וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה אישרה כי עצרה פרופסור אמריקני: "חתר תחת המשטר"

3.5.2017 / 14:40

טוני קים, אזרח ארה"ב ממוצא קוריאני, מואשם כי תכנן פעולות עוינות נגד השלטון בזמן שלימד חשבון באוניברסיטה בבירה. הוא נעצר בנמל התעופה, ברקע המתיחות הגבוהה עם וושינגטון, שהשלימה ניסוי שני בתוך שבוע בטיל בליסטי בין-יבשתי

צילום: משרד ההגנה האמריקני ורויטרס, עריכה: יאיר דניאל

קוריאה הצפונית אישרה היום (רביעי) כי היא עצרה פרופסור אמריקני בסוף החודש שעבר והוא מואשם בביצוע "פעולות עוינות", זאת ברקע המתיחות הרבה עם ארצות הברית, שהשלימה ניסוי שני בתוך שבוע של טיל בליסטי בין-יבשתי. סוכנות הידיעות הרשמית בפיונגיאנג מסרה כי קים סאנג דוק, האזרח האמריקני השלישי שמוחזק בידי פיונגיאנג שלימד באוניברסיטה בבירה, נעצר ב-22 באפריל בנמל התעופה בפיונגיאנג אחרי "שעסק בחתרנות נגד המדינה". לפי האוניברסיטה שבה לימד, הפרופסור - טוני קים, לפי שמו האמריקני - הוא בשנות ה-50 לחייו.

"אחרי שהוזמן לאוניברסיטת פיונגיאנג למדעים ולטכנולוגיה כדי ללמד חשבון, הוא נתפס כשהוא מבצע פעולות עוינות וחתרניות נגד הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה", נמסר בהודעות סוכנות הידיעות הרשמית של המשטר. קוריאה הצפונית נוהגת להשתמש במעצרם של אזרחים אמריקנים כדי לסחוט ביקורים מצד גורמים בכירים בארצות הברית. לשתי המדינות אין יחסים דיפלומטיים.

האישור בדבר מעצרו של האזרח האמריקני נמסר במקביל למתיחות הרבה בין ארצות הברית לקוריאה הצפונית סביב האפשרות שהמשטר הקומוניסטי יבצע ניסוי גרעיני שישי בקרוב. ארצות הברית מנסה לרתום את סין, בעלת בריתה היחידה של קוריאה הצפונית, כדי להפעיל לחץ על פיונגיאנג ולהביא לסיום המשבר בדרכים דיפלומטיות. עם זאת, בוושינגטון מבהירים כי כל האופציות על השולחן, כולל זו הצבאית.

מצעד צבאי בפיונגיאנג בירת קוריאה הצפונית. AP
מתיחות גבוה. מצעד צבאי של קוריאה הצפונית בחודש שעבר/AP

היום הודיע חיל האוויר האמריקני כי שיגר הלילה טיל בליסטי בין-יבשתי מדגם "מינוטמן 3" שוגר ממבנה תת-קרקעי בבסיס בקליפורניה ופגע במטרה באוקיינוס השקט אחרי שעבר כ-6,500 קילומטרים. לטיל היה ראש קרב דמה. במקביל, משרד החוץ בבייג'ינג הפציר בוושינגטון ובפיונגיאנג "להפסיק לעצבן אחת את השנייה".

על אף ניסיונות הגישור, בייג'ינג קוראת לוושינגטון לעצור את פעילות מערכת ההגנה מפני טילים "THAAD" שהחלה לפעול בקוריאה הדרומית, בטענה כי מדובר בפגיעה בביטחונה. בארצות הברית טוענים כי מדובר במערכת הגנתית בלבד שאינה מסכנת שום מדינה.

אתמול אמרה פיונגיאנג כי וושינגטון דוחקת את האזור לספו של מלחמה גרעינית, אחרי שזו שלחה נושאת מטוסים לא הרחק מחופי חצי האי הקוריאני ושני מפציצים אמריקניים השתתפו באימונים עם חילות האוויר של קוריאה הדרומית ויפן במהלך השבוע החולף.

עם זאת, בימים האחרונים השמיע הנשיא דונלד טראמפ מסרים מפויסים כלפי קוריאה הצפונית. הוא החמיא למנהיגה קים ג'ונג און וכינה אותו אדם "מבריק", שאותו יהיה מוכן לפגוש בנסיבות הנכונות. דבריו של טראמפ עוררו ביקורת נרחבת בארצות הברית, ובבית הלבן מיהרו להבהיר כי פגישה כזאת לא אפשרית בזמן הקרוב. אתמול הוא שוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שקרא לו לפתור את המשבר באמצעים דיפלומטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully