וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: ישראל תשקיע 3 מיליון שקל בשדרוג מעבר אלנבי

18.5.2017 / 9:32

מפרטי התכנית שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי ישראל תשפר את תנאי העבודה של העובדים בגבול שבין ישראל וירדן ותרחיב את שעות הפעילות, כחלק מהמחוות לקראת ביקור טראמפ. כך, לפי ההערכות, זמן ההמתנה של העוברים בו יצומצם משש שעות לכחצי שעה

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: היערכות בכנסת לקראת ביקור טראמפ)

ישראל תשקיע שלושה מיליון שקלים בשדרוג מעבר אלנבי ובהרחבת שעות הפעילות במעבר הגבול בין ישראל לירדן. זאת, כחלק מחבילת ההטבות הכלכליות שראש הממשלה מגבש לקראת ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מפרטי התוכנית שהגיעו לידי וואלה! NEWS, עולה כי התקציב יוקדש לשיפור תנאי העבודה של העובדים במסוף - אנשי ביטחון ושמירה ופקידי רשות שדות התעופה המפעילה את מעבר הגבול - שיקבלו תוספת חודשית של כאלף שקלים בעונת הקיץ, שבה רוב הנוסעים עוברים את הגבול.

מעבר אלנבי הוא המעבר היבשתי הגדול ביותר בין ישראל וירדן ועוברים בו כ-2 עד 2.5 מיליון בני אדם מדי שנה. הפלסטינים מתלוננים על תנאי המעבר במשך שנים, במיוחד בתקופות עומס כמו חודשי הקיץ. לפי ההערכה בישראל, זמן ההמתנה הממוצע לפלסטינים המבקשים לחצות את הגשר עומד על שש שעות. לדברי גורמים מדיניים, אחת המגבלות העיקריות היא כוח האדם העובד במסוף אלנבי, שכן בשל מיקומו הפיזי של המעבר ובשל תנאי העבודה הקשים, רשות שדות התעופה מתקשה לגייס ולשמר עובדים, דבר שפוגע במתן שרות. הצעדים צפויים להעלות את שכרם של העובדים ולהוסיף שעות פעילות, ולפי ההערכה היא צפויה אף לצמצם את זמן ההמתנה לעד כחצי שעה.

חייל ליד מעבר אלנבי, מרץ 2014. AP
מעבר אלנבי/AP

השליח המיוחד של נשיא ארצות הברית למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, כבר סייר במעבר אלנבי במהלך ביקורו בישראל וברשות הפלסטינית לפני כחודשיים ובפגישה שקיים עם סגן השר מייקל אורן לפני כמה שבועות בבית הלבן, ביקש לגבש צעדים מידיים שיקלו על חיי היומיום של האוכלוסייה האזרחית הפלסטינית, בעיקר בתחום הכלכלה והמעברים, במטרה להכשיר את השטח לקראת חידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

גרינבלט, שצפוי להגיע היום לאזור לפגישות עם ישראל והפלסטינים לקראת הגעתו של הנשיא בשבוע הבא, כבר קיבל השבוע עדכון מאורן לגבי גיבוש התוכנית. לדברי אורן, "צעדים כאלה הם בעדיפות גבוהה של הממשל". הוא הוסיף כי "שיפור תנאי העובדים במעבר אלנבי הוא צעד חשוב ביותר תוספת שכר עבור עובדי המעבר יתורגם לשרות יעיל ומהיר, אשר תסייע לקשרים כלכליים בין ירדן והפלסטינים".

התכנית, שתמומן מתקציב משרד האוצר, עלתה אתמול גם בפגישה שקיים שר האוצר משה כחלון עם עמיתו הפלסטיני בה נידונו שורה של צעדים נוספים. הפגישה, שעליה דווח לראשונה בערוץ 2, נקבעה בעקבות בקשות של הפלסטינים שהגיעו אל השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי, ונידונו בהם גם צעדים נוספים כמו פיתוח מואץ של אזורי התעשייה בג'למה ליד ג'נין ותרקומייה ליד חברון. ביום ראשון צפויים להתכנס שרי הקבינט המדיני ביטחוני לדיון מיוחד לקראת ביקור טראמפ בה תוצג ותאושר החבילה המלאה.

השר לשיתוף פעולה האזורי צחי הנגבי והשליח המיוחד של ממשל טראמפ ג'ייסון גרינבלט 4 במאי 2017. טל שליו, מערכת וואלה! NEWS
גרינבלט והנגבי/מערכת וואלה! NEWS, טל שליו

גרינבלט שוחח על נושא מעבר אלנבי גם עם שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ, בשתי פגישות שקיימו בוושינגטון בשבועות האחרונים. בסבבי הפגישות כץ הציג גם את היוזמות הכלכליות האזוריות שהוא מקדם - הקמת אי מלאכותי מול חופי עזה וחיבור מדינות המפרץ והרשות הפלסטינית לישראל ולנמלי הים התיכון ברשת רכבות ואמר שהוא מאמין שהתוכניות "עשויות להיות משנות מציאות", ושאפשר לקדם אותן גם בנסיבות הנוכחיות, לצד הניסיונות לחדש את התהליך המדיני.

בירושלים שוררת אי ודאות גדולה בנוגע לכוונותיו של הנשיא טראמפ לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים וגורמים בממשלה הביעו בימים האחרונים סקפטיות בנושא. לדברי גורם מדיני, "נתניהו ינסה להסביר לטראמפ שאבו מאזן הוא לא פרטנר אמיתי לשלום וזה לא הזמן להשיק מחדש מהלך מדיני". גורם מדיני אחר אמר לוואלה! NEWS כי בממשל טראמפ מחפשים מאוד "יוזמות שישנו את המצב. נתניהו חייב להראות לטראמפ נכונות יוזמה". בעוד יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ויתר ככל הנראה על הרבה מהתנאים המוקדמים שלו לחידוש המשא ומתן, הקלות ומחוות ישראליות כלפי הפלסטינים עשויות לסייע לנתניהו מהצד השני מול טראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully