וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת מיעוט בבריטניה: השמרנים והצפון אירים חתמו על הסכם

26.6.2017 / 13:50

מיי ומנהיגת המפלגה היוניוניסטית חייכו וצחקו עם החתימה על ההסכם, שהמשא ומתן עליו נגרר מאז הבחירות שבהן הפסידה ראשת הממשלה את הרוב. צפון אירלנד תקבל סיוע נוסף של מיליארד ליש"ט במסגרת ההסכם - אך בלייבור זועמים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי חתמה היום (שני) על הסכם עם מנהיגת המפלגה היוניוניסטית (DUP) מצפון אירלנד ארלין פוסטר, שיאפשר את הקמתה של ממשלת מיעוט בידי השמרנים. מיי נזקקה לתמיכת המפלגה האולטרה שמרנית הקטנה, שלה רק עשרה מחוקקים, אחרי שאיבדה את הרוב בפרלמנט בבחירות שהתקיימו בתחילת החודש.

ההסכם בין שתי המפלגות גרר ביקורת כלפי מיי בשל עמדותיה השמרניות של ה-DUP, שמתנגדת בין היתר לנישואים חד-מיניים. מנהיגת המפלגה אמרה לאחר ההסכם כי יוקצו מילארד ליש"ט נוספים לצפון אירלנד, השרויה במשבר פוליטי.

שתי המנהיגות חייכו וצחקו בזמן החתימה על ההסכם בדאונינג 10 בלונדון, כשלצדיהן נציגי שתי המפלגות שקיימו את המשא מתן שהיה ארוך יותר מכפי שצופה. "אני מברכת על ההסכם הזה, שיאפשר לנו לעבוד יחד למען בריטניה, ויעניק לנו את הוודאות שלה אנו זקוקים לקראת עזיבת האיחוד האירופי", אמרה מיי. "הוא יסייע לנו לבנות חברה חזקה והוגנת יותר".

ראש ממשלת בריטניה מיי עם מנהיגת המפלגה הצפון אירית פוסטר, 26 ביוני 2017. רויטרס
ממשלה שכולה כישלון. מיי ופוסטר, היום/רויטרס

ההסכם יאפשר למיי לקדם חקיקה בפרלמנט בן 650 המושבים ולהישאר בתפקידה על אף הכישלון בבחירות, בזמן המגעים לפרישה מהאיחוד האירופי. למרות זאת, מעמדה עדיין מעורער, גם מבחינה ציבורית וגם בתוך מפלגתה שלה. מנהיג הלייבור והאופוזיציה ג'רמי קורבין תהה מאין המימון להסכם ודחק במיי לבטל את הקיצוצים המתוכננים.

בנוסף לכך, כמה גורמים בכירים במפלגה השמרנית הביעו חשש שההסכם עם המפלגה הצפון אירית הפרוטסטנטית עלול לסכן את הסכם השלום שהושג ב-1998, המוכר כהסכם "יום שישי הטוב". לפי פוסטר, ההסכם עם מיי עשוי להוביל להסכם חדש לחלוקת השליטה במחוז בעל ההיסטוריה האלימה.

הדד-ליין שהציבה הממשלה בלונדון לצדדים בבלפסט כדי להגיע להסכם חדש הוא יום חמישי. המפלגה הלאומנית הקתולית "שיין פיין" פרשה בינואר מהממשלה, מה שגרם לבחירות מוקדמות במרץ ולמבוי פוליטי סתום. מנהיג המפלגה, ג'רי אדמס, אמר כי ההסכם הוא "צ'ק פתוח" לברקזיט ומאיים על השלום בצפון אירלנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully