וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: הפרלמנט אישר את העברת האיים לסעודיה - ובאופוזיציה זועמים

15.6.2017 / 22:38

מפלגות וארגונים שונים קוראים למחאה בכיכר תחריר אחרי אישור התכנית למסירת סנפיר וטיראן בים האדום, חרף פסיקת בית המשפט. הנשיא, שצפוי לאשר את ההסכם שעיכובו גרם למשבר עם ריאד, מתואר ברשתות החברתיות כ"בוגד"

אירועי המחאה בכיכר תחריר בקהיר, 2011. GettyImages
"ויתור על שטחים הוא בגידה". אירועי המחאה בכיכר תחריר ב-2011./GettyImages

כמה מפלגות ופוליטיקאים בכירים במצרים תקפו היום (חמישי) בחריפות את החלטתו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי להעביר שני איים בים האדום לשליטת ערב הסעודית וקראו לתושבים לצאת מחר להפגנות מחאה. אתמול אישר הפרלמנט ברוב גדול את ההסכם, שנחתם בשנה שעברה, להעברת טיראן וסנפיר לידי ערב הסעודית, וא-סיסי צפוי לחתום עליו בקרוב.

אלפי בני אדם הצטרפו לעמוד פייסבוק ששמו "ויתור על שטחים הוא בגידה", שבו נקראים התושבים להפגין בכיכר תחריר, המקום שבו החלה ההתקוממות ב-2011 שהובילה להדחת חוסני מובארק. בעמוד מופיע ציור של קופסה מלא בכסף סעודי, שמתוארת כמי ששולטת על האיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
סנפיר וטיראן, האיים שצפויים לעבור לשליטת ערב הסעודית/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההסכם הוביל בשנה שעברה למחאות רחוב נדירות נגד א-סיסי, שעשרות אלפים ממתנגדיו נכלאו מאז עלה לשלטון. המתנגדים טוענים כי האיים הלא-מיושבים שייכים למצרים מתוקף הסכם מ-1905, לפני שערב הסעודית נוסדה. עם זאת, הממשלות בקהיר ובריאד טוענות כי האיים היו סעודיים, אך הועברו לחסות מצרים ב-1950 לבקשת הממלכה.

העיכוב בהעברת האיים עורר מתיחות בין קהיר לריאד, וזו אף עצרה את סבסוד הנפט שלה במשך כמה חודשים. עם זאת, הפרלמנט עקף אתמול את החלטת בית המשפט המנהלי הגבוה, אחרי שקבע כי סוגיית הריבונות נתונה אך ורק לרשות המחוקקת על אף שבית המשפט טען כי זה בתחום שיפוטו. בית המשפט החוקתי העליון יידרש להכריע בקרוב בידי מי נתונה הסמכות.

בימים האחרונים התקיימו הפגנות קטנות נגד המהלך, חרף מצב החירום שהוטל על ידי הנשיא באפריל האחרון, בעקבות סדרת פיגועים בכנסיות. לפחות שמונה בני אדם, בהם שלושה עיתונאים, נעצרו למשך יממה בחשד להשתתפות בהפגנה בלתי-חוקית ובהעלבת הנשיא.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
סיסי 5 ביוני 2017. AP
ההסכם הוביל בשנה שעברה למחאות רחוב נדירות נגד א-סיסי. הנשיא א-סיסי/AP

"אלו שגונבים את הצעירים שלנו מבתיהם מאחר שהם מגנים על אדמותיהם, לא צריכים להיקרא כובשים?", כתב זיאד אל-עילאמי, חבר המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, בחשבון הטוויטר שלו. הוא אמר כי שלושה חברי מפלגה נעצרו לאחר הפגנה שהם ערכו בסמוך למטה המפלגה אתמול.

א-סיסי איבד חלק ניכר מהפופולריות שממנה נהנה לאחר שהדיח את מוחמד מורסי ב-2013 ותואר אז כמושיעה של האומה. נשיא מצרים סופג ביקורת נוקבת בשל המשבר הכלכלי ורבים רואים בו בוגד בשל מסירת האיים, שעליהם סיכם בפסגה עם סלמאן מלך ערב הסעודית בשנה שעברה. האשטג פופולרי בימים אלו הוא "סיסי הוא בוגד".

מפלגת המצריים החופשיים, שנחשבת כתומכת של הנשיא, הוציאה הודעת גינוי חריפה להסכם. "האחריות הפטריוטית וההיסטוריות שלנו דורשת מאתנו לוודא שטיראן וסנפיר ימשיכו להיות תחת ריבונות מצרית", נמסר בהודעה, שהביעה תמיכה גם בפסיקת בית המשפט המנהלי.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully