וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנת הריגול הישראלית שמשמשת את מקסיקו למעקב אחרי עיתונאים

20.6.2017 / 12:12

בניו יורק טיימס נחשף כי הממשלה במקסיקו סיטי מרגלת אחרי פעילי זכויות אדם וחושפי שחיתויות, דרך "פגסוס", תוכנה שאותה רכשה בכ-80 מיליון דולר. תשעה מהם הגישו תלונה. "הפכנו לאויבי העם"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

ממשלת מקסיקו עוקבת אחרי פעילים זכויות אדם, עורכי דין ועיתונאים באמצעות חברת ריגול ישראלית, על אף שזו נמכרה לה בתנאי שהשימוש שייעשה בה יהיה אחרי פושעים וטרוריסטים.

תשעה אנשים הגישו אתמול תלונה ללשכת התובע הכללי במקסיקו אחרי החשיפה בניו יורק טיימס שלפיה תכנת הריגול "פגסוס", שפותחה בידי חברת NSO, הותקנה בסמרטפונים של חלק מהם. הם טוענים כי בין הגופים הממשלתיים שרכשו את התכנה, בשווי 80 מיליון דולר, היו משרד ההגנה ולשכת התובע הכללי.

בין אלו שהיו תחת מעקב היא כרמן אריסטגוי, עיתונאים שחשפה ב-2014 כי אשתו של הנשיא אנריקה פנה נייטו רכשה בית מחברה ממשלתית גדולה, כמו גם קרלוס לורט דה מולה, עיתונאי ברשת הטלוויזיה "טלביזה". אחרים היו נציגי משפחותיהם של 43 הסטודנטים שנעלמו ונרצחו ב-2014, פרשה שגרמה לזעם רב נגד הנשיא.

כוחות המשטרה במקסיקו סיטי, מקסיקו. AP
לא קיבלו צו שופט. כוחות ביטחון מקסיקניים/AP

תוכנת הריגול חודרת לכל פרט אישי בטלפון החכם - שיחות, הודעות, מיילים, אנשי קשר ולוחות זמנים - והיא אף יכולה להשתמש במיקרופון ובמצלמה של הטלפון לצורכי מעקב.

"אנחנו עכשיו אויבי המדינה החדשים", אמר חואן פרדינס, מנכ"ל המכון לתחרותיות, שמקדם חקיקה נגד השחיתות אחרי חשיפת הפרשה בניו יורק טיימס. האייפון שלו, כמו זה של אשתו, היה מבין אלו שסומן בידי התכנה. "הדמוקרטיה שלנו נשחקת".

דניאל מילאן, דובר מטעם לשכתו של נשיא מקסיקו, אמר כי אין הוכחה לכך שהממשלה אחראית למעקבים שיוחסו לה בדיווח. כדי להוציא לפועל מעקבים, על הממשלה לקבל צו משופט פדרלי על בסיס טענות מוצקות - ולפי גורמי מודיעין לשעבר במקסיקו, שצוטטו על ידי ניו יורק טיימס, מדובר בציתות בלתי-חוקי שהוא נוהג מקובל.

העיתונאית כרמן אריסטגי, שאחריה מרגלת ממשלת מקסיקו באמצעות תוכנה ישראלית, 19 ביוני 2017. רויטרס
חשפה עסקה מפוקפקת של אשת הנשיא. כרמן אריסטגוי/רויטרס

"מדינת ישראל כנראה הכריזה מלחמה על פעילי זכויות אדם, עיתונאים וחושפי שחיתויות במקסיקו, אחרת לא ניתן להסביר כיצד ייתכן שאישרה רישיון למערכת שמשמשת למעקב אחריהם, תוך יצירת סיכון ממשי לחיים ולחירות שלהם", אמר עו"ד איתי מק, ממובילי המאבק בעסקות הביטחוניות של ישראל עם ממשלות מפרות זכויות אדם ברחבי העולם".

לדבריו, "104 עיתונאים שנרצחו ו-25 נוספים שנעלמו מאז שנת 2000, הם רק טיפה בים של אזרחים ואזרחיות במקסיקו שנעלמו, נרצחו, עונו או נאנסו על ידי כוחות הביטחון של הממשלה ומליציות וארגוני פשע הקשורים אליה".

עו"ד מק הוסיף כי "הסיפור שנחשף על הפשעים שנעשים במקסיקו באמצעות מערכת המעקב הישראלית, מזעזע אך אינו חדש – כך למשל, לפי מסמכים שנחשפו בארצות הברית, ישראל נתנה אימונים ומטוסי מעקב לכוחות הביטחון המקסיקניים כדי לחסל באלימות את המחאה העממית הלא אלימה בחבל צ'יאפס. מחאה שפרצה באמצע שנות ה-90 בעקבות הדיכוי והרדיפה הנמשכים כלפי האוכלוסייה הילידית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully