וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למנהיג הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם יש בעיה אחת גדולה: מוסלמים

3.7.2017 / 22:00

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, שיגיע היום לביקור בישראל, מנסה להוביל את ארצו לקדמת הבמה העולמית תוך חיזוק הצבא בתוצרת כחול לבן ורפורמות כלכליות. ואולם, זה מלווה בלאומנות הינדית גוברת נגד מיעוטים, שחווים לאחרונה גל של מעשי לינץ' בשל אכילת פרות

צילום: רויטרס, לע"מ, יוסי אלטר עריכת וידאו: מיכאל ברגמן ויוסי אלטר עיצוב גרפי: אביחי ברוך

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, יגיע היום (שלישי) לביקור ממלכתי בישראל, ויזכה למרב הכבוד וההדר במהלך שהותו בת השלושה ימים. מנהיג הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם - לפחות מבחינת בעלי זכות הבחירה בה - מנסה להפוך את ארצו הענקית למעצמה פוליטית וצבאית, אך בדרך הוא מתמודד עם בעיות רבות שמטילות צל כבד על אופיו ועל שלטונו.

בשבוע שעבר, בפעם הראשונה מאז החלה השנה, גינה ראש ממשלת הודו מעשי לינץ' נגד אוכלי בשר פרה שפשו במדינה בתקופה האחרונה. הוא הבהיר כי לאיש אין זכות לקחת את החוק לידיים גם אם מדובר בהגנה על החיה הקדושה להינדו, הדת השלטת במדינה, שסממניה התחזקו בשלוש השנים שחלפו מאז קיבל את המנדט להוביל את המדינה המאוכלסת ביותר בעולם.

גם אם לא עודד מפורשות את האלימות, שמכוונת בעיקר כלפי מוסלמים ומיעוטים אחרים, ארגוני זכויות האשימו את חוסר המעש שלו ושל מפלגתו בעידוד המעשים הללו. באתר Indiaspend נכתב כי 97% ממקרי "הגאו ראשק" - הגנה על הפרות בהינדי - התרחשו מאז מודי עלה לשלטון.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראש ממשלת הודו  נרנדרה מודי מפגינים חיבה לפני ההצהרה לתקשורת בבית הלבן. רויטרס
אוהב לתת חיבוקים חמים. מודי וטראמפ, בשבוע שעבר/רויטרס

אלו התחילו כשמפלגת "העם ההודי" החלה לקדם איסור למכירת באר במדינות שבהן היא שולטת ברחבי הודו. הם גם נמשכו אחרי נאום הגינוי שנשא מודי במדינת הבית שלו גוג'ראט, ביתו גם של אבי האומה מהטמה גנדי. ואולם, בעיניי רבים הוא היה גינוי רפה מדי, למי שערב עלייתו גרם לחשש מפני אפליית המוסלמים עקב עידוד לאומנות הינדית. הוא לא הציע פתרונות או מעשים, אלא הקדיש כמה שניות כדי לומר שאין "זה מתקבל על הדעת".

היחס הבעייתי של איש העסקים לשעבר, בן 66, אל המיעוט המוסלמי - המונה כ-14% מכלל 1.3 מיליארד התושבים במדינה - נעוץ עוד בתחילת המילניום, אז היה מודי ראש מדינת גוג'ראט שבמערב הודו, שבה חיים כ-60 מיליון איש.

ב-2002, חודשים ספורים אחרי שנבחר לתפקיד, פרצו במדינה מהומות אלימות על רקע דתי. יותר מאלף בני אדם, מרביתם מוסלמים, הוכו למוות על ידי המון הינדי זועם, במעשה נקם על הצתת רכבת של עולי רגל. מודי הואשם כי הוא עודד את המעשים, וגם במהלך קמפיין הבחירות ב-2014 הוא התבטא בצורה שנויה במחלוקת נגד מוסלמים.

פעם הוא איים לפעול נגד מהגרים מוסלמים מבנגלדש השכנה, ובמקרה אחר האשים חברים במפלגת הקונגרס, אז המפלגה השלטת, בכך שהם "סוכנים של פקיסטן", בשל עמדתם לגבי קשמיר, המחוז שנמצא בלב הסכסוך בין שתי השכנות הגרעיניות.

התעשייה האווירית חתמה על עסקת ענק נוספת בהודו 21 במאי 2017. התעשייה האווירית, מערכת וואלה! NEWS
הודו מתכוננת למלחמה עם נשק ישראלי. ניסוי במערכת "ברק 8"/מערכת וואלה! NEWS, התעשייה האווירית

תחת שלטונו של מודי, שחי בנפרד מאשתו מבלי שהביאו ילדים לעולם, עלתה המתיחות בקשמיר בצורה משמעותית שגרמה לחשש מפני התלקחות נוספת מול פקיסטן השכנה - שעמה כבר התנהלו שלוש מלחמות סביב המחוז שבהרי ההימאליה בעל הרוב המוסלמי. מאז שכוחות הביטחון הרגו מנהיג צעיר וכרזימטי משורות הבדלנים, מתנהלים כמעט מדי יום עימותים בינם לבין התושבים, שמשליכים לעברם אבנים ומקיימים שביתות כלליות.

הצבא המקומי, שמוכן תמיד לאפשרות של מלחמה נוספת עם פקיסטן, רוכש מדי שנה נשק מישראל בשווי של מיליארד דולר. במרכז היחסים הביטחוניים הענפים נמצאת מערכת ההגנה האווירית "ברק 8", שפותחה בשיתוף פעולה בין שתי המדינות, כחלק מהקמפיין של מודי לפתח תעשייה ביטחונית מקומית כדי להפוך למעצמה עולמית, בשורה אחת עם סין, שכנה נוספת שעמה התגברה המתיחות לאחרונה לאורך הגבול.

בניגוד למקובל, מודי לא יבקר ברמאללה

גם הביקור בישראל מסמל את הדרך החדשה שאליה לוקח מודי את הודו. אחרי שנים של ניסיון לאזן בין מדינות ערב ואיראן, לצד תמיכה בולטת במדינה פלסטינית, לבין יחסים שקטים עם ישראל - שהחל רק לפני 25 שנה - מודי יהיה ראש מממשלת הודו הראשון שמגיע לארץ. מנגד, הוא לא יבקר ברמאללה, תחנת עצירה קבועה עבור מנהיגים עולמיים שמגיעים לאזור כדי לקדם שלום. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ביקר בהודו לאחרונה, אך היה זה ביקור בפרופיל נמוך. מודי

כבר בספטמבר 2014 הוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני עצרת האו"ם בניו יורק. פרט אליו, מודי פגש בשלוש השנים שהוא בשלטון ראשי מדינות גדולות רבים, האחרון שבהם היה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ששיבח את היחסים בין וושינגטון לניו דלהי. מודי מקווה שטראמפ, שלו העניק חיבוק חם במיוחד בדומה לזה שנתן לנשיא ראובן ריבלין יסייע גם במאבק נגד פקיסטן. מפקיסטן יוצאים פיגועים בקשמיר ובאפגניסטן, ובממשל הנוכחי אכן שוקלים להגביר את הלחץ על אסלאמאבד.

מהפכה בכלכלה

מבחינת פנים, מודי קידם את שורת רפורמות כלכליות מהפכניות. האחרונה שבהם הפכה על פניה את מערכת המיסוי במדינת הענק, השינוי העמוק ביותר ב-70 השנים שחלפו מאז קיבלה הודו את עצמאותה מבריטניה. הרפורמה ביטלה מדרגות מס רבות שהיו שונות ממדינה למדינה, והנהיגה רמה פדרלית אחידה במטרה להקל על העסקים.

התכנית, שזכתה לביקורת מצד בעלי עסקים קטנים שיידרשו למלא מסמכמים רבים שעלולים לפגוע בתפקודם, יצאה לדרך חצי שנה אחרי מהלך דרמטי נוסף - ביטול בין לילה של מיליוני שטרות במטרה להילחם בשוק השחור ולעודד שימוש באשראי.

המהלך יצר כאוס גדול בשעתו, כשתורי ענק השתרכו מחוץ לבנקים, והשלכות המהפכה הכלכלית שמנהיג מודי עדיין לא ידועות. למרות זאת, מפלגת השלטון של מודי רשמה שורת הישגים ברמה המקומית והלאומית ועל אף שנותרו עוד כשנתיים לבחירות, בשלב זה נראה כי היא צפויה לזכות גם ב-2019 לנוכח חולשת האופוזיציה.

מפגינים שורפים את תמונתו של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי במחאה על רפורמה במערכת המיסוי, 2 ביולי 2017. רויטרס
השלכות המהלך הכלכלי עדיין לא ידועות. מפגינים שורפים בובה בדמות מודי במחאה על הרפורמה במס/רויטרס

מפלגתו של מודי גם זוכה לסיקור אוהד מכלי התקשורת. רוב תאגידי התקשורת הגדולים נשלטים על ידי תומכי המפלגה או זקוקים לתמיכת הממשלה. פרצופו של מודי מופיעה על שלטים התלויים לאורך כבישים וגשרים חדשים, על גבי העיתונים ותכניות טלוויזיה המקדמות את האג'נדה של הממשלה, שנשענת על שורת ארגונים הינדיים קיצוניים.

במקרים מסוימים, סוכנויות של הממשלה רודפות אחרי מתנגדי השלטון - כמו אחרי מנהיגי מפלגת "אאם אדמי", שזכתה בבחירות המקומיות בבירה ניו דלהי ב-2015, אך ראשי נחקרו והוטרדו על ידי המשטרה בשורת מקרים. מוקדם יותר השנה, מפלגתו של מודי הצליחה לגבור עליה בקלות ולשוב לשלטון בבירה, מגמה שיכולה לבשר על ביסוס השליטה של מפלגתו של מודי תוך שימוש בזרועות המדינה - מגמה שמתפשטת במדינות רבות ברחבי העולם בתקופה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully