וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השירות פוגע בסטודנטים: אלו המוסדות שמקשים על המילואימניקים

25.6.2017 / 13:43

בסקר של מכון "מאגר מוחות", דירגו 11 אלף סטודנטים את מכללות ספיר ואפקה בראש המכללות שפוגעות באופן החמור ביותר בסטודנטים המשרתים במילואים. הכי פחות פוגעות: האוניברסיטה הפתוחה ומכללת שערי משפט

עריכה: ניר חן

(דיווח למהדורה המרכזית של אולפן וואלה! NEWS לרגל יום ההוקרה למערך המילואים, בחודש שעבר)

סקר שערך מכון "מאגר מוחות" בקרב כ-11 אלף סטודנטים מדרג את המכללות והאוניברסיטאות על פי מידת הסיוע שהסטודנטים המשרתים במילואים חשים שהם מקבלים ומידת הפגיעה בלימודים הנגרמת להם. תלמידי המרכז הבינתחומי בהרצליה הביעו את המידה הגבוהה ביותר של שביעות רצון מיחס המוסד כלפיהם. במקום השני נמצא הטכניון ובשלישי המכללה למינהל.

בתחתית הרשימה נמצאת האקדמית תל אביב-יפו ואת המקום הלפני אחרון חולקות אוניברסיטת תל אביב, והמכללות סמי שמעון, פרס ובית ברל.

בסקר שהוזמן על ידי התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות התבקשו משרתי המילואים לדרג גם את מידת הפגיעה בלימודים כתוצאה מהשירות. 58% מהמשיבים סבורים שלימודיהם נפגעו במידה מועטה מאוד או מועטה בשל שירות המילואים. חמישית מהמשיבים (20%) סבורים שלימודיהם נפגעו במידה בינונית ושיעור דומה (22%) סבורים שלימודיהם נפגעו במידה רבה או רבה מאוד.

סרן נופר הראל, ע? שלישת הגדוד, בת 27 מירושלים, סטודנטית באוניברסיטה. ראובן קסטרו
סרן נופר הראל, סטודנטית באוניברסיטה העברית ושלישת גדוד במילואים/ראובן קסטרו

האוניברסיטה הפתוחה ומכללת שערי משפט חולקות את המקום הראשון במוסדות בהם ציון הפגיעה בלימודים בעקבות שירות המילואים הוא הנמוך ביותר. במקום השני אוניברסיטת תל אביב ובית ברל ובשלישי המרכז הבינתחומי ומכללת אורט בראודה. בתחתית הרשימה האקדמית תל אביב-יפו ואוניברסיטת אריאל, אחריהן מכללת ספיר ובמקום האחרון מכללת אפקה להנדסה. ישנם מוסדות המדורגים גבוה במידת הפגיעה שתלמידיהם חשים אך הסטודנטים דירגו אותם כידידותיים כלפיהם, כמו מכללת ספיר מדורגת במרכז הטבלה ביחסה למילואימניקים.

בחמש השנים האחרונות שירתו 20% מהסטודנטיות במילואים ויותר ממחצית מהסטודנטים (56%). 22% מהסטודנטים סבורים ששירות המילואים פגע במידה רבה או במידה רבה מאוד בלימודיהם ו-72% מרוצים או מרוצים מאוד מהיחס של המוסד האקדמי כלפיהם.

"לסטודנטים וסטודנטיות המשרתים במילואים יש זכויות המעוגנות בחוק זכויות הסטודנט, אם כי ידוע לנו שלא כל המוסדות מקפידים עליהן בצורה מלאה", אומר רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית. לדבריו, "כנציגי מל"ג, אנו פועלים בכדי לייצר מתכונת בה ניתן יהיה לשפר את הזכויות הניתנות ולהבין את המכשולים העיקריים"

חיילי מילואים. GettyImages
סטודנטים בישראל משרתים במילואים 14 יום בממוצע מדי שנה. חיילי מילואים/GettyImages

הסקר מגלה עוד כי משך שירות המילואים הממוצע בקרב כלל הסטודנטים עומד על 14 יום בשנה. המוסדות שבהם ממוצע ימי המילואים הגבוה ביותר הם הקריה האקדמית אונו, עם 26.3 ימי מילואים בשנה; מכללת שערי משפט עם 24.2 ומכללת בית ברל עם 20.2 ימי מילואים בממוצע בשנה.

מספר ימי המילואים הנמוך ביותר נרשם במכללה האקדמית תל אביב-יפו (13.5), במכללת ספיר (12) ובמכללת אפקה (11). 77% מהסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון ביצעו שירות מילואים פעיל בשנה האחרונה. באוניברסיטה העברית עמד שיעורם על 69% ובמכללת אפקה על 65%. בתחתית הרשימה: מכללת בית ברל (41%), המכללה האקדמית נתניה (37%) ומכללת שערי משפט (30%).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מכללת אפקה: "משקיעים משאבים רבים כדי למזער את הפגיעה"

ממכללת אפקה נמסר בתגובה: "המכללה מתגאה בסטודנטים שמשלבים לימודי הנדסה עם פעילות ותרומה חברתית ולכן אין זה מפתיע שלאורך השנים נרשם במכללה האחוז הגבוה ביותר, כ-60%, של סטודנטים וסטודנטיות המשרתים במילואים. אכן, לימודי ההנדסה באפקה הם לימודים קשים, תובעניים ובעלי דרישות גבוהות. גם החסרה של יום לימודים בודד עלולה להיות משמעותית, קל וחומר במקרה של תקופה ארוכה של שירות מילואים. בשל כך המכללה משקיעה משאבים רבים בכדי למזער את הפגיעה בסטודנטים ולסייע למי שהתנדבו למילואים. בין היתר, מציעה המכללה שירותים רבים, גם מעבר לנקבע בחוק בנושא, ביניהם חונכות וליווי של סטודנטים מצטיינים, תגבור של תרגולים מקוונים ללא תשלום, כרטיס צילומים ללא תשלום להשלמת החומר, דחייה בהגשת מטלות ופרויקטים ומועדים מיוחדים למבחנים על פי הצורך. המכללה תמשיך ותסייע ככל שניתן לסטודנטים המשרתים במילואים, המהווים עבורה ועבור החברה הישראלית מקור לגאווה".

מהאקדמית ת"א יפו נמסר: "אנחנו רואים בשירות מילואים שליחות חברתית מהמעלה הראשונה ומעודדים את כל הסטודנטים שלנו לתרום למדינה ולקהילה. המכללה גם חתומה על האמנה למען סטודנטים משרתים.

"אנחנו נוקטים צעדים רבים כדי לסייע לסטודנטים המשרתים במילואים, כולל מלגות לסטודנטים משרתים, מועדים חלופיים לבחינות, חזרה על קורסים, דחיית מועדי הגשת מטלות, סיוע בהשלמת חומר הלימודים ועוד. בשנת הלימודים תשע"ו ניתנו 60 מועדים מיוחדים לבחינות למילואימניקים, שעות חונכות ללא תשלום, 11,600 שוברים לצילום מסמכים, ועוד עשרות הטבות והקלות למשרתי המילואים. רק בשבוע האחרון חילקנו, יחד עם אגודת הסטודנטים, שי לכל משרתי המילואים.

"אנחנו מקיימים שיח שוטף עם אגודת הסטודנטים והסטודנטים המשרתים, בין היתר באמצעות רכזת המילואים במנהל הסטודנטים, ונתוני שביעות רצון שיש בידנו שונים מאלו שהוצגו בכתבה. עם זאת, אנחנו תמיד פתוחים להצעות נוספות לשיפור".

מכללת ספיר. שי מכלוף
מדורגת גבוה ברשימת הפגיעה בלימודים. מכללת ספיר/שי מכלוף

ממכללת ספיר נמסר כי: "המכללה שמה את הסטודנט במרכז, ובייחוד את הסטודנט המשרת במילואים. המכללה פועלת למען המילואימניקים מעל ומעבר לנדרש בחוק ויותר מהמקובל במוסדות אחרים.
בספיר פועל רכז המהווה כתובת ומענה לצרכים המיוחדים לאוכלוסיית משרתי המילואים".

"בין ההטבות המיוחדות למשרתי מילואים: מלגות, צילומי שיעורים, שיעורי עזר, קורסים חוזרים (ללא עלות), מועדים מיוחדים וכיו"ב. בנוסף, במכללה פועלת ועדת חריגים לצרכים מיוחדים הנובעים משירות מילואים פעיל ושאינם מוגדרים בזכויות הבסיסיות בחוק. גם לאחר כל ההטבות הללו, ברור לנו שישנם סטודנטים הלומדים בתכניות תובעניות במיוחד (כמו הנדסה או קולנוע) שנפגעים משירות המילואים, ואנו עושים כמיטב יכולתנו לסייע גם להם".

אוניברסיטת תל אביב מסרה בתגובה כי היא "מתייחסת בתשומת לב רבה לצרכיהם של סטודנטים המשרתים במילואים. בין היתר,  האוניברסיטה מעניקה מגוון שירותים לסטודנטים ובהם שיעורי חונכות אישית, כרטיסי צלום וסיוע בהגשות ולת"ם (ועדה לתיאום מילואים). המיקום הגבוה שאליו הגיעה האוניברסיטה בסקר באי פגיעה בלימודים, מהווה הוכחה לכך שהשירות הניתן לסטודנטים אכן יעיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully