וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין רוסיה לאירופה: ראש ממשלת סרביה נבחר לנשיאות

2.4.2017 / 23:50

אלכסנדר ווצ'יץ' זכה כבר בסיבוב הראשון בשל חולשת יריבו וברקע טענות האופוזיציה שהוא צובר סמכויות. על אף שזה תפקיד סמלי, הוא צפוי לבחור מקורב לו לראש הממשלה ולהמשיך לנווט את המדינה הבלקנית בין הקרמלין לאיחוד

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

אזרחי סרביה בחרו היום (ראשון) בראש הממשלה השמרני אלכסנדר ווצ'יץ' לנשיאות, בצל החשש באופוזיציה מכך שהוא מרחיב את שליטתו על המדינה הבלקנית שמנסה לשמור על יחסים מאוזנים הן עם האיחוד האירופי והן עם רוסי. על פי מדגמי הבחירות, הוא זכה ב-55% מהקולות.

רוב הסקרים צפו לווצ'יץ' בן ה-47 ניצחון כבר בסיבוב הראשון. בין יריביו, לוקה מקסימוביץ', סטודנט בן 25 המציג את עצמו באופן סאטירי כפוליטיקאי עצלן הלבוש חליפה לבנה. הוא הצליח להתברג למקום השני בשל החוסר באלטרנטיבה אמתית.

תפקיד הנשיא בסרביה הוא סמלי בעיקרו, אולם ווצ'יץ צפוי לשמור על כוחו דרך שליטתו במפלגה הפרוגרסיבית השולטת. לכן, הוא צפוי לשמור על נתיב ההתקרבות לאיחוד, שאליו שואפת סרביה להצטרף, ועל יחסים קרובים עם רוסיה, שחולקת עם סרביה מורשת דתית ואתנית משותפת.

ראש ממשלת סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' מצביע בבחירות לנשיאות בקלפי בבלגרד, 2 באפריל 2017. רויטרס
מנסה להשתלט על התקשורת. ראש הממשלה מצביע לעצמו, היום/רויטרס

תומכיו של ראש הממשלה רואים בו כדמות חזקה באזור בעייתי. "לא היו הצעות או רעיות אמתיים אחרים אצל יתר המועמדים, אז הצבעתי לאדם היחיד שעושה משהו וזה ווצ'יץ'", אמר נבוסיה טומיץ', רוקח מובטל בן 28, זמן קצר לאחר פתיחת הקלפיות.

מתנגדיו של ראש הממשלה, לעומת זאת, טוענים כי הוא נוהג באוטוריטריות, שהובילה אותו להשתלט על התקשורת בסרביה מאז שמפלגתו עלתה לשלטון ב-2012 ומינויו לראש הממשלה לפני שלוש שנים. הוא מכחיש זאת, אולם הוא מתקשה לנער את התדמית הזו לנוכח העובדה ששימש שר המידע בסוף ימיה של יוגוסלביה, כשזו ניסתה למנוע את הביקורת על תפקודה בזמן מלחמת קוסובו בין 1998 ל-1999.

הסוקרים מעריכים כי אחוז הצבעה גבוה בקרב 6.7 מיליון בעלי זכות הבחירה בסרביה עשוי למנוע מראש הממשלה לחצות את רף 50% הנדרשים ולכפות סיבוב נוסף בעוד שבועיים. "אני מקווה שהבחירות האלו יובילו ליציבות ולהמשך הרפורמות הכלכליות", אמר ווצ'יץ' לאחר ההצבעה. כנשיא, יהיו בידיו מעט סמכויות רשמיות, בהן הזכות לדחות חוקים שעולים בפרלמנט ולהשיב אותם לדיון מחודש. עם זאת, הוא צפוי בתור נשיא למנות מקורב לו לתפקיד ראש הממשלה ולהמשיך ולשלוט מאחורי הקלעים במדיניות הממשלה.

(עדכון ראשון: 14:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully