וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונאת הסנקציות ומעצר הבכיר שמסבכים את יחסי ארה"ב וטורקיה

30.3.2017 / 12:53

סגן מנהל אחד הבנקים הגדולים בטורקיה ואיש עסקים מואשמים שפעלו שהעבירו לטהראן מאות מיליוני דולרים דרך חברות קש חרף העיצומים שהוטלו עליה. בזמן ששר החוץ טילרסון נפגש עם ארדואן ובכירים אחרים, באנקרה טוענים שזאת רדיפה פוליטית

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

בכיר בבנק ממשלתי טורקי הואשם השבוע בארצות הברית בהפרת הסנקציות שהוטלו על איראן בשל תכנית הגרעין שלה במסגרת הונאה נרחבת שנמשכה שנים, בפרשה שמאיימת להעיב עוד יותר על היחסים המתוחים ממילא בין אנקרה לוושינגטון. בזמן ששר החוץ רקס טילרסון נפגש באנקרה עם הנשיא ר'גפ טייפ ארדואן ועם מקבילו מבלוט צ'בושאולו, שר המשפטים של טורקיה אמר כי העמדתו לדין של סגן מנכ"ל האלק בנק היא צעד "פוליטי לחלוטין".

מהמט הקאן אטילה הואשם אתמול בקשירת קשר עם סוחר הזהב הטורקי-איראני רזא זראב בהעברות לא-חוקיות של מאות מיליוני דולרים דרך בנקים אמריקניים בשמה של טהראן וגופים אחרים ברפובליקה האסלאמית. זראב עומד כבר לדין אחרי שנעצר במרץ אשתקד במיאמי. ארדואן אמר בעבר כי הוא סבור שלארצות הברית יש "מניעים נסתרים" בפרשה והיום אמר דברים דומים שר המשפטים שלו בקיר בוזדה. "זאת קונספירציה פוליטית נגד טורקיה", אמר. "מטרתה לפגוע בטורקיה, בממשלתה ובנשיאה".

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון וראש ממשלת טורקיה בינאלי יילדרים באנקרה, 30 במרץ 2017. רויטרס
סוגיות רבות שצריך לפתור. טילרסון וראש ממשלת טורקיה, היום/רויטרס

המניות של האלקבנק, הבנק החמישי בגודלו בטורקיה, רשמו אתמול את הצניחה הגדולה ביותר שלהם ביום אחד, כשאיבדו 14% מערכן. היום הן טיפסו מעט ב-0.7%. אטילה נעצר ביום שלישי עם נחיתתו בנמל התעופה ג'ון קנדי בניו יורק, באותו יום שבו נודע כי זראב מינה לצוות ההגנה שלו את רודי ג'וליאני, ראש עיריית ניו יורק לשעבר ומקורבו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

לפי כתב האישום, אטילה שיתף פעולה עם זראב ועם גורמים נוספים מ-2010 עד 2015 במטרה לטשטש את יכולתו של זראב לספק מטבע זר וזהב לאיראן דרך בנק טורקי, מבלי שיהיה נתון לסנקציות אמריקניות. כחלק מאותה הונאה, אטילה וזראב השתמשו בחברות קש ובחשבוניות מזויפות כדי להערים על הבנקים האמריקניים בתהליך השלמת העסקאות, שהוסוו ככאלו הקשורות למזון – ולכן לא היו נתונות לעיצומים שהוטלו על טהראן.

פרט לפרשה החדשה, טילרסון ידון עם בכירי ההנהגה בטורקיה גם בסוגיית הסגרתו של המטיף פתהוללה גולן, שבו רואה ארדואן כמתכנן ניסיון ההפיכה נגדו. באנקרה דורשים את הסגרתו של גולן, המתגורר בפנסילבניה, מאז דיכוי המרד והביעו תקווה שממשלו של דונלד טראמפ יהיה קשוב יותר בנושא מאשר זה של ברק אובמה. גם המאבק בדאעש והמבצע לשחרור א-רקה שבסוריה צפויים לעלות בשיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully