וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא סיכם את ביקורו: "השמדת ישראל? לא בעידן דונלד ג'יי טראמפ"

23.5.2017 / 16:19

"קשרו של העם היהודי לארץ הקדושה הוא נצחי", אמר טראמפ במוזיאון ישראל בירושלים. נתניהו פנה אליו ואמר: "יחד נביס את כוחות הטרור". המיליארדר שלדון אדלסון ורעייתו נכחו בקהל, לצד שרי ממשלה ובכירי מערכת הביטחון

המראת דונלד טראמפ מישראל, נמל התעופה בן גוריון, תל אביב 23.5.17. רויטרס
הנשיא טראמפ ורעייתו לקראת המראתם לרומא, היום/רויטרס

הנאום המרכזי במוזיאון ישראל - עיקרי הדברים

• "קשרו של העם היהודי לארץ הקדושה הוא נצחי"
• "נתניהו ואבו מאזן הראו לי שפניהם לשלום"
• "הקונפליקט לא יכול להימשך, אפשר להתגבר על המחלוקות"
• נתניהו: "יחד נביס את האסלאם הקיצוני וכוחות הטרור"

"מנהיגי איראן קוראים להשמיד את ישראל. לא בעידן דונלד ג'יי טראמפ", כך אמר היום (שלישי) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנאומו המרכזי במוזיאון ישראל בירושלים, כשהוא מסכם את ביקורו במזרח התיכון. באירוע נשא דברים גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ונכחו בו המיליארדר שלדון אדלסון ורעייתו, שרי הממשלה ובכירים במערכת הביטחון.

"אנחנו מאשרים את הקשר החזק בין ארצות הברית וישראל", הדגיש טראמפ בנאומו ושלח תנחומים לקורבנות הפיגוע במנצ'סטר. "עשרות אנשים חפים מפשע, אנשים צעירים ויפים, נרצחו בפראות בהתקפה הזו על האנושות. אני חוזר ואומר שצריך להביס את הטרור ולחסל את האידיאלוגיה המרושעת הזו, ולהגן על האזרחים שלנו ועל אזרחי העולם. על כל האומות להתאחד בדבר הזה".

ביקור טראמפ - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
אורן חזן לא ויתר על סלפי עם טראמפ - ויצר מבוכה בשטיח האדום
טראמפ לאבו מאזן: "אי אפשר לקדם שלום ובמקביל לממן טרור"
על השטיח האדום בנתב"ג: מלניה סירבה להחזיק בידו של טראמפ. צפו

נתניהו וטראמפ במוזיאון ישראל במהלך ביקור של טראמפ בירושלים 23 במאי 2017. נועם מושקוביץ
הנאום המרכזי של טראמפ במוזיאון ישראל/נועם מושקוביץ
נתניהו וטראמפ במוזיאון ישראל במהלך ביקור של טראמפ בירושלים 23 במאי 2017. רויטרס
טראמפ ונתניהו במוזיאון ישראל/רויטרס

"ירושלים היא עיר קדושה, היופי, ההדר והמורשת שלה לא ניתנים להחלפה", המשיך טראמפ. "הקשרים של העם היהודי לארץ הקדושה הם עתיקים ונצחיים, והולכים אחורה אלפי שנים, לזמני דוד המלך, שסמלו מתנוסס על דגל ישראל. אתמול ביקרתי בכותל המערבי, והתפעלתי מהנוכחות של האל וההתמדה של האדם מולו. הנחתי את היד שלי על הכותל והתפללתי במקום הזה לחוכמה מאלוהים".

"ביקרתי גם בכנסיית הקבר, הקדושה לנוצרים בכל העולם", סיפר טראמפ על מסעו. "הנחתי זר ב'יד ושם', וכיבדתי וזכרתי את ששת המיליונים שנרצחו בשואה. הבטחתי מה שאני מבטיח גם כעת – לעולם לא עוד. ישראל היא עדות לרוח בלתי ניתנת לשבירה של העם היהודי, שסבל רדיפות, אך עדיין נושא מסר של תקווה. אני קורא לכל העמים, קחו השראה מהעיר העתיקה הזו, והתגברו על הדיכוי וההפרדה בינינו. תנו לכל הילדים חופש וכבוד שחקוק בעיר הזו".

נתניהו וטראמפ במוזיאון ישראל במהלך ביקור של טראמפ בירושלים 23 במאי 2017. נועם מושקוביץ
טראמפ במוזיאון ישראל/נועם מושקוביץ
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
טראמפ ורעייתו מלניה טראמפ ביד ושם/מערכת וואלה, צילום מסך

"הקונפליקט לא יכול להימשך", הדגיש הנשיא האמריקני. "אפשר להתגבר על המחלוקת ולמצוא מכנה משותף, כדי להפוך את העתיד של האזור הזה לטוב יותר. השינוי חייב להגיע מבפנים, אף ילד לא נולד עם דעה קדומה בלבו ואף אחד לא יכול לסבול שמלמדים ילדים לרצוח, אף אומה לא תסבול השמדה של אנשים עם נשק כימי. עלינו לבנות קואליציה של שותפים במלחמה בקיצונים, שרוצה לספק לילדים שלנו עתיד מלא תקווה במזרח התיכון".

"בשם ארצות הברית", התחייב טראמפ, "נעמוד לצדכם ונגן על ערכינו המשותפים. יחד נביס את הטרור וניצור ביטחון לכל ילדיו של אלוהים. הישראלים חוו ממקור ראשון את האלימות הקיצונית, ישראלים נרצחים בידי טרוריסטים שנושאים סכינים ופצצות. חמאס וחיזבאללה משגרים טילים לקהילות הישראליות, ובבתי הספר לומדים איך לרדת במקלטים. דאעש פוגע במוסדות יהודיים ושכונות יהודיות, ומנהיגי איראן קוראים להשמיד את ישראל. לא בעידן דונלד ג'יי טראמפ".

שלדון אדלסון במהלך ביקורו של טראמפ ביד ושם 23 במאי 2017. נועם מושקוביץ
אדלסון ורעייתו ביד ושם/נועם מושקוביץ

טראמפ אמר כי "יש כאלה המציגים בחירת שווא, שאומרים שצריך לבחור בין תמיכה בישראל לבין תמיכה במדינות מוסלמיות וערביות באזור. זה לגמרי לא נכון. כולם רוצים לחיות בשלום והאנושות כולה מאוימת בידי הטרור. האומות יכולים להתאחד תחת מטרת ההגנה על החיים ועל היציבות באזור. הממשל שלי מחויב לעזור לקואליציה כזו, ועשינו התקדמות רבות במסע הזה. אנו יודעים שגם ישראלים וגם פלסטינים רוצים חיים של תקווה לילדיהם".

"אני מחויב אישית לעזור לפלסטינים ולישראלים להגיע להסכם שלום", הדגיש. "הייתה לי פגישה עם אבו מאזן – ואני יכול להגיד שהפלסטינים מוכנים להושיט יד לשלום. בפגישה עם חברי הטוב בנימין, אני יכול להגיד שגם הוא מושיט יד לשלום, ורוצה שלום. עשיית שלום לא תהיה קלה, שני הצדדים יצטרכו להגיע להחלטות קשות. אבל עם נחישות, פשרה ואמונה, אפשר להגיע להסכם", אמר הנשיא שהדגיש – "איראן לא תחזיק בנשק גרעיני".

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
פגישת טראמפ ואבו מאזן/AP

טראמפ הביע תקווה ש"ילדים ישראלים לא יצטרכו לפחד מאזעקות", וציין את מטוסי ה-F-35 החדשים של ישראל. "היה נהדר לראות את המטוסים בשמיים כשחגגתם את יום העצמאות". הוא הוסיף וייחל לעתיד "שבו נוצרים ומוסלמים יכולים לגדול יחד, ולחיות יחד בכבוד, בהבנה ובהרמוניה בכבוד".

"הערכים שראינו בישראל היוו השראה למיליונים בעולם", אמר, "כל מה שננסה לעשות יוכל להועיל לעולם כולו. אנחנו רואים שהעיר הזו, שידעה אי-צדק, עדיין משמרת חיים, ומתפללים שילדים יוכלו לחיות ללא פחד וללא גבולות – ולשגשג. אני קורא לכל מי שכן ללחום באויבים המשותפים שלנו, ולהגן על כל ילדיו של אלוהים".

את האירוע פתח ראש הממשלה נתניהו, שפנה לנשיא טראמפ ואמר כי "כאן תוכל לראות עדות לנוכחות בת אלפיים שנה בארץ. הסיפור של ישראל אינו רק סיפור העבר, אלא ארץ שוממת שעברה החייאה, עם שהוגלה וחזר. לישראל לא תהיה אף פעם חברה טובה יותר מארצות הברית, המתבטאת בתמיכה האדירה של האמריקנים".

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
טראמפ בביקור בבית לחם עם אבו מאזן/AP

"ביחד אנחנו מחויבים לעצור את הטרור", המשיך נתניהו, "וצריך לגנות אותו באופן שווה – אם הוא באמריקה, באירופה או בישראל. מימון הטרור חייב להיגמר, כפי שאמרת הבוקר. אבו מאזן גינה את המתקפה הנוראית במנצ'סטר, אבל אם המתקפה הייתה פלסטינית, ואם הקורבנות היו ישראלים, המחבל היה מקבל כסף מהרשות הפלסטינית. המצב הזה חייב להשתנות. אני מקווה שאבו מאזן יניע עקרונות ברורים כאלה להמשך".

מוקדם יותר ערך טראמפ פגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בבית לחם, ולאחריה יצאו בהצהרות לתקשורת. "אני מתחייב לשתף איתך פעולה כדי להביא שלום היסטורי לאזור", אמר אבו מאזן לטראמפ. הוא הוסיף כי "אין לנו בעיה עם הדת היהודית, הבעיה שלנו היא רק עם הכיבוש". טראמפ השיב לו כי "אי אפשר לקדם שלום ובמקביל לממן טרור".

דונלד טראמפ נואם בבית לחם 23 במאי 2017. רויטרס
טראמפ בבית לחם/רויטרס

טראמפ התייחס בתחילת דבריו לפיגוע בבריטניה ואמר: "לא אקרא להם 'מפלצות', הם יאהבו שם כזה. אני אקרא להם 'לוזרים' משום שזה מה שהם. אנחנו כחברה לא יכולים לסבול את המשך שפיכות הדמים. לא נוכל לעמוד ולא להתייחס להרג של חפים מפשע ואלה שנפגעו היום. צריך לגרש את אלה שמסייעים למחבלים, ולחסל את האידיאולוגיה המרושעת הזאת". טראמפ גינה את הפיגוע, שגבה את חייהם של 22 בני אדם, ואמר: "אני מביע סולידריות מוחלטת עם העם בבריטניה".

אבו מאזן גינה גם הוא את הפיגוע במנצ'סטר וכינה אותו "פשע מתועב". בהמשך סיפר כי "המפגש בבית לחם בבית הלבן בתחילת החודש נתן לעם הפלסטיני ולכל האזור הרבה תקווה ואופטימיות שאפשר להגשים חלום ושאיפות ושלום קבע מבוסס על צדק. השגת חופש לעם הפלסטיני היא המפתח לשלום באזור ובכל העולם כדי שלפלסטינים בישראל יהיה עתיד מזהיר".

ביבי וטראמפ ביד ושם 23 במאי 2017. רויטרס
פמליית טראמפ ביד ושם/רויטרס

לדבריו, "אני חוזר ואומר, אדוני הנשיא, שאנחנו מחויבים לשתף פעולה כדי לייצר שלום ולחתור לעסקת שלום בינינו ובין הישראלים. אנו רואים בכם שותפים ללחימה בטרור באזורנו ובכל העולם". יו"ר הרשות הזכיר את שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים ואמר: "אני רוצה להסב את תשומת הלב לאסירים שובתי הרעב. אימהותיהם נמצאות מטרים בודדים מכנסיית המולד. הן לא יכולות לבקר את בניהן בבתי הכלא שם הם סובלים מתנאים בלתי אנושיים".

(עדכון ראשון: 14:07)

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. רויטרס
לחיצת ידיים משותפת/רויטרס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הארוחה במעון רה"מ, אמש/מערכת וואלה, צילום מסך
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה, בבית רה"מ בירושלים, 22 במאי 2017. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
סיור במעון רה"מ, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully