וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבעה ייצאו שניים: כל תרחישי המרוץ האמיתי על ראשות העבודה

3.7.2017 / 19:10

מספר המתמודדים הגדול כמעט מבטיח סיבוב שני, שבו יוכרע מנהיג המפלגה. האם היו"ר הרצוג יוכל לנצח את המפקד של קודמו, פרץ; כיצד גבאי ממנף את חוסר הניסיון שלו ליתרון - ומי יישאר עד הסוף עם מרגלית ובר-לב? אלה התוצאות האפשריות של היום שיוכרע על ידי אחוז ההצבעה

עריכה: שמרית גולדשטיין

תשעה מועמדים החלו את המרוץ המתיש לראשות מפלגת העבודה לפני כחודשיים – אך רק שבעה מהם הגיעו לקו הסיום. בניגוד להערכות המוקדמות, שצפו כי המספר הגדול של המתמודדים יתדלדל במרוצת הקמפיין, רק אלוף במיל' עמירם לוין ודינה דיין פרשו. שאר המועמדים – היו"ר המכהן יצחק הרצוג, ח"כ עמיר פרץ, ח"כ אראל מרגלית וח"כ עמר בר-לב, השר לשעבר אבי גבאי והפעילים המוכרים פחות, אבנר בן זקן והוד קרובי – יתייצבו מחר בבוקר בקלפיות ברחבי הארץ ויתחרו על קולותיהם של כ-50 אלף חברים.

אבל משבעה יוצא רק אחד, או לפחות שניים: בהתחשב במספר המועמדים הרב, הסיכוי שמישהו יגרוף יותר מ-40% מהקולות כבר בסיבוב הראשון נתפס על ידי רוב המועמדים כתסריט בלתי סביר, ולפי ההערכה במפלגה – ההכרעה תעבור לסיבוב שני. אם כך, התוצאות שייוודעו מחר בלילה יסיימו אמנם את המרוץ עבור חמישה מועמדים, אבל בשביל השניים שיגיעו למקומות הראשונים – יתחיל קרב לגמרי אחר.

המועמדים לפריימריז במפלגת העבודה בעימות באולפן וואלה! NEWS 4 ביוני 2017. ראובן קסטרו
המועמדים לפריימריז במפלגת העבודה בעימות באולפן וואלה! NEWS 4 ביוני 2017/ראובן קסטרו

במערכת בחירות עם כל כך הרבה מועמדים יש סקרים רבים, נתונים רבים - והרבה ספינים. קשה למצוא מישהו במפלגה שמוכן להמר על התוצאות, מה גם שהן עשויות להיקבע על חודן של עשרות או מאות קולות בלבד. במקום זאת, בימים האחרונים החלו יותר ויותר שיחות על התרחישים השונים ומי ירכיב את הצמד שיצטרך לתת אחד לשני בראש עד לסיבוב השני, שיתקיים ביום שלישי הבא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

פרץ-הרצוג: היו"ר המכהן נגד היו"ר הקודם

מבין שמונת המועמדים, פרץ נחשב ליחיד שיש לו כרטיס כניסה כמעט ודאי לסיבוב השני, ואם תשאלו אותו – גם את זה הוא לא יצטרך. פרץ, שמגיע ראשון במרבית הסקרים, שב ומצהיר כי הוא מתכוון לזכות בסיבוב הראשון, אולי בגלל שהוא יודע שבסיבוב השני צפוי לו קרב קשה מול כמעט כל אחד שיזכה לעלות מולו. הקרב הזה יהיה קשה במיוחד מול הרצוג, שאמנם התחיל את המרוץ בנקודת שפל, אך בשבועות האחרונים מגלה סימני התאוששות והתחזקות. פרץ והרצוג מחזיקים שניהם בנתח מכובד מהמנגנון המפלגתי המאורגן, מה שמשפר את סיכוייהם להביא את הבוחרים לקלפיות בסיבוב הראשון, אך בסיבוב השני – זה לא יהיה מספיק, והפוליטיקה הפנים-מפלגתית תיכנס למשחק.

בעבודה מעריכים כי אם הרצוג יתמודד מול פרץ, מרבית המועמדים האחרים יתייצבו מאחורי הרצוג וכך גם חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ואיתן כבל. יחימוביץ' נמנעה מהבעת תמיכה פומבית במועמד כזה או אחר בסיבוב הראשון, והתייצבות מאחורי הרצוג – יריבה מהבחירות ב-2013 – תהיה בגדר מיני-סנסציה ותעניק להרצוג יתרון רציני. בכירים במפלגה מעריכים כי העוינות שנוצרה בין יחימוביץ' לפרץ בחודשים האחרונים סביב הבחירות להסתדרות עשויה להוביל אותה לחיקו של הרצוג.

העימות בין הרצוג לפרץ צפוי להתמקד בשאלת הרכבת גוש המרכז שמאל והפריימריז הפתוחים - שהרצוג מקדם ופרץ קצת פחות - כמו גם בהיסטוריית הזגזוגים הפוליטיים של פרץ, כשהרצוג ינסה על גבו של פרץ לעשות היסטוריה ולהיות המנהיג הראשון במפלגת העבודה שלא מודח אחרי קדנציה.

פרץ-גבאי: דם ישן מול דם חדש

אם לשפוט לפי המתקפות וההכפשות שמסתובבות בעבודה בימים האחרונים, השר לשעבר אבי גבאי, הפנים החדשות של המרוץ, הוא האימה האמיתית של מרבית המועמדים. ההחלטה האסטרטגית של כל המטות לתקוף אותו מלמדת על התוצאות הטובות שהוא זוכה להן בסקרים הפנימיים של כל המועמדים. אם גבאי יעלה ויתמודד מול פרץ, יהיה זה קרב של המ?פקד המאורגן של פרץ מול הבוחרים החופשיים של גבאי – והשאלה היא איזה תמיכה גבאי יצליח לקבל מהמנגנון המפלגתי.

יחימוביץ' אמנם נשארה על הגדר בסיבוב הזה, אך רבים מהפעילים הבולטים המזוהים עמה התייצבו מאחורי השר לשעבר מכולנו, ולפי ההערכה – אם יעלה לסיבוב השני מול פרץ, תמיכתה של יחימוביץ' מובטחת, כמו גם של רבים מהמתמודדים שבימים אלה תוקפים אותו, כשברקע מרחפת האפשרות של דיל בין הרצוג לגבאי שעשוי להעניק לו יתרון. פרץ נהנה מתמיכתם של חמישה חברי כנסת, אך בעבודה אומרים שחברי כנסת אחרים ומשמעותיים מאוד חוששים מניצחונו, לאור שמועות על "רשימות חיסול" ביום שאחרי הבחירות. "אצל פרץ או שאתה בן ברית או שאתה אויב, ורוב הח"כים המשמעותיים לא רוצים לראות אותו שם", הסביר גורם בעבודה.

הרצוג-גבאי: יו"ר האופוזיציה מול מנהיג האופוזיציה?

למרות ההערכה הרווחת שלפרץ יש כבר כרטיס בטוח לסיבוב השני, הבחירות המקדימות עשויות להיות מוכרעות על חודן של עשרות קולות, ובימים האחרונים החלו יותר ויותר ספוקלציות לדון גם בתרחיש של הרצוג מול גבאי. עם תחילת המרוץ, אף אחד לא צפה כי הרצוג יצליח להתאושש מהשפל, אך קמפיין שטח אינטנסיבי, כמו גם החשיפות האחרונות סביב המשא ומתן שניהל בשנה שעברה לקראת כניסה לממשלת אחדות והנעת תהליך מדיני-אזורי, שינו את המומנטום. כמו כן, כפי שגבאי העיר לא אחת בשבועות האחרונים, גם קצת עזרה מהחברים מעולם לא הזיקה. יו"ר כולנו, משה כחלון, התבטא בשבועות האחרונים כמה פעמים בזכותו של הרצוג והמגעים שניהל, וגם ח"כ ציפי לבני אותתה שהוא המועמד שישאיר את המחנה הציוני על כנו.

המועמדים לפריימריז במפלגת העבודה בעימות באולפן וואלה! NEWS 4 ביוני 2017. ראובן קסטרו
מנסה להפוך את האאוטסיידריות ליתרון/ראובן קסטרו

גבאי, מצד שני, אינו חבר כנסת, וכל התמודדות שלו בסיבוב השני מעלה את השאלה כיצד יהיה יו"ר אופוזיציה. מסמך משפטי שהופץ בקרב פעילי בעבודה בימים האחרונים מבהיר את הבעייתיות וההשלכות המשפטיות של בחירת יו"ר מפלגה שאינו מכהן כחבר כנסת, אך גבאי בתגובה מתעקש ש"האופוזיציה לא צריכה יו"ר - היא צריכה מנהיג. בחירות כלליות לא מנצחים בכנסת אלא בשטח, ברחוב, בלבבות של אנשים. ואת זה אעשה מרגע שאבחר ועד לבחירות". גבאי מנסה להפוך את היותו אאוטסיידר ליתרון והוא צפוי להמשיך לנופף בו אם יעפיל לסיבוב השני – בין אם מול הרצוג או מול פרץ, ולטעון כי הוא הפנים החדשות והדם החדש והיחיד שיש לו יכולת להעביר קולות מיש עתיד.

אראל מרגלית/עמר בר לב - פרץ/הרצוג/גבאי: הפתעת הקמפיין

שני מתמודדים נוספים – חברי הכנסת מרגלית ובר-לב – נותרו במרוץ עד השלב האחרון. אך לפי ההערכה, רק למרגלית יש סיכוי להגיע לאחד משני המקומות הראשונים. במטה מרגלית טוענים כי יש להם בסיס תמיכה מוצק של כ-11 אלף מתפקדים, ומשווקים נתונים שמראים כי בחלק מהערים והמחוזות הוא מגיע למקום הראשון והשני.

המועמדים לפריימריז במפלגת העבודה בעימות באולפן וואלה! NEWS 4 ביוני 2017. ראובן קסטרו
מטה בחירות משומן. מרגלית/ראובן קסטרו

מרגלית מתכונן למרוץ הזה מזה חודשים, והשקיע לא מעט משאבים בקמפיין, בניית מפקד ובפרישה בשטח. הנכונות של מרגלית להתאבד על המטרה עשויה לשחק תפקיד מרכזי: אמנם מרבית הבוחרים שלו הם בוחרים חופשיים, אך הוא בנה מטה יום בחירות משומן ומהודק ובימים האחרונים עושה מאמץ אחרון של טלפונים כדי להניע את הבוחרים לקלפיות. הקמפיין האגרסיבי של מרגלית והעובדה שחזר לדבר על "השמאל" בגאווה, עוררו התלהבות אצל ציבורים גדולים במפלגה, אך בכירים בעבודה תוהים אם המחויבות של הבוחרים "המסומנים" של מרגלית תעמוד גם במבחן הקלפי.

מרגלית ניסה בימים האחרונים לשכנע את בר-לב, שמתחרה על אותם קולות חופשיים כמוהו, לפרוש מהמרוץ ולחבור אליו, אך בר לב מסרב עד כה להיכנע לסקרים, שרובם חוזים לו פחות מעשרה אחוזים, ונחוש להמשיך עד הסוף, למרות התחזיות הלא אופטימיות.

seperator

את כל התרחישים, הסקרים והספקולציות כדי לקחת בערבון מוגבל מאוד, כי השחקן המרכזי שיקבע את התוצאות הוא ככל הנראה שיעור ההצבעה ויכולת השינוע של הבוחרים לקלפיות. להרצוג ופרץ יתרון ממסדי מאורגן ונחשבים למי שיהיה להם הכי קל להניע את הבוחרים, ואם יהיה אחוז הצבעה נמוך – זה ישחק לטובת שניהם. עבור שאר המועמדים שיעור הצבעה גבוה הוא תנאי חשוב להצלחה, והחום הכבד שצפוי לשרור מחר ברחבי הארץ – לא מעודד אף אחד. למרות השרב הכבד, המועמדים יכתתו רגליהם ברחבי הארץ וינסו לצלוח את המשוכה האחרונה, אך התוצאות מחר בערב – הן בעיקר קו הזינוק למרוץ חדש לגמרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully