וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התובע הכללי של טראמפ: הטענות ששיתפתי פעולה עם רוסיה - שקר מתועב

14.6.2017 / 0:35

סשנז הכחיש בשימוע בסנאט כי לא חשף את כל פגישותיו עם שגריר רוסיה בוושינגטון וטען כי הדחת ראש ה-FBI לא קשורה לחקירה. הוא סירב לספר על פגישותיו עם הנשיא, וספג ביקורת מצד הדמוקרטים. "אתה פוגע בחקירה"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

התובע הכללי של ארצות הברית ג'ף סשנז אמר הערב (שלישי) בשימוע בוועידת המודיעין של הסנאט כי הטענות ששיתף פעולה עם רוסיה בהתערבותה בבחירות לנשיאות הן "שקר מתועב", אך סירב לענות על שאלות הנוגעות לשיחותיו עם הנשיא דונלד טראמפ וספג ביקורת מצד הסנאטורים הדמוקרטים.

השימוע התקיים כשבוע לאחר עדותו של ראש ה-FBI המודח ג'יימס קומי, שאמר כי הנשיא וממשלו שיקרו כשפיטרו אותו וטען כי טראמפ קרא לו להפסיק את חקירתו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין. סשנז דחה את טענתו של קומי כי פוטר בשל החקירה ותקף אותו על החלטתו להודיע על סיום חקירת המיילים הפרטיים של הילרי קלינטון ביולי שעבר, מבלי להתייעץ עם משרד המשפטים.

ג'ף סשנז, ארה"ב 13 ביוני 2017. רויטרס
מגן על הנשיא טראמפ. סשנז, הערב/רויטרס

התובע הכללי הכחיש כי נפגש עם שריר רוסיה או כל גורם רוסי רשמי אחרי באפריל שעבר והסתיר זאת, כפי שעלה לאחר עדותו של קומו. שתי פגישות אחרות שקיים עם השגריר גרמו, שגם אותן לא חשף במהלך השימוע לאישור מינויו בסנאט, הובילו אותו לפסול את עצמו מהחקירה. במקומו מנהל את התיק ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר, שמונה לתובע מיוחד בתיק.

"נכחתי בקבלת פנים של הנשיא טראמפ. אין לי זיכרון של שיחה עם השגריר, אם הייתה אינטרקציה קצרצרה עמו, איני זוכר זאת. לא הייתה לי שום שיחה עם שום גורם רוסי בנוגע להתערבות בבחירות", אמר על האירוע שהתקיים במלון "מייפאלוור" בוושינגטון באפריל שעבר. התובע הכללי אמר כי הוא לא יודע אם טראמפ מקליט שיחות בבית הלבן, אך אמר כי "ככל הנראה יש חובה" לשמור אותן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי, ינואר 2017. GettyImages
סשנז טוען כי החקירה לא גרמה להדחה. קומי וטראמפ, ינואר/GettyImages

הוא התייחס לכך שלא חשף בשימוע שלו את שתי הפגישות שקיים במהלך קמפיין הבחירות עם השגריר הרוסי, וטען כי "לא עלה בדעתי למנות כל שיחה שאולי ניהלתי עם גורמים רוסיים, בדומה לפגישות שהיו לי עם גורמים זרים אחרים. הרעיון שהיה לי תיאום עם ממשלת רוסיה כדי לפגוע בארצנו הוא שקר מוחלט".

התובע הכללי הסביר כי הוא פסל את עצמו מהחקירה לא כי עשה "שום דבר רע" או שהאמין כי "משהו לא נכון" אלא כי נדרש לכך, לדבריו. "לפי התקנות, עובד פדרלי לא צריך להשתתף בחקירה הקשורה לקמפיין אם לקח חלק בקמפיין. אז אין קשר בין זה ליכולת שלי לפקח על משרד המשפטים או ה-FBI. פסלתי את עצמי מחקירה הקשורה לקמפיין הנשיאות, אבל לא מלהגן על כבודי בפני שקרים. אני לא אירתע".

התובע הכללי של ארה"ב סשנז בשימוע בסנאט, 13 ביוני 2017. רויטרס
מעיד תחת שבוע. סשנז, הערב/רויטרס

הסנאטור מרקו רוביו הזכיר את הפגישה בין טראמפ לקומי ב-14 בפברואר, שבה לטענת ראש ה-FBI המודח, ביקש ממנו הנשיא להפגין כלפיו נאמנות. "אני זוכר שהייתי אחד האחרונים לעזוב. לא יודע איך זה קרה. היה תדרוך בנושאי מאבק בטרור, בסופו של דבר עזבתי, אני זוכר שהייתי אחד האחרונים", אמר. לדבריו, הוא לא ראה בעיה בלהשאיר את השניים לבד, על אף שקומי סיפר כי ביקש ממנו כך.

"הוא העלה את הנושא הזה איתי ביום למחרת", אמר סשנז. "הוא הביע באוזניי דאגות לגבי שיחות פרטיות והסכמתי אתו באופן עקרוני שיש חוקים לשיחות פרטיות עם הנשיא, אבל אין איסור על שיחות כאלו, ולדעתי היו לו כאלה עם אובמה וטראמפ. הוא לא נתן לי פרטים לגבי מה הוא מודאג".

רוביו שאל את סשנז גם על מעורבותו האפשרית בשינוי המצע של המפלגה הרפובליקנית אחרי ניצחונו של טראמפ, שלו שימש יועץ בכיר למדיניות חוץ. התובע הכללי אמר כי הוא "לא יודע שום דבר על שינוי מצע המפלגה הרפובליקנית בנוגע לאוקראינה". הנוסח הראשוני של היה תקיף מאוד כלפי רוסיה, והביע תמיכה באספקת נשק הגנתי לאוקראינה, אך לבסוף הוא רוכך.

התובע הכללי של ארה"ב סשנז בשימוע בסנאט, 13 ביוני 2017. רויטרס
מסרב לענות על שאלות. ידיו של סשנז במהלך השימוע/רויטרס

אחרי שהתובע הכללי התחמק מלענות אם שוחח עם טראמפ על ניהול החקירה של קומי בטרם ההחלטה להדיחו או אם טראמפ הביע בפניו דאגה מכך שהחליט לפסול את עצמו מהחקירה במרץ האחרון, הוא ספג ביקורת מצד הסנאטורים הדמוקרטים בוועדה.

הסנאטור מרטין היינריך האשים את סשנז בהפרת שבועתו לספר את כל האמת. "אתה פוגע בחקירה הזאת", הטיח בו. התובע הכללי השיב כי הוא בסך הכול "נוקט את המדיניות ההיסטורית של משרד המשפטים".

יו"ר הוועדה, הסנאטור הרפובליקני ריצ'ארד בר, אמר לפני תחילת עדותו של סשנז כי זאת "ההזדמנות שלו להפריד את האמת מהשקר" וכי הוא מצפה שיסביר מדוע החליט לפסול את עצמו מהחקירה. בר הוסיף כי הוועדה חקרה את השר לביטחון המולדת לשעבר ג'ה ג'ונסון.

מבט מתוך חדר ועדת המודיעין, ארה"ב 13 ביוני 2017. עומרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
עוד שימוע משמעותי. ועדת המודיעין של הסנאט, הערב/מערכת וואלה! NEWS, עומרי נחמיאס

אתמול אמר מקורב לטראמפ כי הוא שוקל להדיח את התובע המיוחד מולר. עם זאת, סגן התובע הכללי, רוד רוזנשטיין, שאחראי עליו לאחר שסשנז פסל את עצמו, אמר כי הוא לא יפטר אותו ללא סיבה טובה - וכי הוא לא רואה אחת כזאת. "אני בטוח שתהיה לו מספיק עצמאות", אמר בשימוע בוועדה בסנאט המפקחת על תקציב משרד המשפטים.

גם יו"ר הבית הנבחרים פול ראיין, חבר מפלגתו של טראמפ, קרא לרדת מהעניין. "העצה הטובה ביותר שלי תהיה לאפשר לרוברט מולר לעשות את עבודתו". עורך דינו צפוי להעיד בספטמבר הקרוב.

(עדכון ראשון: 00:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully