וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרקל ביקרה ברוסיה אחרי שנתיים - וחשפה את עומק המשבר עם פוטין

3.5.2017 / 8:06

קנצלרית גרמניה נועדה לפגישה קרה עם הנשיא בעיר סוצ'י שלחופי הים השחור, ברקע המחלוקות העמוקות בין המערב למוסקבה סביב סוריה, אוקראינה והתערבות בבחירות. מרקל אמרה כי חשוב לשמור על תקשורת גם כשיש חוסר הסכמה, ופוטין דחה את הטענות לדיכוי מפגינים

צילום: סרטוני גולשים, עריכה: ורד לידני

(עשרות עצורים במחאה נגד פוטין, בחודש שעבר)

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל נפגשה אתמול (שלישי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בביקור רשמי ברוסיה אחרי יותר משנתיים, אולם שני המנהיגים לא הצליחו לשים מאחוריהם את המחלוקות העמוקות שהביאו למשבר ביחסים בין המערב למוסקבה בשנים האחרונות.

במסיבת עיתונאים משותפת בתום פגישתם בעיר סוצ'י שלחופי הים השחור, הם העלו עמדות מנוגדות סביב סוריה, אוקראינה, זכויות אדם והטענות להתערבות הקרמלין בבחירות במדינות אחרות. שפת הגוף שלהם הצביעה על מתיחות: פניהם היו קפואות כשהם שוחחו עם כתבים ושניהם מיעטו להסתכל זה על זו.

"אני תמיד סבורה שגם אם יש מחלוקות עמוקות בכמה נושאים, יש להמשיך בשיחות", אמרה מרקל. "צריכים להמשיך, אחרת תהיה דממה ופחות ופחות הבנה". זה היה ביקורה הראשון של הקנצלרית ברוסיה מאז סיפוח חצי האי קרים מאוקראינה, אך מאחר שגרמניה היא הנשיאה התורנית של 20 המדינות המתועשות (G20), מרקל נפגשת עם מנהיגים של מדינות מפתח בארגון לקראת הפסגה בהמשך השנה.

כשנשאלה על ידי אחד הכתבים אם היא חוששת שגרמניה תהיה נתונה לניסיונות של רוסיה להתערב בבחירות הקרובות לפרלמנט באמצעות הפצת פייק ניוז, השיבה מרקל בנחרצות. "אני לא אדם חרדתי, אני אלחם בבחירות על בסיס האמונות שלי", היא אמרה, והוסיפה שגרמניה תפעל בנחישות בכל מקרה של דיסאינפורמציה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בפגישה בסוצ'י, 2 במאי 2017. רויטרס
יחסים קפואים. פוטין ומרקל, אתמול/רויטרס

פוטין, מנגד, דחה את הטענות שרוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ארצות הברית וכי היא מתכננת לעשות זאת במדינות אחרות באירופה. לטענתו, מדובר בשמועות שנוצרו כחלק ממאבקים פוליטיים פנימיים בארצות הברית. "אנחנו לעולם לא מתערבים בפוליטיקה של מדינות אחרות ואנחנו לא רוצים שאף אחד יתערב בפוליטיקה שלנו", אמר.

מנהיגי גרמניה ורוסיה הסכימו כי יש ליישם את הסכם מינסק במלואו כדי לשמור על הפסקת האש השברירית באוקראינה, אולם פוטין תקף את הממשלה הפרו-מערבית בקייב והאשים אותה בכך שהיא דוחקת את המחוזות הבדלניים מחוץ לאוקראינה. זאת בניגוד לעמדתה של ברלין. "האירועים במזרח אוקראינה הם תוצאה של הפיכה, של שינוי לא חוקתי של הסדר בקייב", אמר פוטין, שהתייחס למחאות שהובילו להדחתו של הנשיא הפרו-רוסי.

פוטין גם אמר כי הטענות של המערב בדבר שימוש שעשה צבא סוריה, הנתמך בידי רוסיה, בנשק כימי במתקפה בחאן שייחון לא הוכחו. מרקל, מצדה, אמרה כי היא העלתה בפגישה ביניהם סוגיות רגישות מבחינת הקרמלין – כמו דיכוי הפגנות של מתנגדי השלטון, הדיווחים על מעצרים ועינויים של הומואים בצ'צ'ניה והוצאתם מחוץ לחוק של עדי יהווה.

נשיא רוסיה הכחיש כי מעצרם של המפגינים היה פגיעה בזכויותיהם, ותקף בחזרה את מדינות אירופה. "רשויות אכיפת החוק ברוסיה נוהגות באיפוק רב יותר בהשווה לאלו במדינות אירופיות", טען פוטין, מבלי לפרט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully