וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד לוואלה! NEWS: "התקדמות במגעים עם ארה"ב בדרך לפטור מוויזות"

12.5.2017 / 12:39

שרת המשפטים אמרה לאחר פגישתה עם מקבילה האמריקני ג'ף סשנז, כי חלה התקדמות ממשית במו"מ על תנאי הכניסה להסכם הפטור. "השאלה המרכזית היא מידת הפגיעה בפרטיות אזרחינו", אמרה בהתייחס לנתונים שמבקשת ארה"ב. על ביקור טראמפ והתנעת תהליך השלום: "מקווה שיפתיע לטובה"

צילום: שי מכלוף עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: ההכנות להגעת טראמפ במצדה, השבוע)

"יש התקדמות ממשית במגעים עם האמריקנים על הסכם הפטור מוויזות" – כך אמרה אמש (חמישי) שרת המשפטים איילת שקד לוואלה! NEWS, בסיום פגישתה הראשונה עם שר המשפטים האמריקני החדש, ג'ף סשנז. לדברי שקד, המשא ומתן שהחל בימי ממשל אובמה על צירופה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזות של ארצות הברית, "נמשך עם הממשל החדש, עם צוותי עבודה חדשים. היו פגישות מצוינות, ויש הרבה רצון טוב אמריקני לעשות את זה. האמריקנים מאוד רוצים שנהיה חלק מהתוכנית, כמו מדינות אירופיות רבות אחרות, ויש עדיין משא ומתן על התנאים. השאלה המרכזית היא עד כמה תיפגע פרטיות הנתונים שיש לה לגבי האזרחים שלנו, וכמה נתונים נמסור לאמריקנים".

תכנית הפטור מוויזות של ארצות הברית, מאפשרת לאזרחים של 40 מדינות, המוגדרות "ידידותיות", להיכנס למדינה ולשהות בה עד שלושה חודשים ללא הצגת ויזה, אלא רק על ידי רישום אלקטרוני מוקדם. כפי שפורסם בוואלה! NEWS, בחודשים האחרונים של ממשל אובמה חלה התקדמות ניכרת במגעים עם הממשל בנושא, ודווקא מחלוקות בצד הישראלי הן המכשול שמעכב את השלמת המהלך.

על מנת להצטרף לתוכנית הפטור, יש לעמוד בשורה של קריטריונים נוקשים המעוגנים בחוק ההגירה האמריקני. ואולם, אחת הדרישות – שיתוף מאגר טביעות האצבע של המשטרה – מייצרת קשיים משפטיים, לנוכח הגנות נוקשות על פרטיות בחקיקה הישראלית. "יש הרבה רצון טוב בצד האמריקני, עכשיו זו החלטת מדיניות שלנו", אמרה שקד, שהדגישה כי בכל מקרה מדובר במהלך מורכב שידרוש שינויי חקיקה ועשוי לקחת עוד זמן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש הרבה רצון טוב מצד האמריקנים". שקד וסשנז, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

שקד ביקרה השבוע בניו יורק ובוושינגטון, כשבוע וחצי לפני הגעתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לישראל ועל רקע האיתותים שלפיהם הוא מתכוון להשיק מחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, ובצל ההערכות כי הנשיא יבחר בסופו של דבר שלא למלא את הבטחת הקמפיין שלו והשגרירות לא תועבר לירושלים. "צריך לשים בצד את כל ההפחדות למיניהן. היו הפחדות תמיד, בכל שלב ובכל מהלך משמעותי שעשינו. צריך להאמין במהלך ולעשות אותו", אמרה שקד.

"נחכה לביקור של הנשיא, מקווה שהוא יפתיע אותנו לטובה. למעשה, כל מה שהוא צריך לעשות זה לא לעשות כלום – לא לחתום על הצו הנשיאותי שמבטל את החלטת הקונגרס בנושא. הנושא של העברת השגרירות היה הבטחה של טראמפ לציבור הבוחרים כחלק מקמפיין הבחירות. אנחנו רואים שהוא מנסה לעמוד בהבטחות שלו בין אם זה נוגע לאובמה-קר ומדיניות המיסוי או מדיניות ההגירה, לכן אני לא רואה סיבה שהוא לא יעמוד בהבטחה שלו".

הכוונה של טראמפ להתחיל במהלך המדיני נושאת עמה משמעויות פוליטיות לא קטנות עבור הקואליציה של נתניהו, אך נכון לעכשיו, נראה שבבית היהודי עדיין לא מעוניינים להחריף את הטון. "הבהרנו לראש הממשלה, והוא יודע את עמדתנו. היא לא השתנתה. אנחנו לא מתנגדים לשיחות כל עוד אין תנאים מוקדמים. אם הם רוצים לשוחח, הם מוזמנים לעשות זאת - בלי שום תנאי מוקדם או ויתור מוקדם", אמרה שקד.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, 10 במאי 2017. רויטרס
"לא רואה סיבה שלא יעמוד בהבטחתו". טראמפ/רויטרס

היא דחתה בתוקף את הטענה שלפיה ישנה הקפאה בפועל של הבנייה בהתנחלויות, על רקע הפרסום ב"הארץ" אתמול ולפיו ראש הממשלה ביקש לדחות ישיבה מתוכננת של ועדת התכנון העליונה עד לאחר ביקור טראמפ. "אין הקפאה דה פקטו ולא תהיה הקפאה דה פקטו. הוועדה צריכה להתכנס לקראת סוף מאי, לפי הסיכום, והיא תתכנס ותאשר תכניות. אני חושבת כמובן שצריך לבנות לאורך כל השנה, בוודאי אם הגענו להבנות עם הממשל על האזורים שבהם בונים, אבל אם הוועדה תתכנס בסוף החודש ותאשר את התוכניות שתקועות בצנרת אז מבחינתי זה בסדר", אמרה.

ככלל – היא סקפטית לגבי המהלכים של טראמפ. "מההיסטוריה הקצרה שלנו במזרח התיכון ראינו שאחרי כל ניסיון אינטנסיבי ומשמעותי להגיע להסדר בין ישראל לפלסטינים היה גל של אלימות, לכן אני חוששת שאם יהיה שוב ניסיון כזה, נהיה באותה סיטואציה. אני מאוד מקווה שלא".

מקבילה האמריקני של שקד, סשנז, הוא במקרה בימים אלה אחד הגיבורים המרכזיים בפרשת הפיטורים ראש ה-FBI ג'יימס קומי. הסערה התורנית בוושינגטון עלתה על סדר היום בפגישתה, אך שקד סירבה לחשוף מה נאמר בשיחה. "שר המשפטים סיפר לנו איך הוא רואה את העניין מנקודת מבטו. זה היה בוודאי מעניין, אבל אני לא מתכוונת לפרט". לדבריה, הפגישה עם סשנז עסקה רובה ככולה בנושאים הקשורים לשיתופי פעולה בין המשרדים כמו לוחמת סייבר, לוחמה בטרור ובפשיעה והגירה. "זו הייתה פגישה חמה וקבלת פנים חמה ואני מצפה מאוד לעבוד לצדו בשיתוף פעולה", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully