וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום ללא קניות: נראה אתכם, יום אחד בלי 'זארה'

24.11.2000 / 7:45

היום יצויין ברחבי הארץ "יום לא קניות", שנועד להסב את תשומת ליבנו לתרבות הצריכה המוגברת ולרדיפה אחרי סמלי סטטוס; בתל אביב יתקיימו הרצאות והפנינג "צרכנות אחרת" ובערים אחרות ייערכו מופעי רחוב; ארגון "פעולה ירוקה": "העולם הוא לא רק מקדונלד'ס וקוקה-קולה"

מאת גלי סימן-טוב

לאחר הצלחתו של "יום ללא מכוניות" לפני כחודשיים, מגיע אלינו הישר מקנדה וארה"ב "יום ללא קניות". זוהי השנה השמינית ברציפות בו מתקיים היום המיוחד הזה בעולם, והפעם השלישית בישראל.

הרעיון המרכזי, שמופץ בעשרות ערים, יוצא נגד תרבות הצריכה ובעד חשיבה מחדש על אורח החיים המכתיב לציבור עבודה לשם קניה, וגורם לאנשים לאבד את ערכי החיים הבסיסיים במרוץ אחר החולצה הכי יפה והטלוויזיה הכי גדולה.

כמעט כל ארגוני הירוקים בארץ נוטלים חלק בפעילות "יום ללא קניות" שלכולם מסר אחד ברור. רועי, מארגון "פעולה ירוקה", מסביר כי הרעיון המרכזי הוא לא להניע אנשים שלא לפתוח את ארנקם במשך כל היום אלא לעצור ולחשוב מה הן ההשפעות האמיתיות וההרסניות של עולם הפרסומות: "לאנשים בארץ נראה מאד טבעי שאנו חיים בעולם של פרסומות ומותגים. בחמש השנים האחרונות חלה עלייה בתרבות הצריכה של הישראלים שכל היום קונים סמלי סטטוס ללא כל קשר לחשבון הבנק שלהם. נדמה שאנחנו עובדים יותר ויותר בשביל פחות ופחות, כאשר הערכים שעומדים מול עיננו הם מותגי אופנה ומזון מהיר. העולם הוא לא רק מקדונלד'ס וקוקה-קולה".

שוחרי איכות הסביבה טוענים כי הצרכנים הנמהרים אינם מודעים כלל לסבל שנגרם לסביבה, הפסולת הרבה שאנו מייצרים כחלק מתרבות הצריכה החוסמת את משאבי הטבע הבסיסים שדרושים לקיומנו, וההשפעות הפסיכולוגיות והסוציולוגיות שהפרסום מכוון לדור הצרכנים הצעיר כדי להרגיל אותם לצרוך מותגים עוד בצעירותם.

"האם האוברדרפט שאני רוצה לכסות, המצרכים שנערמים אצלי בבית, המותגים הנחשבים בבית-הספר, האם הם שווים את כל המאמץ, העבודה ואובדן הזמן?" שואלים הארגונים.

יוסי שוורץ, ד"ר לפילוסופיה, אומר כי תרבות הצריכה היא מאפיין בולט של האדם המודרני: "כאשר נכנסים למרכז קניות אנחנו נתקלים בעושר עצום של ריחות וצבעים, אנחנו יוצאים מההנחה שנמצא שם כל מה שמתאים לנו. לאדם חשוב להבדיל עצמו מאחרים והוא עושה זאת באמצעות החפצים. תרבות הצריכה היא חלק מחופש האדם לבחור מה שמתאים לו בתוך השוק החופשי. מדיום הפרסום מביא לשטיפת מוח מגיל ילדות ועד הזקנה וזו ממש אידיאולוגיה, וכמעט תיאולוגיה".

לדבריו, "הקניונים שנבנים הם מעין מקדשים, שם יכול אדם למצוא כל מה שהוא רק מחפש, החל מצורך לייחד את עצמו ועד שלווה ועניין. מה שחשוב הוא שאנשים ידעו שיש דרכים אחרות בהם אפשר לבטא את עצמך, את הייחודיות, מבלי להיכנע לתרבות הצריכה".

היום יתקיימו ברחבי הארץ אירועים מיוחדים: בכיכר דיזינגוף בתל אביב ייערך הפנינג "צרכנות אחרת" בו ייטלו חלק ארגונים ירוקים שיקיימו פעילויות מיוחדות במתחמים שונים שיוקמו. במכללת "עלמא" בעיר יתקיים יום עיון בו ייערכו הרצאות על ההתפתחות ההיסטורית של הצריכה, ההשפעות על החברה בארץ ובעולם, מניפולציות בפרסום, וכמו כן ייערך הייד-פארק בו יוכלו המבקרים להביע את דעותיהם.

בכפר-סבא, ראשון-לציון, חיפה, ירושלים, אילת יערכו מופעי רחוב ויוקמו דוכנים מול הקניונים הגדולים בעיר.

אך מסתבר שהיום הזה לא מרתיע את ציבור הקונים: "שמעתי על היום הזה אבל אני לא מתכוונת לא לקנות. זה היום הפנוי היחידי שלי ואני לא רואה פסול להסתובב לערוך קניות, גם אם הן כוללות מותגים. אני קונה אותם בשבילי ולא בגלל שמישהו אומר לי", אומרת קונה בדיזנגוף סנטר.

"זה נכון שאנו חיים בעולם של מותגים ואנשים שוכחים לפעמים ממה חשוב בחיים", אומרת זבנית בחנות בגדים. "לא הכל זה פרסומות וטלוויזיה, מה יותר גדול ויותר יפה, אבל אני לא יודעת עד כמה זה ישפיע מחר על הקונים. צריך לחכות ולראות עד כמה באמת לאנשים יהיה אכפת מהיום הזה ואם באמת לא יגיעו קונים, למרות שאני בספק".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully