וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משטיחים אדומים לדיווחים מביכים: טראמפ שב לארה"ב - ולמציאות

29.5.2017 / 9:20

לאחר ביקור בן יותר משבוע מחוץ למדינה נאלץ הנשיא להתמודד עם התפתחויות בחקירת הקשר בין מטהו לבין רוסיה. כחלק מבקרת הנזקים הרחיב טראמפ את צוות יועציו המשפטיים ושוקל מינוי "משקיף" לציוציו בטוויטר

עיצוב גרפי: אביחי ברוך, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נחת במוצאי שבת בוושינגטון הבירה לאחר מסע מדיני בן תשעה ימים. אך קבלות הפנים המלכותיות שאליהן התרגל בימים האחרונים עומדות לפנות את מקומן למאבק ציבורי, פוליטי ומשפטי בשורת הפרסומים על קשרים שניהלו מקורביו עם בכירים רוסים; כמו גם פרסומים כי הוא עצמו ניסה להתערב בחקירה ואף ביקש מראש הבולשת הפדרלית (FBI) לשעבר להפסיקה.

כמה מיועציו הקרובים, כמו ראש הסגל ריינס פריבוס, האסטרטג הראשי סטיב באנון ואף יועציו הקרובים - בתו איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר, שבו לארצות הברית עוד לפני תום הביקור. בבית הלבן הסבירו כי כך תוכנן מלכתחילה, אולם העובדה שהנשיא שהה בסוף ביקורו באירופה ללא יועציו הקרובים ביותר העלתה את השאלות האם הנשיא לא שלח את מיטב אנשיו לוושינגטון על מנת להיערך ציבורית ותקשורתית לשובו.

נשיא ארצות הברית דונלד טרמאפ ורעייתו מלניה שבים לבית הלבן לאחר ביקור ראשון מחוץ למדינה, 27 במאי 2017. אי-פי, AP
עומד בפני מאבק ציבורי. טראמפ ורעייתו מלניה שבים לבית הלבן, שלשום/AP, אי-פי

וושינגטון מציינת את יום הזיכרון האמריקני בסוף שבוע ארוך, שיסתיים רק ביום שלישי, וזה יהיה היום הראשון שבו הנשיא ישוב לשגרת עבודה רגילה מן הבית הלבן אחרי כשבוע וחצי - כאשר על שולחנו נערמו בימים האחרונים שורה של פרסומים בעייתיים על הקשר שניהל קושנר עם בכירים רוסים. בין כל אלה, הוא גם יצטרך להכריע מי יהיה ראש ה-FBI החדש, לאחר שהמועמד המוביל לתפקיד, הסנאטור הדמוקרטי לשעבר ג'ו ליברמן הסיר את מועמדותו. עוד קודם לכן צפוי הנשיא לשאת מחר נאום ממלכתי בבית הקברות הלאומי בארלינגטון, שבווירג'יניה.

במקביל, לוח הזמנים הפוליטי של הנשיא הוצב בעדיפות משנית. עצרת תומכים שתוכננה להיערך במדינת איווה ב-1 ביוני בוטלה בנימוק של בעיה בלוחות הזמנים, וטרם נקבע לה מועד חדש. מאז הבחירות בחודש נובמבר מקפיד טראמפ לתחזק את בסיס התומכים שלו בעצרות פוליטיות הנערכות באותה המתכונת של עצרות הבחירות מתקופת הקמפיין.

איוונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר מבקרים בוותיקן, 24 במאי 2017. רויטרס
יבצעו הערכה לגבי תפקידם. ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ, בביקור בוותיקן בשבוע שעבר/רויטרס

הנשיא וצוותו מצויים במצב של בקרת נזקים, ונערכים לקרב המשפטי הצפוי להם. בין היתר, שכר טראמפ את עורך דינו הפרטי בעבר, מארק קצוביץ', לצוות משפטי שצפוי לכלול עורכי דין פרטיים נוספים, כדי להתמודד משפטית מול החוקר המיוחד רוברט מולר, המוביל את חקירת הקשרים עם רוסיה.

על פי שורת דיווחים בכלי התקשורת, הנשיא שוקל בנוסף להשיב אל מרכז הבמה כמה דמויות מתקופת הקמפיין, כמו קורי לוונדווסקי, שהיה מנהל הקמפיין למשך תקופה קצרה ופוטר בלחצו של קושנר, אך נותר נאמן ומקורב לטראמפ. במקביל, מזה כמה שבועות עולים דיווחים כי הנשיא שוקל שינויים נרחבים בצוות יועציו הקרוב, בדגש על צוות התקשורת - אולם עד כה הכוורת של הנשיא נותרה כשהייתה. אפשרות נוספת שנשקלת היא כי יועצים משפטיים יעברו על ציוציו של הנשיא בטוויטר לפני פרסומם כדי להימנע ממבוכות ותסבוכות נוספות.

לפי ה"ניו יורק טיימס", לקושנר אין כוונה לעזוב את תפקידו, אך הוא אמר לחבריו כי אינו מחויב לבית הלבן לטווח ארוך, והוא ואיוונקה החליטו כי מדי חצי שנה יבצעו הערכה האם להמשיך בתפקידם או לשוב לחייהם הפרטיים בניו יורק.

פרשן רשת ABC ג'ונתן קארל דיווח הלילה כי בכירים בבית הלבן הציעו שקושנר "ייקח צעד אחורה" ואולי אף ישעה את עצמו. זאת, לנוכח החשדות שהועלו כלפיו לפיהם פעל לכאורה לייצר ערוץ תקשורת חשאי בין מטה טראמפ לבין הקרמלין. יש לציין כי ישנם מאבקי כוח בתוך הבית הלבן בין אנשיו של קושנר עצמו לבין אנשי היועץ האסטרטגי באנון. לדברי קארל, אין אינדיקציה כי לכך שהנשיא מעוניין לראות את קושנר מוותר על התפקיד, אלא מדובר בדברים שאמרו "גורמים אחרים המקורבים לטראמפ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully