וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבעה ימים ללא מים זורמים באבן יהודה: "אנחנו לא מתפקדים"

15.5.2017 / 8:50

עדיין לא ידוע מה מקור הזיהום החריף במי השתייה, אך התושבים רואים הקלה באופק - משרד הבריאות התיר את הרחצה, הכביסה והדחת האסלות לאור ירידה בחומר המזהם. החשד: חקלאי התחבר בצורה פיראטית למערכת המים וגרם לדליפת החומר הרעיל

זיהום מי השתיה באבן יהודה. באדיבות תושבי המועצה, מערכת וואלה! NEWS
"מישהו חייב לתת את הדין". התושבים נאלצים לקבל מים בחלוקה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות תושבי המועצה

שגרת חייהם התקינה של תושבי המועצה המקומית אבן יהודה הופסקה לפני ארבעה ימים, עקב זיהום חריף במים, שטרם ידוע מקורו, שבגינו המים במועצה אסורים לשתייה, למגע, לצחצוח שיניים, לבישול ולפעולות בסיסיות נוספות. אמש (ראשון) אישר משרד הבריאות להשתמש במים ביישוב לרחצה, להדחת אסלות ולכביסה, כל עוד עברו שטיפה במערכת המים הביתית, על פי ההוראות המופיעות באתר תאגיד המים "מעיינות השרון". אולם, התושבים עדיין נאלצים לצרוך את מרבית המים דרך חלוקה המתבצעת 24 שעות ביממה באזור.

"כבר ארבעה ימים שאנחנו לא מתפקדים", סיפרה ליעד, תושבת המקום. היא ובני משפחתה, חבריה ושכניה הקרובים, מתמודדים בימים האחרונים עם המשבר יוצא הדופן. "אצל חלק מהתושבים כבר עולה המחשבה שמדובר בטרור של ממש. מישהו בתאגיד המים יהיה חייב לתת את הדין, מדובר פה בחיי אדם".

על פי החשש, הזיהום נגרם עקב חדירת חומר דישון למערכת המים, אך כל עוד לא התברר סופית מה מקור הזיהום – במועצה לא מצליחים למצוא פתרון ממשי לבעיה. לוואלה! NEWS נודע כי אתמול נחקר חקלאי מהמועצה, שעל פי החשד התחבר באופן פיראטי למערכות המים, ומבלי ששם לב החדיר חומר רעיל מסוג "אדיגן סופר", המשמש לחיטוי קרקעות חקלאיות, למערכת המים של המועצה.

עוד בוואלה! NEWS
מומחית סייבר על מתקפת הכופר העולמית: "עוד לא רואים את הסוף"
חוגגים ל"ג בעומר: עשרות פונו לבתי החולים מההילולה במירון
צעיר בן 26 נמלט מרכבו לאחר תאונת דרכים בדרום – ונמצא מת

חקלאים מרססים שדה תותים בחומרי הדברה. ShutterStock
נבדק האם חומר חיטוי חקלאי דלף למערכת מי השתייה ביישוב. אילוסטרציה/ShutterStock

כדי לנהל את משק ביתם נאלצים התושבים להיעזר בתושבי יישובים באזור, ומעבר לכך, לא נותר להם אלא לחכות לתיקון המצב החמור שאליו נקלעו. "מזל שיש לנו חברים במושבים הסמוכים, אז לפחות אצלם אפשר להתקלח וללכת לשירותים, שלא נדבר על ניהול משק בית בסיסי, כמו להכין אוכל", סיפרה ליעד. "אחד הבנים שלי לא הרגיש טוב אתמול בבוקר בלימודים ומיד הזעיקו אותנו שנבוא לאסוף אותו – בבית הספר פוחדים שאולי שתה מן המים המזוהמים ולא רוצים לקחת צ'אנס. אחת לכמה שעות עובר בעיר כרוז ומעדכן עדכונים מהמועצה. ועל ללכת לעבודה - אין בכלל מה לדבר". לליעד קליניקה בביתה, וללא חיבור לשירותים ומים זורמים היא אינה יכולה לעבוד.

"ראינו מהי חברות וערבות הדדית", אמרה. "תושבים שביתם לא ניזוק מהמים המזוהמים הגיעו אלינו, תושבי הרחובות הנגועים, הזמינו אותנו להתארח אצלם, להתקלח ודאגו להביא לנו דבר מה לאכול. זו הגדולה, גם כשהמצב קשה ממשיכים לתמוך אחד בשני". ליעד ציינה גם את ראש המועצה אבי הררי, שעבד לילות כימים בניהול המשבר והדאגה לתושבים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
זיהום מי השתיה באבן יהודה. באדיבות תושבי המועצה, מערכת וואלה! NEWS
שתי ילדות סבלו מכאבי בטן ושלשולים מהמים. ילד ממלא מכל מים בתחנת חלוקה באבן יהודה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות תושבי המועצה

בסוף השבוע הגיעו לבית החולים מאיר בכפר סבא שתי ילדות בנות חמש ו-12 שסבלו מכאבי בטן ושלשולים לאחר ששתו מהמים. לאחר טיפול שוחררו השתיים לביתן. במועצה המקומית ובתאגיד המים יחד עם משרד הבריאות, עורכים מאז היוודע דבר הזיהום בדיקות למי השתייה וכן מבצעים שטיפות מבוקרות לתשתית המים ביישוב. כאמור, בעקבות המשבר, מתבצעת חלוקת מים 24 שעות ביממה, כולל בשבת, בשלושה מוקדים: חניון קופת חולים מכבי ברחוב הלוחמים, רחוב ההדרים 59 ורחוב קרן היסוד 5. בתאגיד המים מבצעים בדיקות למי השתייה כדי לבדוק מהו מקור הבעיה ולטפל בכך בהתאם. הרחובות שבהם אסורה שתיית מים ואף מגע איתם, הם: הפלמ"ח, קיבוץ גלויות, הלוחמים, הברוש, המעפילים, ותיקים, עציון, עממי, הגליל, השומרון: קטע קיבוץ גלויות עד ותיקים, והדרים - מרחוב השומרון ודרומה.

ראש מועצת אבן יהודה, אבי הררי התייחס למשבר המים ומסר כי "מאז תחילת המשבר ביום חמישי אנחנו נמצאים בשטח כל הזמן, בתחנת חלוקת המים, בישיבות הערכת מצב ובדיונים עם משרד הבריאות ומשתדלים לספק מענה לכל פניה, שאלה ובקשה". לדבריו, "עובדי המועצה הם חלק בלתי נפרד וחשים את סבל התושבים. אתמול השתתפתי בישיבת הערכת מצב שהתקיימה ב'מעיינות השרון' בהשתתפות כל הגורמים המקצועיים מרשות המים, משרד הבריאות ואיכות הסביבה. הבהרתי לכל המשתתפים שתושבי החלק הדרומי במושבה עוברים חוויה קשה, שהנטל בלתי סביר ושהתחושות לא נעימות בכלל. הדגשתי את ההתנהגות למופת, הסבלנות והעמידה בגזירה הקשה ממנה אנו סובלים. דרשתי מאנשי המקצוע ברשות המים ובמשרד הבריאות, לעשות כל שיידרש כדי למצוא פתרון למשבר המים שפקד אותנו".

זיהום מי השתיה באבן יהודה. באדיבות תושבי המועצה, מערכת וואלה! NEWS
נעזרים בשירותים ציבוריים. משבר המים באבן יהודה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות תושבי המועצה

גם במשרד הבריאות ממשיכים לעקוב אחר המשבר. "עם קבלת תלונות של תושבים משכונה באבן יהודה על ריחם וטעמם של המים, התושבים קיבלו הוראה שלא לשתות ולא להשתמש במים לרחצה או לבישול. בהתאם לבדיקות שנערכו במערכת המים בשכונה, מקור זיהום מי השתייה הוא ככל הנראה משימוש חקלאי בחומר חיטוי בשם 'אדיגן סופר', המכיל מתאם סודיום", נמסר מהמשרד. "החשש הוא שהחומר הוחדר למערכת המים, שאין לה הגנה מתאימה באמצעות מתקן למניעת זרימה חוזרת, כמתחייב בחוק. נציין שבהתאם לחוק התווית יישום, ההדברה בחומר זה אסור שתיעשה באמצעות מערכת מי שתייה".

"משרד הבריאות בשיתוף משרד החקלאות, רשות המים ותאגיד המים מבצעים חקירה בניסיון לאתר את מקור הזיהום. תאגיד המים ביצע פעולות לניתוק מערכות חקלאיות ללא הגנה של מונע זרימה חוזרת וכן שטיפות מרובות במערכת המים. תוצאות בדיקות מים ממערכת המים בשכונה שהתקבלו ביום שישי (לאחר השטיפות) הראו ירידה במידת הזיהום במי השתייה".

עוד נמסר כי המשרד "מבצע בדיקות נוספות והבהיר לציבור שאין חשש להשפעות ארוכות טווח לאחר חשיפה לריכוזים שנתגלו במי השתייה. מספר קטן של אנשים התלוננו על שלשולים לאחר ששתו את המים, הם נבדקו על ידי צוות רפואי ושוחררו במצב טוב. לאנשים ששתו את המים או צרכו מזון שהוכן עם המים המזוהמים וחשים בטוב, אין צורך לפנות לטיפול רפואי. במקרה שאדם שתה את המים או צרך מזון שהוכן עם המים המזוהמים וחש ברע, עליו לפנות לטיפול רפואי. משרד הבריאות בשיתוף רשות המים ותאגיד המים, מבצע בדיקות מקיפות במי השתייה על מנת לוודא שהחומר נשטף לחלוטין מהמערכת והמערכת ראויה לשימוש, זאת כדי להחזיר במהירות האפשרית את מערכת מי השתייה לאספקה סדירה. משרד הבריאות ימשיך לעדכן".

זיהום מי השתיה באבן יהודה. באדיבות תושבי המועצה, מערכת וואלה! NEWS
"אין חשש להשפעות ארוכות טווח מהחשיפה לחומר". שקיות המים באבן יהודה/מערכת וואלה! NEWS, באדיבות תושבי המועצה

מתאגיד המים "מעיינות השרון" נמסר בתגובה: "מרגע שהתגלה הזיהום פועל התאגיד בשיתוף משרד הבריאות ורשות המים לאיתור מקורו, שנגרם מחומר חיטוי חקלאי שככל הנראה הוזרם על ידי אדם פרטי למערכת המים המרכזית. יש לציין כי התאגיד הגיש תלונה למשטרה ולמשרד החקלאות כנגד חשוד במעשה. במקביל מבצע התאגיד פעולות בשיתוף כל הגורמים, לשטיפה ולניקוי מערכת המים. תוצאות בדיקות מערכת המים שהתקבלו ביום שישי (לאחר השטיפות) הראו ירידה במידת הזיהום במי השתייה. משרד הבריאות מבצע כעת בדיקות נוספות כדי לבדוק האם החומר המזהם נשטף לחלוטין ממערכת המים, וזאת על מנת להחזיר במהירות האפשרית את מערכת מי השתייה לאספקה סדירה. כמו כן, מרגע שהאירוע החל, התאגיד פועל בשיתוף מועצת אבן יהודה לחלוקת מים 24 שעות ביממה, פתיחת מקלחות חלופיות, התקנת שירותים זמניים ועוד. אנו כמובן מודעים לקושי ולחוסר הנוחות של התושבים במצב זה, ועושים את המרב, בשיתוף כל הגורמים, על מנת שהאירוע יסתיים בהקדם".

מרשות המים נמסר כי "מרגע שנודע על אירוע הזיהום באבן יהודה, התייצבו אנשי יחידת ביטחון המים של רשות המים והחלו לפעול בשטח באופן רציף". זאת, על מנת לסייע לרשות המקומית ולתאגיד המים בחלוקת המים לתושבים ובטיהור מערכת המים ביישוב.

עוד נמסר כי תאגידי מים ביישובים סמוכים "התגייסו ושלחו לאזור צוותים לטובת הסיוע בפעילות הגילוי והחיטוי" וכי "מדובר באירוע חמור ורשות המים תעשה כל שעל ידה על מנת למצות את הדין עם הגורם האחראי לתקלה".

ברשות שיבחו את תאגיד "מעיינות השרון" על צמצום הזיהום לשכונה אחת ביישוב ואת התושבים על "הסיוע ההדדי,
ההתנדבות, הסבלנות ואורך הרוח, לצד הקשיים והמצב הלא פשוט אליו נקלעו". בנוסף נמסר כי "לצד הטיפול השוטף, יחידת בטחון המים של רשות המים לומדת את האירוע ותפיק את הלקחים במטרה לשפר וליישם את השיפורים והלקחים בקרב כלל תאגידי המים, הרשויות המקומיות וספקי המים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully