וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ"אמריקה תחילה" ל"נשיא של העולם": מאחורי המהלך של טראמפ בסוריה

7.4.2017 / 9:10

התמונות המזעזעות מהטבח באידליב, הביקורים של בכירי העולם הערבי בבית הלבן והפגישה עם נשיא סין, והמסר הבדלני שנאמר רק לפני כמה ימים. טראמפ כמו טראמפ, הוכיח שוב כי כל ניסיון להתנבא כיצד יפעל נדון לכישלון – וסימן כי הוא לא בכיס של פוטין

רויטרס

קצת אחרי השעה 21:00 בערב, שעון ארצות הברית, עדכן אחד מכתבי הבית הלבן, אשר מתלווה לנשיא כחלק מתורנות בין הכתבים: "זזים בחזרה לכיוון מאר א-לאגו (האחוזה של טראמפ בפלורידה, ע"נ). לא ברור למה". דקות לאחר מכן, התבררה הסיבה: הנשיא דונלד טראמפ ביקש למסור הצהרה מצולמת על החלטתו הדרמטית להורות על מתקפה צבאית נגד ציוד צבאי סורי בשדה התעופה שממנו יצאה המתקפה הכימית באידליב לפני שלושה ימים.

זו מתקפה שמבטאת כי טראמפ מכיר בכך שעל כתפיו כנשיא ארצות הברית מוטלות אותן "סמכויות שיטור", שמהן כל כך הסתייג עד כה. הצהרתו מהלילה על כך כי זהו אינטרס לאומי של ארצות הברית למנוע את תפוצת הנשק הכימי, מעידה באופן עקרוני כי הוא יהיה נכון לאכוף את אותו "קו אדום" גם בעתיד.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. רויטרס
טראמפ לאחר ההצהרה במאר א-לאגו, הלילה/רויטרס

מי שהאזין בקשב רב לדבריו של טראמפ במסיבת העיתונאים עם המלך עבדאללה ביום רביעי, לא הופתע למשמע הדיווחים על המתקפה האמריקנית. "התמונות הללו השפיעו עליי מאוד", אמר טראמפ על המתקפה הכימית באידליב, והוסיף כי הוא "אדם עם גמישות מחשבתית" ועוד הוסיף רמז עבה: "לא אתייחס לאפשרות של תקיפה". ההצהרה האחרונה, מתכתבת עם ביקורות שהשמיע פעמים רבות בעבר על קודמו, ברק אובמה, ומנהיגים אחרים שבישרו מראש על תכניותיהם לתקוף במקום מסוים.

הדבר סימן שינוי חד בדרך המחשבה של טראמפ, הנשיא שנבחר תחת הסיסמה "אמריקה תחילה", אשר דגלה בבדלנות ובכך ש"ארצות הברית לא צריכה להיות השוטר של העולם". רק לפני שלושה ימים, ציפו כולם לנאומו בכנס של התאחדות פועלי הבנייה בארצות הברית. הנשיא חזר על מסרים זהים או דומים לכלל הנאומים שלו אשר עוסקים בתעשייה ובכלכלה, אבל מעל כולם בלט המשפט שנאמר פעמים רבות קודם לכן: "אני נשיא ארצות הברית, לא הנשיא של העולם".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
שיגור טילי שיוט של צבא ארה"ב לעבר בסיס צבא סוריה באזור חומס, 7 באפריל 2017. רויטרס
טילי "טומהוק" משוגרים מספינות חיל הים האמריקני/רויטרס

בהקשר הזה, שעות לאחר המתקפה בסוריה, נראה היה כי טראמפ לא מתכוון לחרוג ממנהגו ולשנות את גישתו כלפי אסד. גם דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אמר כאשר נשאל על כך כי כהונתו של אסד היא עובדה מוגמרת וכי ההזדמנות לטפל בו הוחמצה בימי אובמה. אבל טראמפ כמו טראמפ, הוכיח שוב שהוא אדם בלתי צפוי, וכי כל ניסיון לחזות כיצד יפעל נדון לכישלון.

מדובר במתקפה נקודתית, ולפי שעה לא ברור אם יהיה לה המשך, אבל משמעויותיה חורגות בהרבה מן המשמעות הצבאית המיידית של המתקפה על שדה התעופה. היא מגיעה בשבוע שבו הגיעו לוושינגטון גם נשיא מצרים וגם מלך ירדן, ודנו ארוכות בנעשה בסוריה, דבר שיכול לרמוז גם על השפעה שלהם על עמדתו של הנשיא. אבל חשוב מכך, ההתקפה הגיעה תוך כדי ביקורו של נשיא סין, שי ג'יפינג.

אחת המטרות של הביקור היא לנסות ולרתום את עמיתו הסיני להפעיל לחצים כנגד משטרו של קים ג'ונג און בצפון קוריאה, אשר הגביר באופן ניכר את הפרובוקציות וניסויי הטילים מאז שנכנס טראמפ לתפקידו. הטילים שנורו לעבר שדה התעופה של אסד, הם רמז עבה מאוד בראש ובראשונה לקים. טראמפ למעשה מבקש לאותת כי גם הוא יודע להיות אגרסיבי ובלתי צפוי, וכפי שהציב קו אדום לסוריה - כך יכול להיות גם עם צפון קוריאה.

מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, 23 בפברואר 2017. רויטרס
מסר מטראמפ לקוריאה הצפונית. קים ג'ונג און/רויטרס

על הדרך, היה כאן גם מסר שהובלט בתדרוכים אמריקניים על כך שצבא רוסיה קיבל עדכון טרם המתקפה כדי להימנע מהיתקלות בין הכוחות, אבל לא התקיימה התייעצות בין וושינגטון למוסקבה. בעיצומה של חקירת קשרי אנשי טראמפ עם בכירים רוסים בתקופת הקמפיין, היה חשוב לנשיא להראות כי הוא גם לא נמצא בכיס של פוטין.

בינתיים, הוא זוכה לקונצנזוס נדיר בבית הנבחרים. למעט מיעוט של קולות מימין ומשמאל, הוא זכה לחיבוק הן מבכירי הדמוקרטים ננסי פלוסי וצ'אק שומר, והן מעמיתיו במפלגה הרפובליקנית, לרבות יריביו המרים ג'ון מקיין ולינדזי גרהאם שבירכו על ההחלטה לתקוף.

בשבוע הבא צפויים שר החוץ רקס טילרסון ופוטין להיפגש במוסקבה. הפגישה, שהייתה אמורה להיות מסקרנת גם כך לאור קשרי הידידות של השניים בעיצומה של חקירת קשרי אנשי הקמפיין של טראמפ ובכירים רוסים, הפכה הלילה מעניינת פי כמה עם המתקפה של צבא ארצות הברית, והמילים התקיפות שהשמיע טילרסון על כך שרוסיה נכשלה בטיפול בנשק הכימי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully