וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא הצלחתי להציל אף אחד": משפחות שלמות אבדו במתקפה בסוריה

עבד אל-חמיד אל-יוסוף אחז את שני ילדיו המתים, בני תשעה חודשים, ונאלץ להיפרד מהם בדמעות לאחר שנפגעו מגז רעיל בעיירה חאן שייחון. "הייתי ממש לידם, אבל עכשיו הם אינם", סיפר. רופא מקומי: "ממשיכים להגיע אלינו נפגעים, מאזורים רחוקים יותר"

עריכה: ניר חן

איה ואחמד, תאומים בני תשעה חודשים, נחנקו שלשום (שלישי) למוות במתקפה בעיירה הסורית חאן שייחון, שעל פי העדויות כללה שימוש בנשק כימי. אביהם, עבד אל-חמיד אל-יוסוף, אחז בשניהם בזרועותיו, ומלמל בדמעות: "תגידו להתראות, תינוקות, תגידו להתראות". אל-יוסוף, שאיבד גם את רעייתו וקרובי משפחה נוספים במתקפה באזור אידליב, בצפון-מערב סוריה, ביקש מבן דודו עלאא לתעד את פרידתו מילדיו הקטנים, בעודו מפונה מאזור המתקפה.

כשמטוסי המשטר הסורי הכו בעיירה, "הייתי ממש לידם, ומיהרתי להוציא אותם מהבית, יחד עם אימא שלהם", סיפר אל-יוסוף, בעל מכולת בן 29. לדבריו, "הם היו בהכרה בהתחלה, אבל אחרי עשר דקות היה אפשר להריח" את שאריות החומר המסוכן שפוזר באוויר. הוא הוסיף כי הביא אותם אל הפרמדיקים, בתקווה שהם ישרדו, והלך לחפש את יתר בני משפחתו.

עוד בוואלה! NEWS:
דיון באו"ם על סוריה: "כמה ילדים ימותו עד שלרוסיה יהיה אכפת?"
המתקפה הכימית בסוריה: "הנפגעים סבלו מתסמינים של גז עצבים"
העולם זועק על נשק כימי - אך התרגל לטבח ילדים בנשק קונבנציונלי

אב עם ילדיו שנהרגו במתקפה הכימית בחאן שייחון, אידליב, סוריה, 4 באפריל 2017. AP
"הם היו בהכרה בהתחלה". אל-יוסוף עם שני ילדיו המתים/AP
אב עם ילדיו שנהרגו במתקפה הכימית בחאן שייחון, אידליב, סוריה, 4 באפריל 2017. AP
"נשבר מהאובדן העצום". אל-יוסוף, שלשום/AP

אל-יוסוף מצא את גופותיהם של שני אחיו, של שני אחיינים נוספים ושל אחייניתו, כמו גם של כמה משכניו וממכריו. "לא הצלחתי להציל אף אחד, הם כולם מתים", אמר. לאחר מכן, הוא גילה כי גם ילדיו ורעייתו דלאל לא שרדו את המתקפה, שגזלה את חייהם של לפחות 75 בני אדם, בהם ילדים ותינוקות נוספים.

בן הדוד עלאא סיפר כי "עבד אל-חמיד במצב רע מאוד". הוא הוסיף כי אל-יוסוף עובר כעת טיפול רפואי, לאחר שנחשף לחומר הכימי הרעיל שהביא למותם של רבים מבני משפחתו, "אבל הוא ממש נשבר בשל האובדן העצום שלו".

זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון, אידליב, סוריה, 4 באפריל 2017. רויטרס
"העיירה התכסתה בשכבה עבה של עשן לבן". חאן שייחון, שלשום/רויטרס

עדי הראייה סיפרו כי מטוסי הצבא הסורי שתקפו את חאן שייחון ירו שלוש פצצות קונבנציונליות, ואחריהן פצצה רביעית שממנה התפזר ענן של עשן לבן. "העשן החל להתפזר ברחבי העיירה, עד שהייתה שכבה לבנה עבה מעליה", סיפר חוסאם סאלום, מתנדב בארגון מעקב מקומי שצפה במתקפה של מטוס "סוחוי-22" מגבעה סמוכה, ותיעד את הרגעים שלאחר מכן.

"הטייס השלים את ההפצצה בגיחה אחת, ארבע פצצות יחד", העיד סאלום. לדבריו, "גילינו שמדובר בגז רעיל מאחד מאנשי כוחות ההגנה האזרחית שהוזעקו למקום. הוא סיפר לנו שהיה ריח מוזר. פחות מדקה לאחר מכן, הוא אמר שהוא חש סחרחורת ועומד להתעלף. איבדנו את הקשר עמו".

זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון, אידליב, סוריה, 4 באפריל 2017. רויטרס
"כולם היו על הקרקע, אנשים פרכסו". זירת ההפצצה, אתמול/רויטרס
זירת המתקפה הכימית בחאן שייחון, אידליב, סוריה, 4 באפריל 2017. רויטרס
"כמעט שני שלישים מהנפגעים היו ילדים". זירת ההפצצה/רויטרס

חאלד א-נסר, עובד חילוץ והצלה מקומי, התעורר מקולות הנפץ סמוך לשעה 6:30 בבוקר (שעון מקומי). כשהגיע לזירת ההפצצה, ראה את כמה מעמיתיו שהחלו להפגין תסמינים של פגיעה מהגז. "כולם היו על הקרקע, אנשים פרכסו", שחזר, "לחלקם היה קצף מהפה, התחלנו לאסוף ולהרים אותם". א-נסר סיפר שזמן קצר לאחר הגעתו לזירה, גם הוא החל לחוש צריבה בעיניים, אך המשיך לעבוד עד שהרגיש שהוא אינו יכול עוד. "לא הצלחתי לנשום", אמר.

מועין עבד אל-מנם, רופא מקומי, סיפר כי על חלק מההרוגים לא נמצאו כלל סימני פגיעה חיצוניים, מה שמצביע על אופן מותם בביתם, תוך כדי שישנו. היום מצאו אנשי החילוץ את גופותיהם של אישה ושני ילדים, שניסו להסתתר במערה. אלה מצטרפים ללפחות 20 ילדים נוספים שנהרגו במתקפה, על פי נתוני הארגון הסורי לזכויות אדם, המנטר אחר הלחימה בסוריה.

פצוע מהתקפה האווירית בעיירה חאן שייחון שכללה שימוש בגז סארין מטופל על ידי רופא, סוריה. 4 באפריל 2017. צילום מסך מתוך סרטון שהועלה ברשתות חברתיות, צילום מסך
"לא הצלחתי לנשום". הטיפול בנפגעים, שלשום/צילום מסך, צילום מסך מתוך סרטון שהועלה ברשתות חברתיות

"כמעט שני שלישים מהנפגעים היו ילדים", ציין אל-מנם, "חלקם היו בחיים בזירה, אבל מתו בדרך לבית החולים. הוא הסביר כי "לרובם הצטבר קצף סביב לפה והאישונים שלהם היו מכווצים", בהתייחסות לתסמינים לפגיעה מנשק כימי. "היום הגיעו אלינו עוד 18 מטופלים, מאזורים מעט רחוקים יותר", הוסיף, "הם הושפעו 24 שעות לאחר מכן".

ממשלת סוריה מכחישה בתוקף שימוש בנשק כימי באופן כללי וגם במקרה זה, שנחשב למתקפה הכימית הקטלנית ביותר בסוריה מאז שנת 2013. על פי ההערכות של גורמים אמריקניים ובינלאומיים, הנשק שבו נעשה שימוש במתקפה בחאן שייחון הוא גז סארין. ארגוני סיוע כמו "רופאים ללא גבולות" וארגון הבריאות העולמי אישרו את הערכה זו.

(עדכון ראשון: 23:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully