וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד לוואלה! NEWS: אויבו של פוטין בריאיון נדיר ליעקב אילון

יעקב אילון

16.6.2017 / 8:30

מיכאיל חודורקובסקי נחשב לאיש היחיד שיכול לאיים על שלטונו של מנהיג רוסיה. בריאיון מיוחד ליעקב אילון בלונדון, הוא מספר על הקשר המורכב בין טראמפ לרוסיה, על השחיתות שמשאירה את פוטין בשלטון ועל הקשר לישראל: "נתניהו מכיר את פוטין טוב יותר מרוב מנהיגי המערב"

צילום: Yosef Romano, Edan Schiller עריכת ווידאו: מיכאל ברגמן

"העברתי עשר שנים בצריפים עם מאות אנשים שהורשעו בין היתר בפשעים אלימים. אתה יכול לדמיין את המצב בבתי כלא רוסיים. הוא למעשה לא הכי בטוח. לכן כאן, בלונדון, אני מרגיש בטוח לחלוטין אף על פי שאני יודע כמה אנשים מאלה שמתנגדים למר פוטין נרצחו בחו"ל".

כשמדברים על "מתנגדים למר פוטין", כנראה שאין שם בולט יותר ממיכאיל חודורקובסקי, ככל הנראה האויב הפוליטי מספר אחת של נשיא רוסיה. מי שהיה האיש העשיר ביותר במדינה ואז נעצר, נשלח לכלא, ולבסוף קיבל מקלט מחוץ לארצו. בריאיון נדיר ממקום מושבו בלונדון לתכנית וואלה! TALK עם יעקב אילון, הוא מספר על היחסים המורכבים בין ממשל טראמפ לרוסיה, על השחיתות השלטונית של פוטין – ועל ההשפעה של הקרמלין על מערכות בחירות ברחבי העולם, כולל, אולי, בישראל.

מיכאיל חודורקובסקי בריאיון לוואלה! TALK. יעקב אילון, מערכת וואלה! NEWS
האקרים מהקרמלין השפיעו על הבחירות בארה"ב? יעקב אילון עם חודורקובסקי בלונדון/מערכת וואלה! NEWS, יעקב אילון

חודורקובסקי נזהר שלא לומר באופן מוחלט שפוטין התערב בבחירות לנשיאות בארצות הברית, אבל בעיקר כי הוא מאמין שזה בדיוק מה שפוטין רוצה. "אני חושב שפוטין היה רוצה מאוד שהחברה הרוסית תאמין בכך שהוא השפיע משמעותית על הבחירות האמריקניות. למעשה זה לא נכון כמובן", הוא מסביר, "כולם היו בטוחים בקרמלין שהילרי קלינטון תזכה. הזכייה של דונלד טראמפ הייתה הפתעה גמורה בשבילם. מצד שני, הם באמת הכינו פרובוקציה למקרה זכייתה של קלינטון. אני משוכנע שההאקרים העובדים בשביל הקרמלין השתתפו בהשמצת המועמדים בזמן הבחירות האמריקניות. משימתו של הקרמלין לא הייתה להשפיע על מי שייבחר בארצות הברית. זה לא היה מציאותי. משימתו של הקרמלין הייתה להשליך על החברה הרוסית את העובדה שגם בארצות הברית הבחירות מלוכלכות. אני חושב שפוטין ימשיך בעבודה הזאת, הוא נהנה מזה. אני חושב שגם הבחירות בגרמניה לא יתקיימו בלי השתתפותו. אני יודע פחות על מאמציו בישראל אבל הדברים הקטנים שאני שומע גורמים לי לחשוב גם על זה".

בנוסף, מזהיר חודורקובסקי על הקשר שנבנה בין ישראל לרוסיה, שמצויה בניגוד אינטרסים לטענתו. "אני מניח שמר נתניהו מכיר היטב את מר פוטין, אולי אפילו טוב יותר מרוב המנהיגים המערביים הפעילים כיום בזירה הפוליטית", הוא אומר ומדגיש, "יחד עם זאת, אני חושב שכדאי לו לזכור בכל עת שפוטין זקוק לארצות הברית אך ורק כאויבת. ויהיה קשה מאוד לשבת על שני כיסאות בו בזמן".

עוד באותו נושא

מיהו מיכאיל חודורקובסקי?

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקבה, רוסיה. מרץ 2017. רויטרס
שומע דברים על התערבות של פוטין במערכת הבחירות בישראל. נשיא רוסיה עם ראש הממשלה נתניהו/רויטרס

מיכאיל חודורקובסקי נולד ב-1963. אחרי פירוק ברית המועצות ובצל הכאוס הכלכלי במדינה, הוא הצטרף לקבוצה מצומצמת שחבריה קנו בזול משאבים שעד אז היו שייכים למדינה והתעשרו בממדים דמיוניים. חודורקובסקי היה במעגל אנשי עסקים שהשפיעו מקרוב על הנשיא הראשון של רוסיה, ילצין. לאחר שאותם אנשי עסקים הביאו את פוטין כיורש לקרמלין עם מחשבה שימשיכו להשפיע, הם נאלצו לברוח מרוסיה לאחר שפוטין החל לרדוף אחריהם.

הנשיא החדש הגיע מבית היוצר של הקג"ב, והודיע להם: מהיום אתם אנשי עסקים נטו. אסור לכם להתערב בפוליטיקה. היחיד שלא הסכים הוא מיכאיל חודורקובסקי שבאותם ימים היה האיש העשיר ברוסיה ושוויו הוערך בכ-15 מיליארד דולר, בעל חברת הנפט הגדולה במדינה ובין הגדולות בעולם. חודורקובסקי המשיך לממן אנשי אופוזיציה ומפלגות שונות. הוא נעצר בשנת 2003 באשמת הלבנת הון, העלמת מס ועוד. חודורקובסקי שוחרר כעבור עשור לאחר שכתב מכתב בתיווך גרמני לפוטין שבו ביקש מהנשיא לשחררו בעקבות מחלת אמו אך סירב להודות בהאשמות. פוטין שיחרר את חודורקובסקי וכיום כאמור הוא חי בלונדון.

במהלך העשור בכלא, חודורקובסקי הפך לסמל עבור רבים מאזרחי רוסיה שמתנגדים לפוטין ולאחד מהאסירים הפוליטיים המפורסמים בעולם. "אחרי 20 שנה כמעט, כבר ממש נמאס לאנשים מפוטין עצמו ומשלטונו", הוא מסביר ומסייג, "אפשר להציב לו אתגר, אבל אי אפשר לזכות בשלטון בבחירות שבהן הוא משתתף".

את נסיבות כליאתו הוא מסביר בכך שהחליט לצאת בצורה פומבית נגד ההנהגה המושחתת של פוטין: "ב-19 בפברואר 2003, בפגישה עם הנשיא פוטין פניתי אליו בפומבי בטענה שעלינו להפסיק את פרקטיקות השחיתות. זאת הייתה עמדתו של איגוד התעשיינים והיזמים של רוסיה שייצגתי. למרבה הצער התברר לקראת אותה תקופה שפוטין כבר החליט להפוך את השחיתות לבסיס שלטונו, הוא הביע את אי שביעות רצונו בפניי, והוא הביע את מורת רוחו בפני ראש הממשלה קסייאנוב, ולאחר חודש כבר נפתח תיק פלילי ראשון נגדי ונגד שותפיי".

מיכאיל חודורקובסקי במהלך דיון בבית משפט במוסקבה, רוסיה, 2004. AP
הפך לסמל להתנגדות לפוטין. חודורקובסקי בכלא הרוסי, 2004/AP

בזמן שבארה"ב נמשכת סערת פיטורי ראש ה-FBI קומי, ומדי יום צצה פרשיה חדשה של הנשיא טראמפ בהקשרים בינלאומיים ובראשם הקשר עם רוסיה – חודורקובסקי מזכיר שפוטין תמיד יוצא מורווח מהדיווחים האלה. "זה מצב מעניין מאוד. בפומבי פוטין מכחיש כמובן כל יחסים בלתי רשמיים עם טראמפ, גם מצדו וגם מצדם של אזרחי רוסיה אחרים", הוא מסביר, "יחד עם זאת, בתוך רוסיה הוא מנסה בזהירות להפיץ דעה שמר טראמפ הוא כמעט הסוכן האישי שלו. זה נעשה באופן עקיף, בין היתר באמצעות פרסום כמות עצומה של תמונות, ושל תגובות אליהן, שבהן טראמפ והאנשים מסביבתו הקרובה נפגשים עם אנשים מהסביבה הקרובה של פוטין. אני לא מאמין לרגע שזה נעשה באקראי. פוטין מחזק את המוניטין שלו בעיני החברה הרוסית כשהוא מראה שהוא שולט בנשיא אמריקני. אני אופתע מאוד אם יתברר שהנשיא האמריקני, מי שהוא לא יהיה, באמת נמצא בשליטתו של מר פוטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully