וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קאדית ראשונה כבר יש - הגיע הזמן למינוי דיינות בבית הדין הרבני

זהבה גלאון

30.4.2017 / 8:15

בחירתה של הנא חטיב לתפקיד קאדי הדגישה את היעדרן של נשים מתפקידי שיפוט בבתי הדין הרבניים בישראל. עד שלא תהיה אלטרנטיבה למוסד הרבנות לא יהיה בישראל שוויון מגדרי אמיתי. כדי שזה יקרה, חייבים לשלב נשים כדיינות בבתי הדין הרבניים

מינוי הקאדית הראשונה- עו"ד הנא חטיב. מתוך הטוויטר של איילת שקד, צילום מסך
האישה הראשונה בתפקיד קאדי, הנא חטיב/צילום מסך, מתוך הטוויטר של איילת שקד

השבוע נבחרה לראשונה אישה לתפקיד קאדי בישראל - שופטת מוסלמית בבית הדין השרעי. מהלך חשוב מאין כמותו שהוביל חברי ח"כ עיסאווי פרייג', ובתמיכה של שרת המשפטים, איילת שקד, הפך למציאות.

מדובר בהישג מדהים ובסיום של אפליה של שנים נגד נשים מוסלמיות בבתי הדין השרעיים.אבל לצד הגאווה והשמחה על מינויה של חטיב, אני לא יכולה שלא לחוש תסכול נוראי: קאדי הוא תפקיד מקביל לזה של דיין בבית דין רבני. מישהו מכם יכול לדמיין, בכנות, שבבתי הדין הרבניים של היום תהיה דיינית אישה?

במקום פריחה במעמדן של הנשים ושילובן בתפקידים משמעותיים בבתי הדין הרבניים, בשנים האחרונות הן נמצאות תחת מתקפה והצרה מתמדת. כשבבתי הדין השרעיים נבחרת אישה לתפקיד שיפוטי, בבתי הדין הרבניים עושים שרירים כדי לא לאפשר לנשים להיות יועצות משפטיות. וכשהרבנים מתנגדים – הממשלה מתקפלת.

עוד בוואלה! NEWS
"בשורה גדולה לאישה הערבית": אישה מונתה לראשונה לתפקיד קאדית
דיווח: ישראל תקפה מצבור נשק של חיזבאללה ליד שדה התעופה בדמשק
הסנאטורים בתדרוך נדיר: "נלחץ על קוריאה - אך מוכנים להגן על עצמנו"

מינוי הקאדית הראשונה- עו"ד הנא חטיב. מתוך הטוויטר של איילת שקד, צילום מסך
ההצבעה על מינוי הקאדית הראשונה/צילום מסך, מתוך הטוויטר של איילת שקד

על כל תפקיד - מנהלתי, לא חלילה שיפוטי - שיש קונצנזוס הלכתי רחב שאין בעיה שאישה תמלא, מתנהל מאבק של שנים. בכנסת הקודמת עבר חוק שיזמנו ח"כ עליזה לביא, ח"כ שולי מועלם-רפאלי ואני, הקובע ייצוג של נשים בוועדה למינוי דיינים. ההצעה הזו עברה רק בגלל היעדרן של הסיעות החרדיות מהקואליציה, ובכנסת הזו כבר נעשים צעדים לחבל בה.

כך נדחתה גם הצעת החוק שלי לאפשר מינוי של אישה לתפקיד מנכ"ל בתי הדין הרבניים – שוב תפקיד מנהלי ולא שיפוטי. בזמן שבתי הדין השרעיים נפתחים למאה ה-21 ומפנימים שאפליית נשים היא פסולה ולא חוקית, הקואליציה מתכוננת להעברה של חקיקה שמרחיבה עוד ועוד את סמכויות בתי הדין הרבניים.

שכרון הכוח של בתי הדין הרבניים מגובה על ידי הקואליציה, הרואה עצמה תלויה במפלגות החרדיות ומוכנה לאפשר להן לרמוס את הזכויות שלנו. נשים נאלצות להיאבק על ייצוג ועל שוויון הזדמנויות בעבודה גם כשאין שום סייג הלכתי לנושא; פשוט גברים המעדיפים לשמר את הכוח בידיהם של גברים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
הגיע הזמן לשלב נשים בבתי הדין הרבניים/רוני כנפו

לא די בכך שמחייבים את כולנו – חילונים, רפורמים וקונסרבטיבים - להידיין בבתי הדין הרבניים המסתמכים על חוק שהותווה לפני כ-3,000 שנה ומבוסס על תפיסות של אפליה, כפיה דתית וקיפוח נשים; כעת אנחנו צריכות לעשות זאתזה כשאנחנו מוקפות רק בגברים, הפוסקים למען גברים ומספרים לנו שזה לטובתנו. הגיע הזמן להפסיק את הקשקוש הזה.

הגיע הזמן להגיד די למונופול של הרבנות, ודי לחטיפת היהדות בישראל על ידי קבוצה קיצונית, שהפכה אותה למנגנון פוליטי. מדינה דמוקרטית המחוקקת חוקים לעיגון שוויון מגדרי צריכה לחייב את בתי הדין הרבניים לקבל נשים לכל התפקידים, כולל דיינות.

עד שלא תהיה בישראל אלטרנטיבה אמיתית למוסד הרבנות לא יהיה בישראל שוויון מגדרי אמיתי. נשים יוסיפו לשלם את מחיר ההתרפסות הפוליטית מול המפלגות החרדיות, ומול רבנים שרוצים להשאיר את כולנו במאה ה-16. עד שזה יקרה, מוכרחים לחייב את המערכת השוביניסטית והמיזוגנית הזו לשלב בתוכה נשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully