וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברקע הגברת הסיוע האיראני: ארה"ב שוקלת להרחיב את מעורבותה בתימן

29.3.2017 / 10:56

גורמים רשמיים אמרו כי ממשל טראמפ עשוי להגדיל את הסיוע הישיר לקואליציה הסעודית הנאבקת בחות'ים, שמקבלים אספקת נשק מטהראן. זאת חרף הפגיעה הנרחבת באזרחים מצד בעלות בריתה של וושינגטון, שעד כה התמקדה במאבק באל-קאעדה

עריכה: יוסי אלטר

(תיעוד: סעודיה מיירטת טילים ששיגרו החות'ים לשטחה, אתמול)

ארצות הברית שוקלת להרחיב את מעורבותה במלחמה בתימן באמצעות סיוע ישיר יותר לבעלות בריתה הסוניות הנאבקות בחות'ים הפרו-איראנים – כך אמרו גורמים רשמיים. המהלך, שיכלול סיוע מודיעיני, נרקם ברקע הוכחות גוברות לכך שאיראן שולחת כלי נשק מתקדמים ויועצים צבאיים כדי לסייע למורדים השיעים.

כל שינוי במדיניות האמריקנית והגברת הסיוע יכולים להיתפס כסימן לכך שהנשיא דונלד טראמפ שם בעדיפות עליונה כבר שלב מוקדם בממשלו את המאבק באיראן ובבעלות בריתה. בשלב זה, הרחבת הסיוע הישיר תוגבל לאמצעים לא-קטלניים ולא נראה שארצות הברית שוקלת לתקוף בעצמה מטרות של החות'ים.

קודמו של טראמפ בתפקיד, ברק אובמה, ניסה להגביל את מעורבותה של ארצות הברית במלחמת האזרחים בתימן וממשלו ביקר את הפגיעה של הקואליציה הסעודית באזרחים. לפחות עשרת אלפים איש נהרגו בעימות שהחל לפני שנתיים ודחף את המדינה הענייה אל סף רעב. מבקריה של וושינגטון מטילים עליה חלק מהאשמה בפגיעה באזרחים בשל עסקאות הנשק עם ערב הסעודית ותדלוק מטוסי הקואליציה.

לקריאה נוספת בנושא
עשרות אלפים ציינו שנתיים למלחמה בתימן: "הפסיקו את המצור"
חיזבאללה, גרסת תימן: "איראן הגדילה את משלוחי הנשק לחות'ים"

עצרת לציון שנתיים למלחמת האזרחים, צנעא, תימן. מרץ 2017. רויטרס
עצרת בצנעא לציון שנתיים למלחמה עם סעודיה, ראשון/רויטרס

לפי גורמים רשמיים, שר ההגנה ג'יימס מאטיס כתב החודש מזכר לבית הלבן שבו צידד במתן בתמיכה מוגבלת למדינות המפרץ. אחד הגורמים אמר כי ארצות הברית בוחנת בין היתר סיוע לאיחוד האמירויות הערביות בדמות שיתוף מידע מודיעיני ושימוש באמצעי מודיעין, מעקב וריגול אמריקניים. על המזכר דווח לראשונה בוושינגטון פוסט.

עד עתה, המדיניות האמריקנית בתימן התמקדה כמעט אך ורק בשלוחת אל-קאעדה, שניצלה את מלחמת האזרחים כדי להגדיל את כוחה במדינה הנקרעת בין המורדים השיעים לכוחותיו של הנשיא עבד רבו מנסור האדי. איראן מכחישה כי היא מעניקה סיוע כספי וצבאי לחות'ים ומאשימה את ערב הסעודית במשבר.

עם זאת, תפקידה של טהראן במלחמה מעסיק רבות את מקבלי ההחלטות בוושינגטון מאז שתקפה בטילי שיוט מטרות של החות'ים באוקטובר האחרון, אחרי שאלו שיגרו ללא הצלחה טילים לעבר משחתת אמריקנית.

הרחבת התמיכה האמריקנית עשויה לאפשר לארצות הברית לסייע בסופו של דבר במערכה לכיבוש נמל חודיידה שבמערב תימן, שנמצא תחת שליטת החות'ים ומשמש לפי ההערכות נתיב להברחת נשק איראני, כולל טילים בליסטיים. אובמה התנגד נחרצות לפעילות צבאית באזור הנמל, בשל חשיבותו כשער חיוני להעברת סיוע הומניטרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully