וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעקב וואלה! NEWS: צה"ל מאיץ את בניית הקיר החכם בגבול עזה

21.6.2017 / 0:12

העבודות להקמת הקיר הסלארי בגבול החלו בחורף האחרון, במטרה לפגוע ביכולתו של חמאס לחפור מנהרות לשטח ישראל. דוגמה לפעילות בגבול התקבלה גם היום - ובזמן שמשבר החשמל, בידוד קטאר והלחץ הכספי דוחקים את חמאס לפינה, בישראל מגבירים את קצב בניית "חוסם המנהרות". תיעוד

צילום: שי מכלוף וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

השאלה שמטרידה בימים אלה את מערכת הביטחון, היא האם חמאס יוביל הסלמה נגד ישראל. משבר החשמל, בידודה של קטאר, בעיות המים והזרמת הכספים לרצועת עזה - כל אלה איימו ומאיימים להוות הגורם שבגינו עשוי חמאס ליזום תקיפה מהסוג הזה, ואולם ישנו גורם נוסף שדוחק את חמאס לפינה - הקיר הסלארי שבונה ישראל בגבול עזה.

הפרויקט ההנדסי של משרד הביטחון וצה"ל, נועד לחשוף מנהרות שנחפרו בעומק ישראל, דבר שכנראה יעמיד את חמאס בדילמה - אם להוציא פיגועים נגד ישראל, ולנצל את ה"נכסים האסטרטגיים" שהקים בגבול, או שמא יבחר ארגון הטרור להבליג בשל העוצמה שבה צה"ל עלול להגיב. הערב (שלישי) ערך צה"ל פיצוץ מבוקר בגבול הרצועה, ומהעבר השני שלו נמצא ארגון טרור שזכרונות "צוק איתן" לא נשכחו ממנו. בחמאס יודעים שהפעם התגובה תהיה חריפה לא פחות, ולא מדובר בתרחיש שחמאס מקל בו ראש.

עוד בנושא:
תיעוד ראשון: המפעל לבניית "הקיר החכם" נגד המנהרות בעזה
מנופים ומקדחים: מתרחבות העבודות לבניית "הקיר החכם" בגבול עזה
חופרים מנהרה ומחלצים נשק: חמאס פרסם סרטון לציון יום האדמה

ND משרד הביטחון וצה"ל הרחיבו את היקף העבודות לבניית הקיר הסלארי בגבול עם עזה. שי מכלוף
העבודות לבניית הקיר הסלארי בגבול רצועת עזה, בחודש שעבר/שי מכלוף

בחודש ספטמבר האחרון פרסם משרד הביטחון מכרז לבניית הקיר התת-קרקעי החכם - קיר סלארי משולב בטכנולוגיות לאורך גבול רצועת עזה במטרה למנוע חפירת מנהרות לעומק שטח ישראל. הפרויקט ההנדסי כולל חפירות לעומקים שמוגדרים מסווגים, ובניית קירות בטון עבים בשילוב מכשירי התרעה.

כפי שניתן לראות בתיעוד וואלה! NEWS, הקבלנים בשטח הרחיבו משמעותית את כמות המקומות שבהם מתבצעות החפירות, ובהתאמה את כמות הכלים שפועלים במקביל כדי לבצע קידוחים ולהזרים בטון אל עומק הקרקע.

עוד באותו נושא

"זה אסון, אי אפשר לחיות כך": חשש בעזה מהסלמה בשל משבר החשמל

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוקדי העבודה גדלו, וכך גם התקדמות בניית הקיר שיחסום מנהרות מעזה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העבודות בגבול רצועת עזה, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשלב הראשון הוקם צוות עבודות שהחל לפעול במוקד אחד, אך בחודשים האחרונים הורכבו כמה צוותי פעולה בשטח והוקמו מפעלים כדי לעמוד בקצב העבודה של הצוותים לאורך הגבול ובמטרה לחסוך את עלויות שינוע החומרים המיוחדים והבטון. מרבית תוכן המכרז נותר חסוי למרות שמשרד הביטחון התיר השתתפות של חברות זרות מטורקיה וסין.

המתח ברצועת עזה גובר לא רק בגלל הפרויקט ההנדסי, אלא גם בשל המצב הכלכלי הקשה ברצועה, הלחץ שמופעל על קטאר כמממנת עיקרית של החמאס ומצב תשתיות החשמל והמים ברצועה. ישראל מעבירה מסרים מרגיעים לחמאס כי אין היא מעוניינת בהסלמה באזור. מצרים, שרואה את עצמה כגורם מייצב באזור במטרה למנוע הידרדרות ביטחונית שתשפיע גם עליה, פועלת אף היא בנושא, ובימים האחרונים חזרה משלחת בכירי חמאס משיחות עם בכירי השלטון המצרי.

משבר חשמל בעזה 12 ביוני 2017. רויטרס
משבר החשמל בעזה מגביר את הלחץ על חמאס. עלטה ברצועה, השבוע/רויטרס

למרות הלחצים שמופעלים על חמאס טוענים גורמים במערכת הביטחון כי למרות המצוקה הכלכלית, הארגון עדיין מעביר כספים משמעותיים להתעצמות צבאית, ובמיוחד לבניית מנהרות. חשיפת המנהרות שנחפרו מתחת לבתי הספר של אונר"א ברצועה הם קצה הקרחון בפרויקט המנהרות של הזרוע הצבאית של חמאס, שחלקו הגדול הוא הגנתי ונועד לחבר בין מבנים לבונקרים בהם ישהו בכירים ופעילים.

ND משרד הביטחון וצה"ל הרחיבו את היקף העבודות לבניית הקיר הסלארי בגבול עם עזה. שי מכלוף
העבודות שהחלו בחורף האחרון זכו להאצה. העבודות בגבול הרצועה/שי מכלוף

המנהרות צפויות לשמש את הארגון לצורך אחסון מצבורי נשק, תחמושת ורקטות, וחלקן ישמשו להברחות אמצעי לחימה וטובין מתחת לציר פילדלפי המפריד בין מצרים לרצועת עזה. חלק ממערך המנהרות מסווג ומוגדר "אסטרטגי", הכולל את המנהרות שנחפרו בחסות המבנים בפאתי הרצועה לעבר שטח ישראל, ומהווה איום ממשי על הכוחות שנעים בגבול, על יישובים סמוכי גדר ואף על ערים בסביבה.

סיכום משדר מנהרות- ראיונות עם תושבי עוטף עזה. מערכת וואלה!
חלק ממערך המנהרות מסווג ומוגדר "אסטרטגי". פעילי חמאס במנהרה של הארגון/מערכת וואלה!

מול איום זה פיתחו בצה"ל שיטות רבות להתמודדות שחלקן מתבטא באופן הפעילות של כוחות היבשה והמענה המהיר של חיל האוויר להתפתחות על הקרקע, פעילות הנדסית, שילוב של אמצעי תצפית ואיסוף מתקדמים בכל תנאי מזג האוויר, מאמץ מודיעיני משולב של השב"כ, אמ"ן ופיקוד דרום.

(עדכון ראשון: 20:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully