וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ב"יד ושם": העולם עדיין עומד מנגד ואינו מונע השמדת עם

24.4.2017 / 1:04

בטקס המרכזי אמר ראש הממשלה כי "השנאה ליהודים מופנית כיום למדינתם", והוסיף כי "האנטישמיות החדשה-ישנה פורחת אצל חוגים במערב וגם רווחת במוסדות האו"ם". הנשיא ריבלין: "לא כל ביקורת על ישראל היא אנטישמיות"

עריכת וידאו: ניר חן

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו אתמול (ראשון), בטקס המרכזי במוזיאון "יד ושם" בירושלים, בהשתתפות הנשיא ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו וסגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן.

נתניהו הבהיר בדבריו כי השנאה והאנטישמיות עודן רווחות ברחבי העולם. "מה שחולל את האסון הייחודי והבלתי נתפס של עמנו הוא שילוב של שלושה גורמים: השנאה התהומית ליהודים, האדישות של העולם מול הזוועות והחולשה של עמנו, החולשה הנוראה בגלות", אמר נתניהו. "בצד האנטישמיות שנגלית מחדש במערב, מתפרצת שנאה עזה ממזרח. האנטישמיות של האסלאם הקיצוני, ששני פלגיו המונהגים על ידי איראן ודאעש חותרים בגלוי להשמדתנו. שנאת היהודים מופנית כעת גם למדינת היהודים. האנטישמיות החדשה-ישנה פורחת אצל חוגים במערב וגם רווחת במוסדות האו"ם. הכותרת זועקת לשמיים".

בהמשך, התייחס נתניהו לאדישות העולם ואף ציין את סוריה כדוגמה להמשך שתיקתן של מדינות רבות באשר לרצח עם. "אמנם מאז מלחמת העולם השנייה לא אירעה טרגדיה שדומה בהיקפה לשואה, אבל במקרים רבים העולם עומד מנגד ואינו מונע השמדת עם ורצח המוני. בקמבודיה, רואנדה, סודאן וכן גם בסוריה", אמר. "ועם זאת, בתוך האפלה יש כמה נקודות אור: אחת מהן התרחשה רק עכשיו והיא תגובתו הנחרצת של טראמפ על טבח הילדים הסורים בנשק כימי. גם אנחנו לא אדישים, הקמנו בית חולים שדה צמוד לגדר עם רופאים ישראלים - יהודים, דרוזים, ערבים. ישראל טיפלה בבית החולים הזה ועכשיו באחרים באלפי פצועים סוריים, כולל ילדים רבים שנפצעו במלחמה האכזרית הזאת".

עצרת זיכרון לשואה במכון משואה 23 באפריל 2017. דוד מיכאל כהן, תצפית TPS
נתניהו בטקס ביד ושם/תצפית TPS, דוד מיכאל כהן
עצרת זיכרון לשואה במכון משואה 23 באפריל 2017. טל אנגלנדר
טקס יום הזיכרון לשואה במשואה/טל אנגלנדר

לסיכום, אמר נתניהו: "החזק הוא זה ששורד. החלשים נמחקים. עמנו חווה זאת על בשרו בשואה, והלקח עומד לנגד עינינו בכל עת. הלקח הוא שעלינו להיות מסוגלים להגן על עצמנו בכוחות עצמנו מול כל איום, מול כל אויב. אלה המכוונים כליה נגדנו, מכוונים לעצמם כליה. זו דרך להבטיח את עתידנו, ויש בכוחנו לעשות זאת. אני אומר את הדברים בדם לבי, כי הלקח הזה מנחה אותי יום יום, בוקר בוקר ערב ערב".

"העולם לא נחלק לחסידי אומות עולם ולנאצים"

הנשיא ריבלין התייחס בדבריו לגישות השונות לשואה בעיני העם היהודי כיום. "בעשורים האחרונים מתחדדות שתי גישות באופן שבו החברה הישראלית זוכרת את השואה ולומדת את לקחיה. האחת היא זאת העוסקת רק בהיבטים ובלקחים האוניברסליים של השואה והשנייה, היא זאת שבה השואה משמשת כמשקפים שדרכם אנחנו רואים את העולם", אמר ריבלין. "הגישה הראשונה האוניברסלית, מכחישה את הייחודיות של השואה כאירוע היסטורי שאינו דומה לשום אירוע ושאירע לנו בני העם היהודי".

עצרת זיכרון לשואה במכון משואה 23 באפריל 2017. דוד מיכאל כהן, תצפית TPS
ריבלין בטקס הפתיחה/תצפית TPS, דוד מיכאל כהן

לדבריו, "לפי גישה זו, השואה היא מקרה פרטי של רצח עם, של גזענות, כאשר מקרים כאלה קרו ואולי יקרו בהיסטוריה האנושית. במקרה של השואה, כך הם יאמרו, רצח העם הנורא הזה, פגע בעם היהודי. זוהי תפיסה מסוכנת. היא מגמדת את השואה, היא מסלפת את ההיסטוריה, היא מתכחשת לתכנית השמדה שיטתית שכוונה כלפי העם היהודי דווקא, היא מתכחשת לאנטישמיות כמחלה ממארת, בת אלפי שנים. היא מתכחשת לזכותו ולחובתו של העם היהודי, להיסטוריה משלו ולמדינה משלו. מנגד, הגישה השנייה, היא זאת שבה השואה הפכה למשקפים שדרכם אנחנו רואים את העולם. כאן, השואה ומניעת השואה הבאה הם הדבר היחיד שחשוב".

ואולם, אמר ריבלין, כי "איננו יכולים להסתפק במקום הפשטני של התנגדות לג'נוסייד באשר הוא. מובן מאליו שלשואה יש לקחים אוניברסליים, אבל ההתכחשות לייחודיות של שואת העם היהודי, היא טעות היסטורית, לאומית וחינוכית. מנגד, הגישה השנייה, היא זאת שבה השואה הפכה למשקפים שדרכם אנחנו רואים את העולם. כאן, השואה ומניעת השואה הבאה הם הדבר היחיד שחשוב". הוא הוסיף כי "על פי גישה זאת זכות קיומה של מדינת ישראל היא מניעת השואה הבאה. כל איום הוא איום קיומי. כל מנהיג שונא ישראל הוא היטלר. לפי גישה זאת, מהותה של הזהות היהודית הקולקטיבית שלנו היא ההימלטות מטבח באמצעים משותפים. והעולם מחולק לשניים - חסידי אומות עולם מצד אחד ואנטישמיים נאציים מנגד וממילא כל ביקורת על מדינת ישראל היא אנטישמיות. גם גישה זאת בטעות יסודה, והיא מסוכנת לנו כאומה וכעם, ולא פחות מכך מסוכנת לזיכרון השואה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לסיכום, אמר ריבלין: "שתי הגישות הללו קיימות בחברה הישראלית ובעם היהודי כבר זמן רב. אבל ישנה גם גישה שלישית, בוטחת ודרוכה. העם היהודי שרד שואה וזכה לראות בתקומה. לעולם לא נשכח, לא את זו ולא את זו. בגישה שלישית זו, זכרון השואה ולקחיה עומדים על שלוש רגליים. לעולם נגן על עצמנו בעצמנו. שותפות הגורל היהודית".

בטקס הממלכתי במכון "משואה" בתל יצחק, אמרה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) כי "בימים שבהם מנהיג משתמש בגז כדי להרוג את בני עמו ויש הכחשת שואה מכוונת - אנחנו חייבים להזכיר את השואה בשביל העולם כולו". לדבריה, "תפקידנו ללמד את הדור הבא לזכור אבל לא לתת להם את התחושה שישראל נמצאת לפני השמדה. אזרחי ישראל אינם".

הבוקר בשעה 10:00 תושמע ברחבי הארץ צפירה בת שתי דקות, שמיד לאחריה ייפתחו טקסי הזיכרון במוסדות החינוך ובמוסדות נוספים. כמו כן, בשעה 10:02 יחל טקס הנחת זרי הזיכרון באנדרטה לזכר חללי מרד גטו ורשה ב"יד ושם", ובשעה 11:00 ייערך ברחבת הכנסת טקס "לכל איש יש שם", שבו יוקראו שמות הנספים, במעמד יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין.

(עדכון ראשון: 19:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully