברג רשות הטבע והגנים, מערכת וואלה! NEWS
הנחל המזוהם במבט מלמעלה/מערכת וואלה! NEWS, אריה רוזנברג רשות הטבע והגנים

המשרד הורה להפסיק כל שימוש בסדרת הבריכות שאחת מהן קרסה. עוד נמסר מהמשרד כי "הגבים העמוקים הנמצאים במורד נחל אשלים עדיין מלאים במים חומציים, והמפעל יידרש לשאוב אותם ולהתחיל באופן מידי בשיקום הנחל".

פקחי רשות הטבע והגנים איתרו ביממות האחרונות פגרים של יעל, שועל, לטאות וציפורים קטנות בנחל, במסגרת סיורים מתוגברים מאז האירוע. הפגרים הועברו למכון הווטרינרי בבית דגן לבדיקות נסיבות מותם. פקחי הרשות ממשיכים בסיוריהם בשטח, במטרה למנוע עד כמה שניתן מחיות הבר להגיע למאגרי המים הרבים, להמשיך לבחון את השפעות זרימת החומצה בשטח ולמנוע כניסת מטיילים לאזור.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
פגר של שועל בנחל אשלים לאחר זיהום הנחל על ידי חברת רותם אמפרט, 3 ביולי 2017. מארק כץ, רשות הטבע והגנים
השועל שנמצא בקרבת הנחל/רשות הטבע והגנים, מארק כץ
פגר של יעל בנחל אשלים לאחר זיהום הנחל על ידי חברת רותם אמפרט, 3 ביולי 2017. מארק כץ, רשות הטבע והגנים
היעל שנמצא בקרבת הנחל/רשות הטבע והגנים, מארק כץ

דליפת החומצה החלה בעקבות קריסת דופן מאגר מים, ששטחו 20-30 דונמים, במפעל רותם אמפרט. כתוצאה מקריסת דופן המאגר, החלה זרימת מים המכילים שפכים חומציים לנחל אשלים ולכביש 90. מרשות הטבע והגנים נמסר כי הציבור מתבקש שלא להגיע לנחל אשלים ולמסלולים בקרבתו עד להודעה חדשה.

בניסיון למזער את הפגיעה בטבע הוזרמו מים מתוקים לנחל אשלים שאמורים להוריד את רמת החומציות בנחל. פקחי רשות הטבע והגנים מסיירים במקומות של ריכוזי בעלי חיים, במטרה למנוע מהם להגיע לקרבת המים המסוכנים.

מים חומציים דלפו לנחל אשלים ממפעל רותם אמפרט. בעז פריפלד, רשות הטבע והגנים, רשות הטבע והגנים
הדליפה לנחל/רשות הטבע והגנים, בעז פריפלד, רשות הטבע והגנים

"מדובר במים חומציים שדלפו מהמפעל ופוגעים בכל דבר שחי וגם בצומח", הסביר גלעד גבאי, מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים. "בעלי חיים באזור עלולים לשתות מהם. מדובר גם בנזק ארוך טווח שידרוש שיקום ארוך, שכן אלו מים שנשארים בקרקע ומחלחלים, ועלולים להשפיע גם על אזורים אחרים".

עוד מסר גבאי: "בשלב זה אנו פועלים בשטח ובכלל בשיתוף הגורמים האחרים שמעורבים כדי למזער עד כמה שניתן את הפגיעה בטבע, והכי חשוב למנוע פגיעה במטיילים, שכן כל מגע עם המים מסוכן עבורם. לאור כך, אנו מבקשים מציבור המטיילים לא להגיע לאזור עד להודעה חדשה, גם כדי לשמור על בריאותם וגם כדי לאפשר לנו לטפל בשטח. בשלב זה אנו מעריכים כי השטח שנפגע בנחל הוא יותר מעשרה קילומטרים".

(עדכון ראשון: 19:26)

נקודת הפריצה של החומצה ממפעל רותם אמפרט. המשרד להגנת הסביבה, מערכת וואלה! NEWS
נקודת הפריצה של החומצה/מערכת וואלה! NEWS, המשרד להגנת הסביבה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully