וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי האו"ם נחשפים: בעלות הברית ידעו על השואה כבר ב-1942

ארכיונים של ועדת החקירה לפשעי מלחמה, שהיו סגורים לציבור במשך 70 שנים, כוללים עשרות אלפי מסמכים ובהם עדויות מוקדמות מאירופה תחת הכיבוש הנאצי. כעת, נחשף כי ארה"ב, בריטניה והאיחוד הסובייטי התעלמו מהמידע על ההשמדה במשך כשנתיים וחצי

שלט אשוויץ, העבודה משחררת. AP
מחנה ההשמדה אושוויץ/AP

ממשלות ארצות הברית, בריטניה וברית המועצות ידעו על השמדתם של יהודים על אדמת אירופה בידי גרמניה הנאצית כבר בסוף שנת 1942, אולם עשו מעט על מנת למנוע את המשך הטבח במשך כעוד שנתיים וחצי – כך עולה מעשרות אלפי מסמכים של ועדת החקירה של האו"ם בנוגע לפשעי מלחמה (UNWCC), שפעלה בתחילת שנות ה-40, עוד טרם הקמתו הרשמית של האו"ם. המסמכים, שכוללים עדויות מוקדמות לפעילותם של מחנות ההשמדה ומצביעים על ניסיונות להעמיד את אדולף היטלר לדין בגין פשעי מלחמה, נחשפו השבוע לראשונה.

על פי מסמכי האו"ם שהיו סגורים במשך כ-70 שנים, בעלות הברית ידעו כי לפחות שני מיליון יהודים נרצחו עד לדצמבר 1942, והעריכו כי לפחות חמישה מיליון יהודים בסכנת מוות. ממשלת פולין הגולה סיפקה בזמנו מידע מפורט לוועדת החקירה בנוגע למחנות ההשמדה בטרבלינקה ובאושוויץ. כמו כן, המסמכים מתארים עדויות מוקדמות לאונס שיטתי במסגרת המלחמה ביוון, הפיליפינים ופולין.

סמנתה פאוור, שגרירת ארצות הברית באו"ם, בביקור ביד ושם, פברואר 2016. רויטרס
הביאה לפרסום הארכיונים. פאוור בביקור ביד ושם, 2016/רויטרס

דן פלש, מחבר "זכויות אדם לאחר היטלר", הספר הראשון המבוסס על מסמכי ועדת החקירה, הסביר בריאיון ל"אינדפנדנט" הבריטי כי המסמכים, שהמוקדמים בהם מבוססים על מידע שהוברח ממדינות מזרח אירופה, הם "ארגז שלם של מסמרים בארון הקבורה" של הכחשת השואה. "כל זה מעולם לא ראה אור יום", הבהיר פלש.

פלש הסביר כי ארכיוני הוועדה נסגרו זמן קצר לאחר תום מלחמת העולם השנייה – יחד עם ועדת החקירה, כשמערב גרמניה הפכה לבעלת ברית מרכזית של מדינות המערב בפתחה של המלחמה הקרה. בעקבות פעילות מאומצת של שגרירת ארצות הברית באו"ם לשעבר, סמנתה פאוור, המסמכים כעת יהפכו לזמינים לציבור הרחב דרך ספריית וויינר, שנמצאת בלונדון.

בשיחה עם עיתון "גרדיאן", הסביר פלש כי עד כה, מי שביקש לגשת למסמכים נדרש אישור מממשלתו וממזכ"ל האו"ם – ונאסר על מי שקיבל גישה לרשום את פרטי המסמכים. הוא החוקר הראשון שזכה לגישה נרחבת למסמכים, וכעת, עם פרסום ספרו החדש, הארכיונים ייפתחו לציבור ויהיו זמינים גם ברשת.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
רוזוולט וצ'רצ'יל בוועידה בקזבלנקה, מרוקו, 1943. AP
רוזוולט וצ'רצ'יל בוועידה משותפת בקזבלנקה, מרוקו, 1943/AP

פלש הסביר כי בין המסמכים המוקדמים ביותר, נמצאות ראיות שנאספו במטרה להעמיד את היטלר לדין בגין פיקוד על מעשי טבח בצ'כוסלובקיה – על בסיס עדויות שהעבירה הממשלה הצ'כוסלובקית בגלות. עם זאת, על אף מאות העדויות שנאספו, ועדת החקירה שהוקמה זמן קצר לאחר הקמת האו"ם לא השלימה את ההליך.

החוקר עוד ציין כי מאמציו של הרברט פל, שליחו של הנשיא האמריקני דאז פרנקלין רוזוולט לוועדת החקירה, נבלמו בידי גורמים אנטישמיים במחלקת המדינה. מאוחר יותר, הסביר פל כי אותם גורמים חששו מהקשרים הכלכליים עם גרמניה שלאחר המלחמה, במקרה של השלמת ההליך המשפטי. דבריו הפומביים של פל לאחר המלחמה הפכו לבסוף לגורם מכריע בתמיכה האמריקנית בהבאת הפושעים הנאצים לדין במשפטי נירנברג.

לדברי פלש, בספרו החדש, "בין הסיבות שנתנו גורמים מדיניים בארצות הברית ובבריטניה לגניזת האישומים נגד הנאצים, הייתה ההבנה כי לפחות חלק מהם יהיו דרושים על מנת לבנות מחדש את גרמניה". הוא הוסיף כי לראיית ממשלות אלה, הגרמנים נתפסו גם כנחוצים "לבלום את הקומוניזם, שנחשב אז לסכנה גדולה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully