וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסה להשתיק עד: ההקלטה שמסבכת את נשיא ברזיל

19.5.2017 / 10:13

בית המשפט העליון אישר לחקור את הנשיא טמר בחשד שניסה לשחד עד בפרשת השחיתות הענקית שכבר הפילה עשרות פוליטיקאים. עם זאת, הוא מבטיח להיאבק על חפותו, ולהימנע מגורל דומה לנשיאה רוסף, שאותה הדיח בשנה שעברה

נשיא ברזיל מישל טמר, 18 במאי 2017. רויטרס
בטוח בחפותו. נשיא ברזיל טמר, אתמול/רויטרס

נשיא ברזיל מישל טמר נקלע לסקנדל שמאיים על שלטונו, אחרי שעיתון במדינה דיווח כי הוא תועד בקלטת שבה הביעה תמיכה בהשתקת עד המעורב בפרשת השחיתות הענקית של חברת הנפט הלאומית פטרובראס, שבה מעורבים עשרות פוליטיקאים ואנשי עסקים בכירים. אמש (חמישי) הוא דחה את הקריאות להתפטרותו מהתפקיד, שאליו מונה בעקבות הדחת הנשיאה דילה רוסף בשנה שעברה, שהואשמה בשימוש לא חוקי בכספי ציבור.

בנאום קצר בן חמש דקות שנשא לאומה, הכחיש טמר כי הוא עבר על החוק, אמר כי מדיניותו מסייעת לכלכלה וכי מברך על החקירה כך שהוא יוכל להוכיח שהוא חף מפשע. "לא קניתי את שתיקתו של אף אחד", אמר הנשיא הלא פופולרי, שזוכה ל-9% תמיכה בלבד. "לא אתפטר".

המשבר החדש במדינה הדרום-אמריקנית הנתונה במיתון כבד מטיל ספק במהלך של הממשל לנקוט צעדי צנע ולקצץ בהוצאות המגזר הציבורי וגרם לירידות חדןת בשווקים. מאות בני אדם הפגינו נגד הנשיא וקראו להתפטרותו ברחבי המדינה, והמארגנים קוראים להפגנות גדולות יותר במהלך סוף השבוע.

הפגנות בסאו פולו נגד נשיא ברזיל מישל טמר, 18 במאי 2017. רויטרס
ההפגנות טרם תפסו תאוצה. מחאה בסאו פולו, אתמול/רויטרס

שופט בבית המשפט העליון אישר אתמול לפתוח בחקירה בהתבסס על עדות במסגרת הסדר טיעון ועל הקלטה שבה לכאורה נשמע טמר מנסה לשבש את החקירה יחד עם ג'וזלי בטיסטיה, יו"ר JBS SA, חברת הבשר הגדולה ביותר בעולם.

עם פרסום הקלטת, שעליה דווח לראשונה בעיתון א גלובו, לא נמצאה בה הוכחה לכך שהנשיא ביצע פשע, אולם הייתה זאת אחת מתוך כמה ראיות שבטיסטה הציע לחוקרים, שאמורות להתפרסם בקרוב. לפי הדיווח המקורי, השניים דנו בשיחה במתן שוחד ליו"ר בית הנבחרים לשעבר אדוארדו קונהה, שנשלח ל-15 שנות מעצר בגין מעורבות בפרשת השחיתות, במטרה שהוא לא יעיד במסגרת החקירה.

דובר מטעמו של טמר מסר לאחר פרסום הקלטת כי הנשיא נחוש יותר מתמיד להיאבק על חפותו. זאת מאחר שהקלטת הוכיחה כי הוא לא אישר את מתן השוחד לקונהה, בעל בריתו לשעבר שהוביל יחד עמו את תהליך ההדחה של הנשיאה רוסף בשנה שעברה. עם זאת, העובדה שהשופט אישר לחקור את הנשיא בפרשה עשויה להצביע על כך שהראיות הנוספות מרמזות על מעורבותו. שמו של טמר הוזכר גם בפרשת שחיתות אחרת, שבה הוא חשוד במימון לא חוקי של קמפיין בחירות.

קונהה, יו"ר בית הנבחרים הורשע בעבירות שחיתות בעקבות חקירת "מבצע שטיפת מכוניות", שבמסגרתה נחשף כי עשרות פוליטיקאים קיבלו מיליארדי דולרים מחברות הבניה הגדולות במדינה בתמורה לחוזים בחברת הנפט הממשלתית פטרובראס ובחברות ממשלתיות אחרות. עדותו של קונהה עלולה להפליל עוד פוליטיקאים רבים, בהם הנשיא עצמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully