וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צלקת מרצח הסוכנים: החיסול ברחובות החזיר את היחידה למחדלי עבר

19.6.2017 / 13:03

רצח רומן אנטון, שהיה תחת פיקוח משטרתי, במהלך פגישה של צמרת ארגון הפשיעה של משפחת לביא ברחובות - מזכירה שוב את פרשת רצח הסוכנים הסמויים ב-2006. בכיר לשעבר במשטרה: "לא הגיוני שלא מינו ועדת בדיקה"

צלמים זמניים מורשים

פחות משבוע לאחר חיסולו של רומן אנטון, תושב ראשון לציון בן 43 שהיה אמור להיות תחת פיקוח משטרתי, התחושות בקרב הבלשים ואנשי המודיעין ביחידה המרכזית (ימ"ר) של משטרת מחוז המרכז קשות. אנטון נרצח במטע אבוקדו בסמוך לכביש 411, ליד רחובות, מתחת לאף של בלשי המשטרה, שהיו אמורים לפקח על המפגש של בכירי ארגון הפשיעה לביא.

בלשי המשטרה יודעים מי נכח באותו מפגש לילי של הארגון, שנחשב כיום לאחד האלימים והמסוכנים ביותר בארץ והוגדר יעד מרכזי של ימ"ר מרכז. יתרה מכך, השוטרים גם יודעים מה היה חלקו של כל אחד מהנוכחים, אולם לפי שעה לא ברור מה המניע לרצח. במשטרה לא ידעו על סכסוך בצמרת הארגון המשפחתי, שמנוהל על פי המודיעין המשטרתי על ידי האחים עמוס ואופיר לביא ובן דודם עמוס לביא, המכונה "עמוס הקטן", וגם לא על יריבות בין הנוכחים בפגישה.

עוד בוואלה! NEWS:
המשטרה: להעמיד לדין את החשוד ברצח חברתו בגרימת מוות ברשלנות
חטפו, רצחו - ושרפו את הגופה: פוענח רצח צעירה מלקיה שנעדרה
השודד ניצל את המסיבה של השוטרים – ושדד שני סניפי בנק

זירת הרצח בסמוך לכביש 411 באזור רחובות, 15 ביוני 2017. אבי כהן
מקום מפגש מוכר של ארגון לביא. זירת הרצח ברחובות/אבי כהן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא היה סימן מקדים. עמוס לביא "הקטן", אחד מהעצורים בפרשה, בבית המשפט/מערכת וואלה!, צילום מסך
"אם היינו יודעים שהולך להתבצע רצח או אפילו קטטה אלימה, היינו מכינים צוות התערבות"

מבחינת המשטרה, לא היה כל סימן מקדים לכך שהמפגש השגרתי של צמרת ארגון הפשיעה – שבו נכחו עוד שלושה או ארבעה בכירים בארגון, בהם אנטון, וסביבם "חיילים" רבים, חלקם צעירים תושבי שכונת קריית משה ברחובות – יהפוך תוך מהרה לזירת רצח. לפיכך, לדברי גורם במחוז המרכז, ההיערכות המשטרתית כללה רק איסוף מודיעין, ולא בהערכות מבצעית של צוות התערבות. "אם היינו יודעים שהולך להתבצע רצח או אפילו קטטה אלימה במפגש, היינו מכינים צוות של הימ"מ או של 33, שמבצע התערבות ומעצרים", הבהיר גורם במשטרה.

גורמים במשטרה מעריכים כי האירוע ברחובות יסתיים ככל הנראה בהגשת כתב אישום בגין רצח נגד לפחות חלק מחמשת החשודים שנעצרו, בהם ראשי הארגון. אולם ברור כי החיסול של גורם תחת פיקוח משטרתי הציג שוב את בלשי היחידה באור שלילי, והחזיר את אנשי הימ"ר לפרשת רצח הסוכנים הסמויים בשנת 2006.

מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, יוני 2015. ראובן קסטרו
קודם למפכ"לות - למרות המחדל. דנינו/ראובן קסטרו

אייל סלהוב, סוכן שהפעילה היחידה בארגונו של אבי רוחאן, חוסל אז על ידי אנשי הארגון, לאחר שבימ"ר התעלמו מכ-70 התראות על חשיפתו. מבקר המדינה מתח ביקורת קשה על תפקוד הימ"ר בפרשת חיסול סלהוב ובמקרה דומה נוסף, ועל טיוח הפרשה, אולם שני הקצינים שחתמו על הפעלת הסוכנים, ראש אגף החקירות והמודיעין דאז יוחנן דנינו ומפקד המחוז דודי כהן, קודמו בכל זאת ומונו בשנים שלאחר מכן למפכ"לי המשטרה.

ארגון לביא, שנמצא בסכסוך אלים עם הארגון של בני שלמה מאשדוד על רקע מאבקי שליטה באזור השפלה ובאשדוד, עמד בשנה האחרונה במרכז מאמץ מודיעיני, מבצעי וטכנולוגי מצד המשטרה, והמפגש האחרון, ביום חמישי, לא היה היחיד שזכה לפיקוח סמוי של הימ"ר. על פי ההערכות, קדמו לו בין 30 ל-40 מפגשים דומים בשנה האחרונה, חלקם באותו מטע – שהיה מוכר לאנשי המודיעין המשטרתי – וחלקם במקומות אחרים.

המפכ"ל רוני אלשיך בחפ"ק בירושלים במהלך ביקורו של הנשיא טראמפ בישראל 22 במאי 2017. ניב אהרונסון
"תקלה חמורה שחייבים לבדוק". המפכ"ל אלשיך/ניב אהרונסון

במשטרה ומחוץ לה נמתחת ביקורת קשה על המפכ"ל רב-ניצב רוני אלשיך, כמו גם על מפקד המחוז ניצב מוטי כהן וראש אגף החקירות והמודיעין ניצב מני יצחקי. לדברי קצין בכיר לשעבר, העובדה שלא מונה צוות חקירה או ועדת בדיקה, לבחינת התנהלות המשטרה בנפרד מהחקירה הפלילית בנוגע לרצח, "היא לא הגיונית".

"יש פה חשש ממשי שקצינים ושוטרים ישבשו הליך בדיקה שכזה", הבהיר הבכיר לשעבר. "אני חושש שאנשים עכשיו מתאמים גרסאות וסוגרים עסקות ברוח 'תשמור עליי ואשמור עליך'". קצין מכהן הוסיף כי "התוצאה היא חמורה. עבריין שהיה בפיקוח נרצח לעיני בלשים – זו תקלה, תקלה חמורה שחייבים לבדוק". הוא הבהיר כי "יש נהלים, יש פקודות ויש תרגולות גם למצב כזה". טרם התברר אם יתבצע תחקור אמיתי של התקלה, או המחדל המבצעי, או שמא השר לביטחון הפנים גלעד ארדן והמפכ"ל אלשיך יאפשרו לפרשת רצח הסוכנים ב-2006 לחזור על עצמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אופיר לביא בבית המשפט/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמוס לביא בבית המשפט/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully