וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבועיים לבחירות בהסתדרות: הקרב על העובדים מעלה הילוך

11.5.2017 / 16:37

מרמור אישי, הכפשות קולקטיביות וכסף, המון כסף. 535 אלף בני אדם יקבעו בעוד פחות משבועיים מי יהיה יו"ר ההסתדרות, וינסו להתאושש במקביל מקמפיין מלוכלך במיוחד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאבק עתיר יצרים ודם רע. יחימוביץ' ונינסקורן/מערכת וואלה!, צילום מסך

התככים והסכסוכים, היצרים והדם הרע – כולם יידחקו הצידה בעוד פחות משבועיים, כש-535 אלף בעלי זכות הצבעה יכריעו באשר לזהות יו"ר ההסתדרות הבא. המאבק מלא הלכלוך והכתמים בין היו"ר המכהן אבי ניסנקורן ובין ח"כ שלי יחימוביץ' אולי יסתיים, אך משקעיו ישפיעו הרבה אחר כך על שוק העבודה בישראל ועל הפוליטיקה המקומית.

שביל הקמפיין לא ידע שפל נמוך מדי, והביא לנו הקלטות מכוערות של ח"כ איתן כבל ("ההסתדרות מעניינית לי את התחת") מחד, ומאמצים אדירים של ניסנקורן למנוע התמודדות מאידך, מאמצים שכללו, בין היתר, עשרות סמסים מכפישים ואנונימיים על יחימוביץ', הסכמים יקרים וטענות לאיומים על ועדי עובדים לבל יפגינו תמיכה ביריבתו.

לב המאבק נסוב באופן טבעי סביב השאלה מה הסיכוי של שני המתמודדים לנצח, ונראה כי שני המטות עדיין לא בטוחים ביכולתם להגיע להכרעה. כך, למשל, הפיצו הצדדים רשימות תמיכה נפרדות, אך חלקן חופפות, ורוב הוועדים המוזכרים בהן סובלים מפיצול פנימי. אם כך, מהם מוקדי הכוח האמתיים במאבק על שוק העבודה הישראלי?

להישאר בצמרת ולשמור על הסטטוס קוו

מאז 5 בפברואר, יום הודעתה של יחימוביץ' על התמודדותה, הודיע ניסנקורן על לפחות עשרה סכסוכי עבודה וצעדים ארגוניים במשק. המנופאים זכו לתשומת לב לאחר שנים של הזנחה, וחברות פלאפון, אגד, נס, קצא"א ורבות נוספות ידעו סערות תעסוקתיות. המהלכים הללו, בצירוף האיום בשביתה כללית במשק בסוגיית התאגיד, גררו טענות של יחימוביץ' על צביעות של ניסקורן, אך יו"ר ההסתדרות הדגיש כי הוא עוסק בעשייה בלבד. זמן קצר לאחר מכן, נשטפה ישראל בשלטי הקמפיין שלו, שנשאו מסר דומה.

ניסנקורן מגיע לבחירות עם יתרון ברור על יחימוביץ' בהיותו יו"ר מכהן, המתפעל מנגנון חזק של ראשי ועדים ומרחבים שעובדים אתו תקופה ארוכה, מוקירים לו תודה ובעיקר מעוניינים לשמור על מעמדם בצמרת הארגון ולהימנע מסיכונים מיותרים. בין היתר, יכול ניסנקורן לסמוך על תמיכת יושבי הראש הדומיננטיים במשק של ועדי חברת החשמל, התעשייה האווירית, הרכבת וקק"ל. "הוא הציל אותנו", הדגיש שמעון פרג'ון, יו"ר ועד דואר ישראל ותומך נוסף. "היינו על סף פירוק, ואבי נכנס לעניינים, הוביל רפורמה לא פשוטה ושנתיים אחרי אנחנו מתחילים ליהנות מהזרעים שנשתלו. אין ספק שעובדי הדואר, בהכרת טובה לאבי, יירתמו למענו".

מיקו צרפתי יו"ר ועד העובדים של חברת חשמל במסע"ת בעקבות עיצומי עובדים, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
"חתם הסכם עם השטן". מיקו צרפתי/שלומי גבאי
"ניסנקורן מדבר בקולו של שר האוצר, וזה לא מה שאנחנו מצפים ממי שמייצג אותנו"

לצד הכרת התודה של עובדי הדואר, מציגים ועדים אחרים פיצול שמבעיר את השטח תחת רגליו של יו"ר ההסתדרות. עובדים צעירים רבים חשים מרמור כשהם משווים את תנאיהם לאלו של עמיתיהם הוותיקים (דור א' מול דורות נמוכים), ולכן יש לקחת בעירבון מוגבל חלק מהודעות התמיכה של יושבי הראש, ולהציב מולן את המתרחש בפועל מאחורי הפרגוד. "ניסנקורן מדבר בקולו של שר האוצר, וזה לא מה שאנחנו מצפים ממי שמייצג אותנו", הסביר מישל ביטון, חבר ועד לשעבר בנמל אשדוד, אחד ממקומות העבודה התוססים כרגע בצל הבחירות, לצד הרכבת, אגד ונמל חיפה. "כל הקבוצה שרצתה לעזוב את ההסתדרות הכללית תבחר ביחימוביץ'", הדגיש ביטון, שביקש לערוק יחד עם מחצית מהעובדים בנמל להסתדרות הלאומית.

אבן בוחן משמעותית נוספת משפיעה גם על חברת החשמל, אחד ממקומות העבודה החזקים והמאורגנים בישראל. שם, מנסה קבוצת "צדק עיוור" למרוד ביו"ר הוועד מיקו צרפתי תוך התנגדות אקטיבית להסכם הקיבוצי שחתם עם ניסנקורן, וכופה עליהם, לטענתם, קיצוץ בעליית השכר שהובטחה להם לטובת חריגות שכר לבכירים.

"מעולם לא היה מצב שבו עובדי חברה קוראים תיגר על המנהיגות של ועד העובדים, אבל מכיוון שהיא חתמה חוזה עם השטן אז אנחנו מצאנו הזדמנות פז לקדם את הבחירה ביחימוביץ'", הסביר נחמן כהן, מוביל המאבק המסתמך, לטענתו, על תמיכת אלפי עובדי חברה. "מעטים האנשים שאומרים בריש גלי שהם תומכים בה, אבל אנשי הוועד ילכו לתמוך בניסנקורן לבד, ואנחנו העובדים, נתמוך כולנו כגוש אחד בשלי".

המטה של שלי יחימוביץ', בחירות להסתדרות 7 במאי 2017. ראובן קסטרו
תמיכה שתטה את הכף? מטה יחימוביץ'/ראובן קסטרו

בשבועות האחרונים – ובמקביל לירידתו למחתרת של כבל - עברה יחימוביץ' יותר ויותר לנהל הצגת יחיד. היא נמנעה מפליטות פה ומהצהרות לתקשורת, אך הובכה כשחלק מיושבי הראש של ועדי העובדים התנערו ממגע עמה לאחר שהוזהרו, ומאמציה לשנות סעיפים בפרוטוקול הבחירות המסורתי נחלו הצלחה חלקית בלבד. כך, נדחתה עתירתה להוצאת הקלפיות מחוץ למקומות העבודה "כדי למנוע זיופים", אך התקבלו דרישותיה להשוואת מספר חברי הסיעות בקלפיות ולספירתן במוקד ארצי כללי ולא במקומות העבודה, מהלך שימנע, לטענתה, פרסום תוצאות נקודתיות בכל קלפי.

יחימוביץ' זכתה כבר, בין היתר, לתמיכת יושבי הראש של הבנק הבינלאומי, מקורות ורשות מקרקעי ישראל, וגם שני שבתוב, יו"ר ועד רשות ההגירה והאוכלוסין, הודתה לניסנקורן אך הדגישה - תוך פירוט קשיי עובדיה וטענות להלנת שכר ממושכת נגד אלף משפחות ברשות - כי "התנהלות ההסתדרות בהובלתו לא עמדה ביעדיה במבחן התוצאה". לצד אלה, החיבוק הפומבי המפתיע שהעניק לה פנחס עידן, יו"ר רשות שדות התעופה המוביל 3,000 עובדים, עשוי להיות משמעותי אף יותר. עידן הודה במכתב פומבי כי "הגיע הזמן שההסתדרות תהיה גוף מקצועי", והביקורת על מניעיו אינה משנה את המשקל הכבד שמטיל המהלך על ההתמודדות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מרגיש חזק מאוד בשטח". ניסנקורן/מערכת וואלה!, צילום מסך
"יחימוביץ' אולי מגיעה מהתקשורת והיא מיודדת עם עיתונאים רבים, אבל בשטח, היכן שנמצאים העובדים בעלי זכות הבחירה, המצב הפוך לחלוטין"

"יחימוביץ' אולי מגיעה מהתקשורת והיא מיודדת עם עיתונאים רבים, אבל בשטח, היכן שנמצאים העובדים בעלי זכות הבחירה, המצב הפוך לחלוטין. כמעט כל הוועדים במשק תומכים באבי פה אחד, ומאות הסכמי העבודה שנחתמו בתקופתו הם תוצאה של עבודה קשה וסולידריות, כשיש מפקד אחד ברור", ניסה ברק לוי, יו"ר ועד פלאפון, לתאר את מאזן הכוחות, תוך שהוא דוחה את הדיווחים האמורים על פיצולי תמיכה. "מדובר בקומץ שפועל מתוך מרמור אישי לאחר שהודח מתפקידו", הסביר.

לבד מראשי הוועדים, חתם ניסנקורן על הסכם קואליציוני של ריצה משותפת תחת סיעת עוגנים עם שבע סיעות: העבודה, מרצ, חדש, ליכוד, עוז (חיים כץ), עוצמה (עמיר פרץ), ותמורה. יחימוביץ', מצדה, חתמה על הסכם רק עם ש"ס, ולאחר שיו"ר סיעתה יגאל גואטה הודיע על המהלך המפתיע, היא החלה ליהנות משלטי חוצות בבני ברק וכנסי תמיכה בהשתתפות שר הפנים אריה דרעי.

הפער העצום הנובע משזירת ההסכמים המוקדמים גורר חשש משאננות ומזליגת קולות במטה ניסנקורן, ובכיר במרחב שפלה מודה ומתריע מפני קשיים באל על, בעיריות השונות במרחב וכן בתעשייה האווירית - שהמעצרים האחרונים בה טרפו את קלפי הבחירות. "היו באחרונה באזור כמה מהלכים שלא היו לטובתנו, ובהם ההודעה של עידן. מדובר בוועד חזק שיכול לגרור אחריו עוד תומכים", הסביר. לדבריו, "חוץ ממפעלים ועובדים יש גם הרבה קולות חופשיים שאני לא רואה מי פונה אליהם או מנסה לקרב אותם לתמוך בניסנקורן. יו"ר המרחב ומי שפועל מול הוועדים צריכים להתעורר. אני מרגיש את השטח ושומע בהרבה מקומות קולות שרוצים תחלופה". משה דבוש, סגן יו"ר המרחב, הגיב לדברים בקצרה ואמר כי אנחנו פועלים במרץ רב להצלחת ניסקורן בתמיכת פיני קבלו. למרות חוסר שיתוף הפעולה בין יו"ר הרחב לסיעות השונות באזור, אני לא רואה איך אנחנו לא מנצחים".

המטה של אבי ניסנקורן, בחירות להסתדרות 7 במאי 2017. ראובן קסטרו
שאננות? מטה ניסנקורן בתל אביב/ראובן קסטרו
"הם מתלוננים ומתלוננים, יש מישהו היום שלא היה רוצה להיות עובד חברת חשמל?"

הקמפיין חסר התקדים של ניסנקורן שטף את ישראל, אך ביקור אקראי במטה הענקי ברחוב הברזל בתל אביב, שמוצף תמונות של יו"ר ההסתדרות ויו"ר נעמת גליה וולך, גילה משרדים שוממים. "הם בעבודה, יגיעו בערב", הסבירו הנוכחים, "ואבי רץ ממקום למקום וממפגש עובדים למפגש עובדים. הוא גם יגיע בערב".

"כשאתה חזק, אתה בודק כל הזמן מאיפה המתחרה יכול לצוץ לך, ואנחנו יכולים להגיד היום שאנחנו פשוט לא רואים אותם", ניתח בכיר במטה. "אנחנו לרגע לא שאננים ולא נחים על זרי הדפנה, בקלפי אתה מתחיל מ-0:0. אנחנו פה בטלפונים יומיומיים עם הוועדים, יש לנו תמיכה מוחלטת, ושלי מציגה חמישה ועדים שמתוכם ארבעה קיקיונים, אבל אנחנו יודעים שבקלפי הבן אדם נמצא עם עצמו. ההערכה שלי היא שאנחנו מנצחים בגדול. זה לא בא מתחושת התנשאות, זה בא מהשטח".

ההסכם של יחימוביץ' עם ש"ס, לדבריו, אינו כולל את "המסה העיקרית של משגיחי הכשרות והבלניות", והפיצול הפוטנציאלי בחברת החשמל מגומד לממדים שניתנים יותר לעיכול במטה. "יש בחברה תמיכה בלתי מסויגת באבי. אם הקבוצה הזאת טוענת שהיא מונה 2,000 איש, היא לבטח מונה מאות. הם מתלוננים ומתלוננים, יש מישהו היום שלא היה רוצה להיות עובד חברת חשמל?".

המטה של שלי יחימוביץ', בחירות להסתדרות 7 במאי 2017. ראובן קסטרו
"תפס תאוצה בבתי הכנסת". נתי מור יוסף ונתנאל חייק במטה יחימוביץ'/ראובן קסטרו
"הכוח שעולה מהשטח הוא פשוט אדיר, לא פחות מרעידת אדמה"

מטה יחימוביץ' בדרום העיר מספק מעבר חד ואווירה שונה לגמרי, לפחות בשעות שבהן ביקרנו בו. פעילים רבים עובדים במתחם הקטן ופועלים לסגור את הפער שהולידה הצטרפותה המאוחרת למירוץ, ובצד ניתן להבחין בנתי מור יוסף ובנתנאל חייק, שני נציגים צעירים של ש"ס, שמהווים עדות להסכם הקואליציוני. "יש היענות מאוד גדולה במגזר החרדי להצביע ליחימוביץ'", סיפרו. "זה תפס תאוצה אצלנו בבתי הכנסת, וכל הכינוסים עד היום נענו בחיוב ומעל המצופה".

יחימוביץ' עצמה נכנסת ויוצאת מהמטה ללא הרף, ומשוחחת רבות בטלפון תוך שיבוץ אלפי הפעילים לוועדות הקלפי וליום ההצבעה. "גל האנשים שרוצים להתנדב עולה בהרבה על מה שאנחנו מסוגלים להכיל", סיפרה, "מתנדבים קולטים מתנדבים שקולטים מתנדבים, ואנשים עובדים 24/7 מתוך נכונות עצומה".

חברת הכנסת מעידה על "קמפיין רזה", שלא נהנה ממימון כלל. "בחוקת ההסתדרות יש איסור לקחת תרומות, אחרת מזמן הייתי מרימה קמפיין תרומות עממי כמו שאני יודעת לעשות ומביאה תורמים, ולכן לקחתי הלוואה אישית".

על פי הערכות, גם אם תקבלי 40% את תנצחי, כי אז ניסנקורן ישותק בגלל ההסכמים הקואליציוניים

"אני יכולה להרגיע אותם שזה לא יקרה", היא צוחקת ורומזת לשאיפות גבוהות יותר. "אני אף פעם לא מזלזלת ביריב, מדובר בקרב קשה מול מנגנון חסר מעצורים, ומנופח בכסף ובג'ובים, אבל הכוח שעולה מהשטח הוא פשוט אדיר, לא פחות מרעידת אדמה. הדבר המדהים הוא שהמקומות הכי מסורתיים, שצמרת ההסתדרות הייתה משוכנעת שהיא תקבל בהם ציות מלא, הפכו להיות גיהנום מבחינתה".

צדו השני של המתרס מציג ביטחון עצמי ודחיית הערכות באשר לכוחה של המתמודדת. "היא הצליחה להביא כמה עשרות חברי ועדים מול אלפים שתומכים בי", הסביר ניסנקורן, תוך פירוט הישגיו. "יש לנו תמיכה של 6,000 חברי ועדים בארץ, ו-90% תומכים בי, זה די ברור. בסוף גם הציבור החרדי יילך איתי ברובו הגדול. אני מרגיש חזק מאוד בשטח, אבל אנחנו לא שאננים ועובדים עד הרגע האחרון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הלוואה עצמית". יחימוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך
המטה של אבי ניסנקורן, בחירות להסתדרות 7 במאי 2017. ראובן קסטרו
"עוסק בעשייה בלבד". שלט חוצות של ניסנקורן/ראובן קסטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מהלך מפתיע תוצרת ש"ס. יחימוביץ' ותומכיה בבני ברק/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מפקד אחד ברור". ניסקונרן עם ברק לוי ועובדי פלאפון/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully