וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זוכרים את המתים והניצולים": טקסי שואה בקרואטיה ובגרמניה

23.4.2017 / 22:49

במקביל לאירועי יום הזיכרון בישראל, ציינו במחנות הריכוז ברגן-בלזן שבצפון גרמניה וזקסנהאוזן הסמוך לברלין 72 שנה לשחרורם. בקרואטיה נערך טקס אלטרנטיבי במחנה יאסנובאץ, שם התעורר זעם על כתובת נאצית שהופיעה על שלט

אנשים נכנסים למחנה ההשמדה שך זקסנהאוזן ברלין, גרמניה 23 באפריל 2017. AP
מאה אלף איש נספו בו. מחנה זקסנהאוזן, היום/AP

בגרמניה ובקרואטיה ציינו היום (ראשון) בטקסים אירועים לזכר השואה, במקביל ליום הזיכרון לשואה ולגבורה שחל הערב בישראל. ניצולי שואה ואישים בכירים התאספו היום באתרי הזיכרון של מחנות הריכוז ברגן-בלזן שבצפון גרמניה וזקסנהאוזן הסמוך לברלין כדי לציין 72 שנה לשחרורם. ברגן-בלזן שוחרר ב-15 באפריל, 1945, בידי חיילים בריטים שמצאו במחנה הנאצי 10,000 גופות.

שרת התרבות של גרמניה מוניקה גרוטרס אמרה היום כי "כשאנחנו זוכרים, אנחנו פוערים חלל בחיים שלנו למתים ולניצולים, שהזכויות נשללו מהם, שנרדפו, שעונו ונרצחו בידי הנציונל-סוציאליסטים".

כ-200 אלף בני אדם גורשו לברגן-בלזן. יותר מ-52 אלף אסירי המחנה ו-20 אלף אסירי מלחמה נספו שם, בהם הנערה המפורסמת אנה פרנק. טקסי זיכרון נערכו גם במחנה זקסנהאוזן, שם נספו כמאה אלף איש. זקסנהאוזן, שהוקם בפרבר צפוני של ברלין, פעל בין השנים 1945-1936.

אנדרטה במחנה הריכוז ברגן בלזן שבצפון גרמניה, 2015. AP
מחנה ברגן-בלזן/AP

אתמול נערך טקס זיכרון אלטרנטיבי במחנה הריכוז וההשמדה יאסנובאץ שבקרואטיה. באירוע השתתפו פעילים אנטי-פאשיסטים וסרבים שהחרימו את הטקס הרשמי משום שלטענתם, הממשלה לא עושה מספיק כדי לעצור את עליית הניאו-נאצים במדינה הבלקנית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

יהודי קרואטיה זועמים: שלט פרו-נאצי בעיירה שבה היה מחנה ריכוז

הטקס נערך יום לפני שהממשלה הקרואטית מציינת את ניסיון הבריחה ב-1945 של 1,073 אסירים ממחנה הריכוז יאסנובאץ. מאות בני אדם, בהם שגרירים מארצות הברית ומדינות אחרות, התאספו לטקס באנדרטה. ארגונים יהודיים בקרואטיה מתכננים לערוך מחר טקס נפרד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חלק מהשלט ועליו הקריאה הנאצית בקרואטיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סלאבקו מילנוביץ', ניצול שואה, סיפר לטלוויזיה הממלכתית כי חוסר יכולתה של קרואטיה להתמודד עם עברה "פותח מחדש את הפצעים הישנים כך שהם לא יכולים להחלים". עשרות אלפי יהודים, סרבים ובני רומה (צוענים) נהרגו במחנות השמדה שנוהלו בידי קרואטיה הפרו-נאצית במלחמת העולם השנייה. סרבים, יהודים ואנטי-פאשיסטים בקרואטיה זועמים על כישלון הרשויות שלא מסירות שלט ועליו כיתוב פרו-נאצי בעיירה יאסנובאץ.

במלחמת העולם השנייה השתמשו חיילים קרואטים פאשיסטים בקריאת הקרב "למען האומה – היכון!". הקריאה שולבה בשלט בעיירה שביקש לכבד את זכר החיילים הקרואטים שנהרגו בשנות ה-90. כמה וטרני מלחמה קרואטים עמדו לצד השלט בשבת, וקראו את הקריאה.

אנשים נכנסים למחנה ההשמדה שך זקסנהאוזן ברלין, גרמניה 23 באפריל 2017. AP
מחנה זקסנהאוזן, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully