וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ממשל טראמפ פועל לגניזת דוח על חקירות בעינויים של ה-CIA

3.6.2017 / 4:42

בעקבות דרישתו של סנאטור רפובליקני שטוען כי הדוח ביקורתי מדי כלפי סוכנות הביון, אפשר הממשל האמריקני לסוכנויות ממשלתיות להחזיר את הדוח לקונגרס – ובכך למנוע את פרסומו. על פי הדיווח הסוכנויות, בהן משרד המשפטים, אפילו לא קראו את הדוח המלא

כלא גואנטנמו, קובה. רויטרס
אסירים במתקן המעצר גואנטנמו/רויטרס

בעקבות דרישתו של סנאטור רפובליקני בכיר, ממשל טראמפ החל להחזיר עותקים של דוח הסנאט מ-2014 המעיד על עינויים קשים שבוצעו בעצורים בידי ה-CIA לאחר פיגועי אסון התאומים. במהלך זה, עותקיו של הדוח בן 6,700 העמודים עלול להישאר בכספות הסנאט – הפטור מחוק חופש המידע – ולמעשה להיגנז מעיני הציבור. על פי גורמים, ה-CIA עצמו, משרד המודיעין ומשרד מבקר ה-CIA כבר החזירו את העותקים שלהם של הדוח.

הדוח עצמו מסכם חקירה שנערכה במשך שנים שהובלה בידי הדמוקרטים בוועדת המודיעין בסנאט, והוא מתאר כיצד בשנים שלאחר 11 בספטמבר 2001, סוכנות הביון החלה לעצור חשודים בטרור ולחקור אותם בבתי מעצר סודיים מחוץ לתחום השיפוט של ארצות הברית. מסקנתו המרכזית של הדוח היא ששיטות החקירה של ה-CIA – הכוללות דימוי תחושה של טביעה ומניעת שינה – היו אכזריות הרבה יותר, ואפקטיביות פחות, ממה שתיארה הסוכנות בפני הקונגרס והציבור.

בית המעצר גואנטנמו במפרץ קובה. GettyImages
כסא המשמש להזנה בכפייה בגואנטנמו/GettyImages

סיכום קצר ומצונזר של הדוח המקיף פורסם לציבור בדצמבר 2014. ועדת המודיעין בקונגרס, שהובלה אז בידי דמוקרטים, שלחה עותקים של הדוח המלא לשמונה סוכנויות פדרליות, וביקשה שישלבו אותם בפרוטוקולים שלהן. כך, יוכלו להיות חשופים לציבור במסגרת חוק חופש המידע – אליו מחויבת הרשות המבצעת. כל הסוכנויות סירבו, ושמרו את הדוח נעול מבלי לקרוא אותו. בתגובה לכך, האיגוד האמריקני לחירויות אזרחיות תבע מה-CIA גישה לדוח הסנאט המלא.

אולם בראשית 2015 הרפובליקנים השיגו רוב בסנאט, והסנאטור מקרוליינה הצפונית ריצ'רד בר, שמונה ליו"ר הוועדה, ביקש ממשל אובמה להחזיר את כל עותקי הדוח שנשלחו ל-CIA, לפנטגון, למשרד המשפטים ולגופים נוספים. ממשל אובמה העביר את הסוגיה לידיו של בית המשפט, והתיק עדיין התנהל כאשר ממשל טראמפ החל את כהונתו. באפריל האחרון סתם ממשל טראמפ את הגולל על הפרשה ואפשר לסוכנויות להשיב את עותקי הדוח לקונגרס לבקשת סנאטור בר, וכך ככל הנראה סייע בקבירתו, למרות הטענות הקשות שמובאות בו נגד הסוכנות.

"השבת הדוח לסנאט היא מטרידה מאוד בכמה מישורים", אמרה קתרין הוקינס, יועצת בכירה בארגון סיוע משפטי ללא מטרות רווח בארצות הברית. "ראשית, זה אבסורד שאף אחד ברשות המבצעת לא פתח את הדוח המלא. שנית, ניסיונותיו של בר לקבור את דוח העינויים מטיל ספק ברצונו לעקוב אחר עובדות שיזיקו לממשל בחקירת קשרי קמפיין טרמאפ עם רוסיה".

ב-CIA ובמשרד המודיעין סירבו להגיב לדיווח.

(עדכון ראשון: 23:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully