וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פה אחד: הסנאט אישר הצהרה "לציון 50 שנה לאיחוד ירושלים"

6.6.2017 / 10:18

סנאטורים משתי המפלגות תמכו בהצהרה הקובעת כי "ירושלים הייתה קדושה ליהודים במשך 3,000 שנה, מאז 1967 היא מאוחדת", ובאשרור סמלי של ההחלטה להעביר את השגרירות מתל אביב. 50 המושלים פרסמו מודעת תמיכה בישראל: "תנועת ה-BDS מערערת את תהליך השלום"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

הסנאט האמריקני החליט הלילה (שלישי) פה אחד לציין את שנת ה-50 לאיחוד ירושלים. 90 סנאטורים תמכו בהחלטה, לרבות נציגים מהאגף השמאלי ובהם ברני סנדרס, ועשרת הנותרים לא נכחו בהצבעה. אתמול פרסמו מושלי כל 50 המדינות מודעת תמיכה בישראל ב"וול סטריט ג'ורנל", והתנגדות לתנועת ה-BDS.

לפי החלטת הסנאט, "ירושלים היא עיר קדושה, שהייתה ביתם של יהודים, מוסלמים ונוצרים. יוני 2017 מציין 50 שנה למלחמת ששת הימים ולאיחוד ירושלים, שהייתה בה נוכחות יהודית מתמשכת במשך 3,000 שנה". את ההחלטה הציגו ראשי שתי המפלגות בסנאט, מנהיג הרוב הרפובליקני מיץ' מקונל ומנהיג המיעוט הדמוקרטי צ'אק שומר.

ההחלטה אשררה באופן הצהרתי את החוק שעבר בקונגרס ב-1995 להכרה בירושלים כבירת ישראל, שקבע כי שם צריכה להיות השגרירות. ארבעת הנשיאים שכיהנו בבית הלבן דוחים בעקביות את הוצאתו לפועל של החוק, ובהם דונלד טראמפ, שהבטיח בקמפיין הבחירות שלו להעביר את השגרירות אך חתם בשבוע שעבר על אותו הצו כמו שלושת קודמו.

ראשי הסנאט האמריקני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. AP
בכירי הסנאט מקונל ושומר עם ראש הממשלה נתניהו בוושינגטון/AP

"בין 1948 ל-1967 ירושלים הייתה עיר מחולקת", נכתב בהחלטה, "ואזרחים ישראלים מכל הדתות כמו גם יהודים מכל הלאומים לא יכלו לגשת לאתרים הקדושים במזרח ירושלים ובהם הכותל המערבי. מאז 1967, ירושלים היא עיר מאוחדת, ולאנשים מכל הדתות יש גישה חופשית לאתרים הקדושים".

לגבי פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, הכריזו הסנאטורים כי "זו מדיניות ארצות הברית ארוכת השנים כי פתרון לסכסוך יושג רק באמצעות משא ומתן ישיר, דו צדדי, ללא תנאים מוקדמים, כדי להשיג שתי מדינות".

בשדולה הפרו ישראלית איפא"ק ביכרו על ההחלטה ומסרו כי הם "מריעים לסנאט" על ההצבעה שנערכה הלילה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מודעת המושלים שפורסמה בוול סטריט ג'ורנל/מערכת וואלה!, צילום מסך

מודעת המושלים פורסמה ביוזמת הוועד האמריקני-יהודי (AJC), המקיים השבוע בוושינגטון הבירה את הוועידה השנתית שלו. "אנחנו, מושלי כל 50 המדינות של ארצות הברית, מסכימים כי המטרות של תנועת ה-BDS מנוגדים לערכים ולמטרות של מדינותינו. אנחנו תומכים בישראל כבעלת ברית חיונית, כשותף כלכלי חשוב וכמדינה המקדמת זכויות אדם". על המודעה חתומה גם ראשת העיר של וושינגטון הבירה, שאינה שייכת לאף מדינה.

"העובדה שתנועת ה-BDS ממוקדת אך ורק במדינה היהודית מעלה שאלות רציניות לגבי המוטיבציה והכוונות שלה", נכתב במודעה, "ישראל היא דמוקרטיה תוססת, עם זכויות וחירויות רבות שאינן קיימות במדינות השכנות או ברוב העולם. ובכל זאת, למרות שלא רחוק מגבולותיה (של ישראל, ע"נ) מתקיימות זוועות באופן שגרתי, תנועת ה-BDS מתמקדת רק בישראל.

"התנועה מערערת את תהליך השלום באמצעות הטענה כי לחץ כלכלי ופוליטי על ישראל יכול להחליף משא ומתן. המחויבות שלנו היא לעיקרון של שתי מדינות לשני עמים, החיים זה לצד זה בשלום, בביטחון ובהכרה הדדית - וזה יושג באמצעות משא ומתן".

טראמפ בכותל במהלך ביקורו בשיראל. רויטרס
"ירושלים היא עיר קדושה". הנשיא טראמפ בכותל/רויטרס

בדברים שנשא הסנאטור שומר בוועידה, הוא החמיא למארגני הכינוס ואמר כי "המודעה נגד ה-BDS היא תוצאה לעבודה גדולה שעשיתם. ה-BDS מתמקד רק במדינה היהודית, וזה לא רק לא מוסרי אלא גם נוגד את המאמצים להשיג שלום. מדינת ניו יורק העבירה חוק שאם יש לכם עסק או אוניברסיטה ואתם מחרימים את ישראל המדינה תחרים אתכם. צריך שכל המדינות יעבירו חוק דומה. כפי שהבסנו אותם אז (את אויבי ישראל, במלחמת ששת הימים, ע"נ), גם ה-BDS יובס".

שומר הדמוקרט הוסיף כי הוא "מקווה שיגיע יום שבו יתייחסו בהוגנות לישראל באו"ם, אבל עד אז על ארצות הברית לבוא לעזרתה של ישראל. ארצות הברית הייתה הייתה צריכה להטיל וטו על החלטה 2334, ולא להשתמש באו"ם כדי להפעיל לחץ על ישראל משום סוג".

בשיחה עם וואלה! NEWS בשולי הוועידה, אמרה חברת הכנסת ציפי לבני כי היא מקווה שהמאמצים של הנשיא טראמפ לחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים יישאו פרי. "טראמפ הבהיר שהוא רוצה להשיג 'דיל' של הסדר קבע", אמרה לבני. "יש את כל התנאים היום כדי שזה יקרה. האזור הערבי מאוד רוצה לעשות נורמליזציה עם ישראל, הפלסטינים הורידו את דרישות הסף שלהם, ויש נשיא אמריקני שאף אחד לא רוצה להגיד לו לא, אבל הקואליציה בישראל בחלקה מייצגת תפיסות שהן תפיסות הפוכות, ולכן זה מונח לפתחו של ראש הממשלה". לבני מתחה ביקורת גם על אבו מאזן, ואמרה כי "עד היום הוא לא קיבל את ההחלטות שהיה צריך לקבל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully