וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט בומרנג: בשב"ס דחפו לברגותי טורטית - והפכו אותו לקדוש מעונה

9.5.2017 / 17:30

בישראל סברו כי יצליחו לשבור את שביתת הרעב ולשים ללעג את מנהיגה, אך השיגו את המטרה ההפוכה. רוח הקרב של האסירים לא נשברת, ומעמדו של ברגותי מתחזק: "במי הציבור הפלסטיני יתמוך, בנלסון מנדלה שלנו, או במושחתים מהגדה?"

צילום: שירות בתי הסוהר, עריכה: שמרית גולדשטיין

לא ברור מה חשב מי שתיעד את מרואן ברגותי אוכל בשירותים חטיף טורטית במהלכה של שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים שאותה הוא מוביל. האחראים קיוו מן הסתם שהטורטית הזו תשבור את רוחם של האסירים ותפגע בתמיכה שממנה נהנה בכיר פתח מחוץ לכותלי בית הכלא, אך לעת עתה נראה ששתי המטרות הללו רחוקות ממימוש - ואף להיפך.

האסירים בכלא אינם חשופים לסרטון, אך השמועות על שבירת השביתה הגיעו אליהם. ייתכן שבטווח הזמן הרחוק יותר הדבר ישפיע על יכולת העמידה שלהם, על "רוח הקרב", אבל לא בשלב זה. באשר למטרה השנייה - פגיעה במעמדו של ברגותי בקרב הציבור הפלסטיני - המהלך של שב"ס יצר אפקט הפוך ותגובת נגד.

שביתת האסירים - השר ארדן: "ברגותי עושה ניצול ציני באסירים הפלסטינים". קרדיט, עיבוד תמונה
לא מה שיפגע בתדמיתו. ברגותי אוכל בתאו/עיבוד תמונה, קרדיט

לא רק שברגותי לא נתפס באופן נלעג, אלא שבעיני הציבור הפלסטיני הוא אכן גיבור שהישראלים רודפים אחריו ועושים שימוש בכל אמצעי אפשרי כדי לפגוע בו. צדיק, קורבן, קדוש מעונה. פלסטינים שעמם שוחחתי מאז פרסום הסרטון חוזרים שוב ושוב על האמירה שהישראלים ומדינת ישראל אינם מבינים את דעת הקהל הפלסטינית.

"כל מה שמתפרסם מממשלת ישראל, מתפרש אצלנו כתעמולה זולה ושקרית", אמר פרשן פלסטיני. "ואצלכם לא מפנימים את העניין. עכשיו מבינים שהשתילו לו בתא שוקולד. אם אחרי 20 ימי שביתת רעב זה מה שהוא אכל, מישהו אצלכם באמת חשב שזה יפגע בתדמית שלו? במעמד שלו?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מרואן ברגותי, 2012. AP
ברגותי רחוק מלהיות צדיק, אך תומך בפתרון שתי המדינות/AP

פרשן פלסטיני אחר שעמו שוחחתי נשמע אפילו מדויק עוד יותר. "איזו הנהגה יש כיום לפלסטינים בגדה המערבית? בכירי פתח, שמטפחים את התיאום הביטחוני עם ישראל, מושחתים שנוסעים במכוניות שרד וגרים בווילות מפוארות", אמר. "והנה הם מקבלים הצצה למי שנחשב בעיניהם מנהיג. הוא מוחזק בבידוד, בתא צר במיוחד, מתעדים אותו אפילו בשירותים והוא נאבק מול ישראל. אז במי אתה חושב שהציבור הפלסטיני יתמוך? באסיר מהכלא, בנלסון מנדלה שלנו, או במושחת שנוסע במרצדס?".

ברגותי הוא מחבל פלסטיני שהורשע בבית משפט בישראל ברצח של חמישה בני אדם. הוא אינו אדם שמתנער מאלימות או מפיגועים, אך באותה נשימה הוא מצהיר על תמיכה בחזון שתי המדינות. בעיניו, כשערוץ המשא ומתן כושל, דרך "ההתנגדות" או הפיגועים לגיטימית.

הוא רחוק מלהיות חף מפשע או צדיק, אך בעצם פרסום הסרטון הזה, המשרד לביטחון הפנים ושב"ס שכנעו את המשוכנעים - הישראלים בלבד, לא הפלסטינים. בציבור הפלסטיני הסרטון הזה רק סייע לברגותי להצטייר כקדוש המעונה שמעולם לא היה, נלסון מנדלה הפלסטיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully