וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב ביקור טראמפ: דרישה למנוע את "ריקוד הדגלים" ברובע המוסלמי

12.5.2017 / 8:43

עמותת "עיר עמים" דורשת ממפקד מחוז ירושלים למנוע את המצעד ביום ירושלים, שעשוי לגרור עמו התנכלויות לפלסטינים ושירים גזעניים. זאת, בין היתר, בגלל סידורי האבטחה לקראת ביקור נשיא ארה"ב והסמיכות לרמדאן. "השוטרים פסיביים לנוכח האלימות", נכתב

צילום: יותם רונן, רויטרס, אלחנן מילר; עריכה: טל רזניק

(בווידאו: עימותים בין יהודים לפלסטינים ביום ירושלים, 2015)

עמותת השמאל "עיר עמים" דורשת ממפקד מחוז ירושלים במשטרה, ניצב יורם הלוי, למנוע את מעבר "ריקוד הדגלים" ביום ירושלים ברובע המוסלמי. זאת, בשל התנכלויות לפלסטינים ושירים גזעניים שאירעו בעבר במהלך המצעד, וכן דרישת המשטרה מהסוחרים המקומיים לסגור את עסקיהם. בשנתיים האחרונות אף פנתה העמותה בנושא לבג"ץ, שאפשר בשנה שעברה לקיים את המצעד בתנאים מגבילים, ובראשם ההחלטה כי הוא יסתיים עד השעה 19:30 בערב, בשל האפשרות שהתפילה הראשונה של חודש הרמדאן תתקיים באותו הערב.

על פי העמותה, שמדי שנה מגישה בקשה דומה, הנחיית בג"ץ אכן הפחיתה את גילויי האלימות והגזענות בשנה שעברה ביחס לשנים קודמות. ואולם ב"עיר עמים" דורשים למנוע בכל זאת את קיום המצעד השנה בתוואי הנוכחי, ולקבוע מסלול חדש שלא עובר דרך שער שכם והרובע המוסלמי. זאת בין היתר בשל העובדה שחודש רמדאן יתחיל יומיים לאחר מכן, וברקע ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בישראל.

"השנה נוצר מצב ייחודי שבו ממש לפני המצעד יתקיים ביקור נפיץ בישראל שלכל הפחות צפוי לשתק את העיר בשל סידורי האבטחה. בנוסף, חודש רמדאן יחל מיד לאחר מכן ובסמוך למצעד. לא ברור כיצד מעברו ברובע המוסלמי יאפשר את היערכות התושבים לרמדאן, וכיצד תימנע פגיעה קשה בפרנסה של בעלי החנויות, בזמן חשוב מבחינתם", כתב עו"ד איתי מק בשם העמותה למפקד המחוז.

עוד בוואלה! NEWS:
אבטחה כבדה – וחביתה עם כמהין: במלון "המלך דוד" מתכוננים לטראמפ
לעיני הילדים: שוטרים דימו נטרול מחבל - וירו בו כשהיה על הקרקע
באישון לילה, עם ברדסים: תיעוד ה"תג מחיר" בצפון

מצעד ריקוד הדגלים ועצרת בכותל לכבוד יום ירושלים, מאי 2011. עומר מירון
"השופטים עמדו מנגד מול מעשי הגזענות". ריקוד הדגלים ביום ירושלים/עומר מירון

לטענת העמותה, למרות ההגבלות, "גם אשתקד ניכרו מעשי אלימות, גזענות והסתה במסגרת המצעד, ואלו הוסיפו ונעשו כמעט ללא כל התערבות מצד השוטרים שעמדו מנגד, בניגוד להנחיות החוזרות של בית המשפט". עוד נטען, כי תנאי המשטרה למתן הרישיון למצעד הקודם, בהם דרישה שלבוש המשתתפים לא יישא דברי הסתה, לא נאכף: "היו מפגינים שהדביקו לחולצותיהם סטיקרים 'אין דו קיום איתם, טרנספר עכשיו!', 'הרב כהנא צדק', 'בנות ישראל לעם ישראל'".

במכתב, שנשלח גם למחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, נכתב בנוסף כי "שירה גזענית ואלימה הוסיפה להיות חלק בלתי נפרד מהמצעד אשתקד. היו שוב מפגינים ששרו את השיר 'נקום אחת משתי עיני מפלסטין'. כך גם היו מפגינים ששרו בקולי קולות בלב הרובע המוסלמי 'מוחמד מת'".

עוד טענה העמותה, כי "אל מול גילויי האלימות והגזענות שהיו במצעדים בשנים 2015 ו-2016, ניכרה פסיביות שוטרי משטרת מחוז ירושלים. לא תועד שום מקרה שבו נעצר או עוכב מי מבין המפגינים האלימים על ידי המשטרה. רק לפני שבוע נראתה אוזלת היד של המשטרה בהתמודדותה עם מפגינים מהימין הקיצוני, מחוץ לאירוע משותף ישראלי-פלסטיני לציון יום הזיכרון, שנערך בתל אביב. מפגיני הימין הקיצוני תקפו באלימות פיזית ומילולית את המשתתפים באירוע, כאשר השוטרים הרבים שהיו במקום עמדו מנגד".

מצעד הדגלים לציון 48 שנים לאיחוד ירושלים, מאי 2015. ראובן קסטרו
בעמותה דורשים מהלוי לקבוע תוואי חדש לצעדה. "ריקוד הדגלים" בירושלים/ראובן קסטרו
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully