וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביום העצמאות: אונסק"ו צפויה לאמץ החלטה נוספת נגד ישראל

1.5.2017 / 22:10

ההחלטה, שצפויה להתקבל על ידי רוב המדינות החברות בארגון, קובעת כי ישראל אינה הריבון בירושלים. הנוסח מתייחס גם לסגר הימי שמטילה ישראל על רצועת עזה ולא מזכיר את ירי חמאס. במשרד החוץ משקיעים מאמצים לגיוס מדינות שיתנגדו

צלמים זמניים מורשים

(סרטון תגובה של משרד החוץ לאונסק"ו, אוקטובר 2016)

בעוד המוני ישראלים יחגגו את יום העצמאות, הוועד המנהל של אונסק"ו, ארגון קשרי המדע והתרבות של האו"ם, צפוי לאמץ מחר (שלישי) החלטה שנויה במחלוקת נוספת בנושא מעמדה של ירושלים. ההחלטה תאומץ ככל הנראה על ידי רוב מבין 58 המדינות החברות בוועד המנהל של הארגון, אך בימים האחרונים עשה משרד החוץ מאמצים דיפלומטיים לשכנע כמה שיותר מדינות אירופיות להתנגד להחלטה ולזכות בתמיכה, שאותה הגדיר "איכותית".

מדובר בגרסה חדשה של החלטה שנתית של הוועד המנהל של הארגון שקובעת שישראל אינה הריבון בירושלים, בדומה להחלטה שאומצה על ידי האסיפה הכללית של הארגון באוקטובר האחרון. הפעם, הפלסטינים, באמצעות מדינות ערב המקדמות את ההחלטה – אלג'יריה, מצרים, לבנון, מרוקו, עומאן, קטאר וסודאן – סיכמו מראש עם המדינות האירופיות על נוסח מרוכך להחלטה, והסכימו להסיר ממנה משפטים שמנתקים את הזיקה של ישראל והעם היהודי להר הבית והכותל המערבי, כמו גם להוסיף משפט המדגיש את חשיבותה של ירושלים עבור שלוש הדתות המונותאיסטיות – יהדות, נצרות ואסלאם.

הר הבית בירושלים. GettyImages
ההחלטה קובעת כי ישראל היא כוח כובש בעיר. הר הבית/GettyImages

עם זאת, הנוסח עדיין מתייחס לישראל ככוח כובש בירושלים וכן מותח ביקורת על פעולות ישראליות במזרח ירושלים ובעיר העתיקה ועל הסגר הימי שישראל מטילה על רצועת עזה, מבלי להזכיר את התקפות חמאס על ישראל.

בשבועיים האחרונים מנהל משרד החוץ ושגריר ישראל באונסק"ו כרמל שאמה מגעים אינטנסיביים מול המדינות החברות בארגון וכך גם דיפלומטים ישראלים בערי הבירה של מדינות המוצא בניסיון לגייס כמה שיותר מדינות שיתנגדו או ימנעו בהצבעה. ממשל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ סייע אף הוא במאמצים וניסה לגייס תמיכה בעמדת ישראל והוא צפוי להצביע נגדה בכל מקרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההתדיינות בהחלטה הקודמת שקיבל אונסק"ו, בחודש אוקטובר/מערכת וואלה!, צילום מסך

המאמץ כעת מתמקד בגיוס מדינות אירופיות בניסיון לשבור את הקונצנזוס ההסכמה עם מדינות ערב. הבוקר הודיעה איטליה כי תתנגד להחלטה, ובעקבות כך צפויים נציגי האיחוד האירופי להיפגש שוב הערב כדי לדון באופן ההצבעה שלהם. לדברי גורם מדיני ישראלי, בשעות הקרובות יימשכו המאמצים לשכנע מדינות נוספות באיחוד להתנגד לנוסח המרוכך, עד להצבעה, שצפויה להיערך מחר בשעות אחר הצהריים.

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה היום כי "אנחנו נאבקים כרגע על כל מדינה ומדינה שלא תיתן יד לחלק מעיוות ההיסטוריה. עד היום התרגלנו למושג Fake News – אונסק"ו מייצר לנו Fake History – היסטוריה מזויפת. אנחנו יודעים כישראלים שיש לנו היסטוריה בת 3,000 שנים בירושלים. אם באונסק"ו יחליטו להתעלם מזה, בסופו של יום זה יפגע בארגון עצמו. הארגון עצמו יאבד את האמינות שלו ובסופו של יום גם את הרלוונטיות שלו".

חרדי מביט על הר הבית בירושלים, דצמבר 2011. רויטרס
המאמצים לריכוך ההחלטה יימשכו. העיר העתיקה בירושלים/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully