וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעקב טלפוני ומרדפים ליליים: מלחמת המוחות של יחידת אתגר בגנבי הרכב

11.4.2017 / 19:44

כ-12 אלף כלי רכב צפויים להיגנב השנה, ויחידת אתגר של המשטרה מתמודדת מול גנבי רכב בתעשייה שמגלגלת מיליארדי שקלים בשנה. באחד המבצעים האחרונים הצטרפו בלשי יחידת 'הסמויה' ולכדו שני גנבים שהשתמשו ברכב לקסוס ואף פרצו לבתים.

צילום: דוברות משטרה, עריכה: ורד לידני

בלשי יחידת "הסמויה" של משטרת ישראל התמקמו באחד הרחובות בבאר יעקב ותצפתו על מכונית הלקסוס היוקרתית שחנתה בקרבת מקום. המכונית שנגנבה כמה שבועות קודם לכן שימשה שניים מבכירי גנבי המכוניות במדינה במשימות הפשע שלהם ברחבי הארץ. ביחידת "אתגר" למדו על פעילותם השיטתית של צמד המקצוענים, שנהגו לפרוץ לבתים בשכונות יוקרה בהרצליה, בקיסריה, ברמת השרון, בראשון לציון ובערים נוספות.

השניים – באשיר בכרי ונאסר אבו דאהר, תושבי טייבה – הוגדרו על ידי המשטרה כ"גנבי דאבל" – הפורצים בשעת לילה לדירות וגונבים רכוש כמו תכשיטים, שעונים יקרים וכסף מזומן, כשגולת הכותרת של הפריצות היא גניבת כלי רכב יוקרתיים של בעלי הבית, כגון מרצדס, לקסוס, אאודי ופורשה. השניים, שכונו במשטרה "דאבל אקשן", לא בחלו גם באיומים בסכינים שלופות במקרים בהם התעוררו הדיירים בבתים שאליהם פרצו – כולל באחד המקרים שבהם נתקלו בילד קטן שקם משנתו.

עוד בוואלה! NEWS:
נשיא מצרים הכריז על מצב חירום; דאעש איים בפיגועים נוספים
מארין לה פן: צרפת לא אחראית לגירוש היהודים מצרפת בשואה
תיעוד: צה"ל מפנה פצועים מהמלחמה בסוריה לבתי חולים בישראל

שוטר ושני חשודים בפריצה נפצעו במהלך מרדף ברמת גן, 9 במרץ 2017. חטיבת דובר המשטרה
המרדף אחרי גנבי הרכב ברמת גן/חטיבת דובר המשטרה

ביחידת "אתגר" העניקו עדיפות ללכידתם לאחר שכבר היה ברור כי השניים עלולים לרצוח דייר שיתעורר במהלך פריצה ויתקל בהם בשעת מעשה. אל מכונית הלקסוס בבאר יעקב הגיעו בלשי היחידה, לאחר השקעת מאמץ מודיעיני רב, ב-8 במרץ. אנשי הסמויה התמקמו במעגל הראשון ובלשי אתגר היו מכונים במעגל השני למתן האות לפעול ולהביא למעצרם של בכרי ואבו דאהר.

מעט לפני חצות הגיעה לרחוב מכונית קיה והשניים ירדו ממנה, נכנסו אל הלקסוס והחלו בנסיעה מהירה אל עבר רמת גן. בלשי הסמויה נצמדו ללקסוס ונסעו מאחוריה, כשאליהם מתלווים מאחור בלשי אתגר. כשהגיעו לשכונת רמת חן בעיר נעצרו בכרי ואבו דאהר ליד בית פרטי ברחוב יאיר. אנשי הסמויה הבחינו כי הם נכנסו לחצר הבית, אך לא יכלו לקבוע אם הם פרצו אל תוך המבנה. זאת, בזמן שבלשי אתגר סגרו בחשאי את האזור הסמוך לבית.

כעבור דקות ספורות הבחין אחד הבלשים בצמד הפורצים יוצאים מהבית עם תיק גדול ומתקדמים לכיוון הלקסוס והאות למעצרם ניתן. הבלש אבידור נוימן חסם עם רכב משטרתי סמוי את נתיב הנסיעה של הלקסוס. השניים ניסו להימלט עם מכוניתם ונתקלו ברכבו של נוימן שצעק להם "עצרו, משטרה!".
בשלב זה האיצו בכרי ואבו דאהר את נסיעתם, התנגשו ברכב הסמוי והחלו להימלט. כתוצאה מהפגיעה ברכבו נפצע נוימן אך הספיק לשלוף את אקדחו וירה אל עבר הלקסוס. המכונית נעצרה ואבו דאהר יצא ממנה עם מברג שלוף ורץ לעבר נוימן שחש בסכנה וירה לכיוון רגליו כמה פעמים, עד שזה נפל פצוע.

בכרי המשיך בנסיעה, פגע בשלוש מכוניות שעמדו בכביש מאחורי מחסום משטרתי שהוצב ברחוב אלוף דוד, ריסק שתי ניידות משטרה, דרס שוטר ופצע אותו באורח בינוני. רק לאחר ששוטרים נוספים ירו לעבר הרכב נעצרה מכונית הלקסוס, אלא שגם מול אקדח שלוף ודרוך של אחד השוטרים ניסה בכרי להתנגד והחל להיאבק עמו. כמה שוטרים החלו להנחית מהלומות עם קתות אקדחיהם עד שהכניעו אותו. עתה יכלו בלשי אתגר לנשום לרווחה – צמד הפורצים שפעלו ללא הפסקה היה בידיהם. המשטרה חושדת כי השניים היו אחראים בין היתר לפריצה לביתו של אומן האשליות נמרוד הראל, שם גנבו אלפיים שקלים במזומן ורכב מסוג אאודי; ואף למועדון הגולף בקיסריה ולבתי יוקרה רבים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פריצה למכוניות. פוינטר, ספק 500
פריצה לרכב בשנה שעברה/ספק 500, פוינטר

הרווח לגנבים - עד 20 אלף שקלים לרכב

"גניבות כלי רכב זה ענף פשע הפועל על פי ביקוש והיצע", אומר סגן-ניצב יעקב קמחי, קצין החקירות של יחידת אתגר. לדבריו, מרבית כלי הרכב הנגנבים בישראל מועברים לשטחי A ברשות הפלסטינית, הישר למשחטות הרכב. בתוך דקות עד שעות מפורקים כלי הרכב וחלקיהם מועברים למוסכים בישראל ובגדה. "באחד המקרים עצרנו משאית שהובילה חלקי רכב מהשטחים לישראל. היו שם שתי דלתות של מכונית טויוטה", סיפר סנ"צ קמחי. "השוטרים הבחינו כי על אחת הדלתות יש מדבקה עם מספר שלדה". בדיקה במסוף המשטרתי העלתה כי מדובר בכלי רכב של תושב רמת אביב, שלא דווח כי עבר תאונה או נגנב.

"התקשרתי לבעל הרכב, השעה הייתה 11 בבוקר והוא בדיוק התעורר מהשינה", הוסיף קמחי. "שאלתי אותו 'יש לך מכונית טויוטה בצבע לבן?' הוא השיב בחיוב. שאלתי אותו אם הרכב נגנב והוא השיב בשלילה ואמר שבלילה בתום בילוי החנה את הרכב בחניון". קמחי ביקש מבן שיחו לבדוק אם הרכב נותר במקומו, וזה ירד לחניון וגילה שהרכב אינו שם. בדיקה העלתה כי הרכב נגנב אחרי חצות, הוסע על ידי גנבים לרמאללה, וחלקיו פורקו והועמסו על משאית. "הגענו למוסך אליו הייתה מיועדת המשאית להגיע וראינו מכונית טויוטה לבנה מאותו דגם, שעברה תאונה והמתינה לחלקי חילוף", סיפר קמחי.
כבר יותר מעשר שנים שבלשי יחידת אתגר, היחידה הארצית לתקיפת פשיעת כלי הרכב, נלחמים מול גנבי הרכב בישראל – "שוק" המגלגל על פי הערכות מיליארדי שקלים וגורם לנזקים כבדים לכלכלה, נוסף לסיכון הרב שהוא מעמיד בפני האזרחים.

חוליית גנבי רכב נתפסו "על חם". צילום מסך
חוליית גנבי רכב שנתפסה 'על חם'/צילום מסך

היחידה הוקמה בתחילת שנות ה-90, בתחילה תחת אגף המבצעים במשטרה, ומנתה כ-300 שוטרים וקצינים. בשנת 2004 בשל בניית גדר ההפרדה בגדה המערבית החליטו במשטרה לפרק את היחידה. אולם, במהרה התברר כי זו הייתה טעות קשה. כמות גניבות הרכב זינקה ליותר מ-25 אלף בשנה – יותר ממאה רכבים גנובים בכל יום, בממוצע. שנתיים לאחר סגירת היחידה בעקבות העלייה החדה במקרי הגניבה ובלחץ חברות הביטוח והליסינג הוחלט להקימה מחדש, הפעם תחת יחידת להב 433 באגף החקירות. מאה שוטרים וקצינים גויסו ליחידה, מרביתם יוצאי יחידות קרביות והשאר אנשי מודיעין וחקירות.

ביחידה בנו מודלים של איסוף מודיעין ותקיפה, בדגש על משחטות הרכב הממוקמות בלב מחנות פליטים ומעוזי ארגוני טרור בשטחי A, כדי להקשות על הפעילות נגדן. "המחנות הם מחוללי הפשיעה בגניבות כלי הרכב", הסביר קמחי. על פי נתוני היחידה מכונית משפחתית ממוצעת בישראל עולה כמאה אלף שקל. גנבי הרכב מקבלים מבעל המשחטה סכום הנע בין 5,000 ל-20 אלף שקל עבור כל רכב. כנופיית גנבים עשויה לגנוב עד שלושה כלי רכב בלילה אחד. לאחר פירוק לחלקי חילוף מרוויח בעל המשחטה כ-50 אלף שקל, לאחר התשלום לגנבים. חוק סימון מלאי חלקי חילוף הוריד בצורה משמעותית את גניבות כלי הרכב אולם לא העלים את התופעה. בשנת 2016 נגנבו 15 אלף כלי רכב ועל פי האמדן המסתמך על חודשיה הראשונים של שנת 2017, צפויים להיגנב בשנה הקרובה 12 אלף כלי רכב.

שכפול מפתחות ומעקב אחר רכבים שכורים

במשטרה מצביעים על תופעה מדאיגה של בעלי כלי רכב שנוסעים לגדה לקנות חלקי חילוף מהמשחטות או כדי לתקן את רכביהם במוסכים שקונים מהן חלקים. על פי המשטרה, מעבר לסכנה הביטחונית מקרים אלה גורמים להגברת הדרישה לחלקים גנובים. באתגר מספרים על ניסיונות של כנופיות הנגבים ללמוד את עבודת המשטרה ולמצוא פרצות כדי לקדם את "תעשיית" גניבות הרכב. מנגד מנסים ביחידה לפתח כל הזמן דרכים יצירתיות כדי להתחקות אחר הכנופיות, לפעמים גם מזל בלתי צפוי מסייע בכך. במקרה אחד, במהלך פעילות בדרום עצר בלש ביחידה כדי להטיל את מימיו בשדה בצדי הכביש – והבחין בשני רישיונות רכב זרוקים על האדמה. הבלש הרים את הרישיונות ולאחר שבדק אותם במסוף המשטרתי גילה כי מדובר ברכבים גנובים. ביחידה הבינו כי המקום בו נמצאו הרישיונות משמש את אחת הכנופיות כ"נקודת ניקוי" של כלי רכב גנובים. מיד לאחר הגניבה מובאים הרכבים למקום, שם הם מרוקנים מתכולתם בטרם יועברו למשחטות. בלשי אתגר הציבו במקום מצלמות סמויות וכעבור כמה ימים הבחינו בצילומים בחשודים המגיעים עם כמה כלי רכב גנובים – ופעלו למעצרם.

במקרה אחר הגיע ליחידה מידע על שני תושבי אשדוד שנוהגים לגנוב כלי רכב מחברות השכרה. אנשי הסמויה הציבו האזנה לטלפונים הניידים של השניים והחלו לקבל בכל כמה דקות מסרונים שהכילו מספרים ואותיות, לכאורה ללא קשר הגיוני. "היינו בטוחים שיש לנו תקלה במערכת ההאזנה", סיפר קצין ביחידה. אלא שאחד השוטרים, שהיה חובב טיולים, ראה את המסרונים וקבע מיד כי מדובר בנקודות ציון לניווט. במשטרה הבינו את השיטה של צמד הגנבים – השניים היו שוכרים רכב, משכפלים את המפתח ומניחים מערכת איתור ששידרה את מיקומו. לאחר שהחזירו את הרכב לחברת ההשכרה היו ממתינים כמה ימים, כדי שהרכב יעבור סבבי שכירות נוספים, ואז היו מתחקים אחריו באמצעות המשדר שהטמינו וגונבים אותו בעזרת המפתח המשוכפל.

לאחרונה, ככל שהקשו אנשי אתגר יותר על הגנבים החלו הללו לנסות תחום חדש – גניבה לשם סחיטה. במקרים אלה הגיעו הגנבים לכלי רכב כבדים כמו משאיות או טרקטורים וגנבו מערכות הידראוליות, מתוך ידיעה שהדבר ישבית את הכלים ויגרום נזק כבד לבעליהם. לאחר מכן היו מתקשרים או משאירים פתק עם מספר הטלפון שלהם בזירת הגניבה ומבקשים מהבעלים כופר כדי להחזיר את החלק הגנוב. "אנחנו מבקשים ממי שנופל קרבן למעשה כזה ליצור אתנו קשר כדי שנוכל להתמודד ולעקור את התופעה הזו", אמר סנ"צ קמחי. בינתיים ממשיכים באתגר במלחמת המוחות, ובמרדפי "חתול ועכבר", מול כנופיות גנבי הרכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully