וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין בחנוכת היכל הזיכרון: "נוצרים את העבר - ויוצרים עתיד"

30.4.2017 / 11:31

ההיכל שנחנך בהר הרצל כולל יותר מ-23 אלף לבנים לזכר הנופלים במערכות ישראל. נתניהו: "אחד מסמליה של תקומת ישראל". אב שכול קטע את נאומו: "גם ביום זה לא נשכח את דמעות לאה גולדין". אירועי יום הזיכרון ייפתחו באופן רשמי בשעה 20:00

צילום: סאטלינק

אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה נפתחו הבוקר (ראשון), עם חנוכת היכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל, במעמד הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שר הביטחון אביגדור ליברמן והשר לביטחון פנים גלעד ארדן. ההיכל החדש כולל הר אבן המתנשא לגובה 18 מטרים, ומורכב מיותר מ-23 אלף לבנים שכל אחת מהן נושאת את שם החלל עם תאריך מותו.

"חנוכת היכל הזיכרון היא אירוע מכונן", פתח הנשיא ריבלין את דבריו. "בהיכל הזיכרון הזה אנו מבטיחים לנצור את העבר, אבל באותה מידה של נחישות, התמדה, אהבה ותקווה – גם ליצור ולייצר את העתיד ברוחם של הבנים והבנות האהובים. הורים רבים שואלים מי יזכור את הילד שלנו אחרי לכתנו. היום, יותר מתמיד, אנחנו מבטיחים – זיכרון בנינו ובנותינו יהיה נצור בלב האומה מדור לדור".

עוד בוואלה! NEWS:
ישראל תתייחד עם זכר הנופלים: אירועי יום הזיכרון לחללי צה"ל
ערב יום הזיכרון התשע"ז: 23,544 נופלים, 60 נוספו בשנה האחרונה
מגדל של עשרות אלפי שמות: היכל הזיכרון החדש בהר הרצל נחשף לראשונה

טקס חנוכת היכל הזיכרון 30 באפריל 2017. נועם מושקוביץ
נתניהו בחנוכת היכל הזיכרון/נועם מושקוביץ
טקס חנוכת היכל הזיכרון 30 באפריל 2017. נועם מושקוביץ
היכל הזיכרון בהר הרצל, הבוקר/נועם מושקוביץ

ברחבת הכניסה להיכל דולק "נר תמיד" ומוצב תורן עם דגל ישראל. טקסי הזיכרון הרשמיים ייערכו בלב ההיכל, ואורחי המדינה יוזמנו אליו להנחת זר לזכר חללי מדינת ישראל. שמו של כל חלל יופיע על לבנה, עם תאריך הנפילה, ונר שיידלק ביום האזכרה לנפילתו. מדי בוקר יקיים חזן צבאי טקס אזכרה לחיילים שנפלו באותו היום.

"היכל הזיכרון הזה הופך מהיום לאחד מסמליה של תקומת ישראל", הוסיף ראש הממשלה נתניהו בטקס. "מסד הבניין הוא המסירות לעם ולארץ. קירותיו – עוז רוח, כיפתו – גבורה והקרבה, ובין כל אלה, המלט המחבר – הזיכרון". את דבריו קטע שאול צ'יטיאט, אב ששכל את בנו הטייס עמרי ב-1996. הוא צעק: "גם ביום הזה אני לא שוכח את דמעות לאה גולדין". ראש הממשלה המשיך בדבריו ואמר כי "גם כשלא יהיו משפחות, יידלק ביום נפילתם כאן נר זיכרון מיוחד להם".

בשבוע שעבר נערך דיון טעון בכנסת על דוח המבקר על "צוק איתן". בדיון תקפה לאה, אמו של הדר גולדין שגופתו מוחזקת על ידי חמאס ברצועת עזה, את נתניהו ואמרה כי הוא הפך את משפחתה ואת משפחתו של אורון שאול ל"אויבי העם". לדבריה התפרץ ח"כ מיקי זוהר ואמר לה כי טענותיה מוגזמות. בתגובה ענתה לו בבכי: "חצוף שכמותך, אל תענה לי".

טקס חנוכת היכל הזיכרון 30 באפריל 2017. נועם מושקוביץ
זוכרים את הבנים והבנות. ריבלין/נועם מושקוביץ
טקס חנוכת היכל הזיכרון 30 באפריל 2017. נועם מושקוביץ
כל חייל מונצח בלבנה/נועם מושקוביץ

שר הביטחון ליברמן התייחס בדבריו ליחס הבינלאומי כלפי ישראל ואמר כי הוא "תקווה כי נזכה לראות שינוי ביחס של הקהילה הבינלאומית, ושייבלמו יוזמות דיפלומטיות צבועות ואנטי-ישראליות, חלקן אנטישמיות, שעולות באו"ם ובמוסדותיו השונים ומטרתן אחת: לפגוע בלגיטימיות ובמעמדנו". הוא הדגיש: "ישראל אינה זוכה ברגע של אמת לגיבוי מהקהילה הבינלאומית".

אתר הזיכרון החדש יאפשר, לפי משרד הביטחון, חוויה אישית וקולקטיבית של הנצחה וביטוי לציווי "נזכור את כולם". היכל הזיכרון בהר הרצל יאחד בתוכו את שמותיהם של כלל הנופלים במערכות ישראל למן ראשית ההתיישבות ועד אחרון הנופלים. מיום חנוכתו ואילך יודלק בהיכל נר זיכרון במועד האזכרה השנתי של כל נופל ונופלת, וביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יודלקו הנרות לכלל הנופלים. עוד נמסר ממשרד הביטחון כי "מיקומו של ההיכל בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, סמוך ל'יד ושם', מחדד את הקשר בין השואה לתקומת העם היהודי בארצו".

טקס חנוכת היכל הזיכרון 30 באפריל 2017. נועם מושקוביץ
"לא נשכח את דמעות לאה גולדין"/נועם מושקוביץ
טקס חנוכת היכל הזיכרון 30 באפריל 2017. נועם מושקוביץ
חנוכת היכל הזיכרון/נועם מושקוביץ

בלב ההיכל מוצב פעמון זיכרון ענק המורכב מיותר מ-6,000 לבנים, שפותחו לפי משרד הביטחון בטכנולוגיה מתקדמת ויוצרו על ידי מנהלת תכנית טנק המרכבה והרק"מ ברוח הפסוק: "וכתתו חרבותם לאתים, וחניתותיהם למזמרות". ביום האזכרה של החלל, לצד לבנת ההנצחה האישית, יידלק נר זיכרון שיסמל את זיכרון האומה לחללים.

בשעה 16:30 ייערך בירושלים טקס פתיחת אירועי יום הזיכרון בבית "יד לבנים" בירושלים במעמד ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, מנכ"ל משרד הביטחון והרבנים הראשיים לישראל. בטקס זה יישאו דברים ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, מנכ"ל משרד הביטחון וראש עיריית ירושלים.

צפירה בת דקה אחת תישמע בשעה 20:00 ברחבי הארץ, ולאחריה ייפתח טקס להדלקת נר הזיכרון בכותל המערבי במעמד נשיא המדינה והרמטכ"ל, שגם יישאו נאומים. לאחר מכן, בשעה 21:15 ייערך בכנסת אירוע "שרים לזכרם", במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, שר הביטחון, סגן הרמטכ"ל ומפכ"ל המשטרה.


(עדכון ראשון: 10:00)

טקס חנוכת היכל הזיכרון 30 באפריל 2017. נועם מושקוביץ
בכל בוקר ייערך קדיש לזכרם/נועם מושקוביץ
טקס חנוכת היכל הזיכרון 30 באפריל 2017. נועם מושקוביץ
הר זיכרון בגובה 18 מטר/נועם מושקוביץ
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully