וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביום שבו מורים יוכרו כמשרתי ציבור – האלימות בבתי הספר תדעך

26.3.2017 / 11:26

האם יש פתרון למיגור האלימות כלפי המורה הישראלי? סקר של ארגון המורים קובע כי רמת האלימות בבתי הספר נותרה גבוהה, ומורים חווים השפלות, פגיעה בגוף וברכוש מצד הורים ותלמידים מדי יום. יו"ר ארגון המורים מתריע כי אם משרד החינוך לא יתעורר – המצב ידרדר עוד יותר

סטודנטים לומדים בכיתה. ShutterStock
מורה לא צריך לחשוש כשהוא מגיע ללמד/ShutterStock

שר החינוך נפתלי בנט מתהדר ברפורמה שתגביר את לימודי המתמטיקה ואת מספר התלמידים שיסיימו תיכון עם 5 יחידות לימוד במתמטיקה. לשם כך, השקיע משרד החינוך הון רב. במקביל, משרד החינוך בוחר להתעלם מבעיה בסיסית ואקוטית שפוגעת אנושות במערכת החינוך בישראל. לא מדובר רק בהפרעות רבות הפוגעות בשיעורים, גורמות להפסד זמן וחוסר משמעת - במערכת החינוך יש בעיית אלימות קשה כלפי מורים, תלמידים ואנשי צוות.

כפי ששומעים בישראל כמעט מדי יום על תאונת דרכים עם נפגעים, כך אנו שומעים בחדר המצב שלנו בארגון המורים על מקרי אלימות רבים שמורים חווים יום יום מצד תלמידים או הורים ואף קרובי משפחה חמומי מוח, שמכלים את זעמם במקרה הטוב ברכבו של המורה ובמקרה הרע פוגעים במורה פיזית. בכל שבוע אנו שומעים על המורה האומלל התורן, שהיה צריך להתלונן במשטרה על תקיפה או להתפנות לבית חולים לקבלת טיפול - כל זאת רק בשל כך שהוא ממלא את תפקידו.

שר החינוך נפתלי בנט מעביר שיעור במתמטיקה לתלמידי כיתה ו' בפתח תקווה, מאי 2015. יותם רונן
רפורמה במתמטיקה יש, אך מה עם האלימות בכיתות? שר החינוך נפתלי בנט/יותם רונן

בכל שנה עורך ארגון המורים סקר מקיף בקרב מורים, הבוחן את רמת האלימות בבתי הספר בישראל. התוצאות העקביות בשנים האחרונות מעלות תמונה קשה, ובה שיעור האלימות כלפי מורים בבתי הספר כמעט ולא השתנה כלל. כבר יותר מעשור שאין ירידה ברמת האלימות בבתי הספר. יש מורים החוששים לביטחונם, לא כל מורה משוכנע לחלוטין שיפגוש את רכבו שלם ללא צמיג מנוקב, שמשה מנופצת או פגיעת ונדליזם. רכוש בית הספר גם הוא חווה התקפות ברוטליות, וכמעט שאין מורה בישראל שלא חווה אלימות מילולית.

כעת אנו עדים לאלימות הולכת וגוברת. סביבת הלמידה בבתי הספר בישראל אינה סביבה המאפשרת ביטחון בסיסי לכל המורים ולתלמידים. במצב שכזה, לא פלא שמורים רבים בוחרים לפרוש מהמקצוע. לא מספיק שתנאי ההעסקה הם קשים, שהעבודה היא תובענית ושוחקת, שהשכר של רוב המורים אינו משולם בזמן, בתוספת תירוצים, התנצלויות והבטחות לתיקון שאין לדעת מתי ימומשו, אלא גם מעמדו הבסיסי של המורה אינו נשמר בישראל. הציבור רואה את חוסר הטיפול של משרד החינוך בבעיות החינוך, את השכר הנמוך של המורים, את התנאים הגרועים שבהם המורים עובדים, ובוחר בעתות משבר לכלות את זעמו באותם מורים, שהם למעשה החוליה האחרונה בחינוך ילדיהם - דור העתיד.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
יחידת סיור חדשה במשטרה באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב. 23 באוגוסט 2016. מגד גוזני
"לא יעלה על הדעת שיהיה דין אחד להכאת שוטר ודין אחר להכאת מורה"/מגד גוזני

על מנת לפתור בעיה זו, דרשנו ממשרד החינוך שתי דרישות שטרם נענו. הדרישה הראשונה להעביר תלמיד שהכה מורה לבית ספר אחר ולצמיתות. הכוונה כאן היא למנוע מצב שבו מורים מוכים צריכים לעבור השפלה נוספת, בה תלמיד אלים נשאר בבית הספר ומשמש דוגמה רעה לחבריו לספסל הלימודים. המשך ניסיון לחנך את התלמיד המכה בבית הספר על ידי מורים מוכים ומושפלים - נידון לכישלון.

הדרישה הנוספת שלנו ממשרד החינוך היא לקדם חוק שיגדיר את המורים בישראל כעובדי ציבור. לא יעלה על הדעת שבישראל יהיה דין אחד להכאת איש ציבור כשוטר, ודין אחר להכאת מורה. שינוי בהגדרה זו יוביל לעלייה בהרתעה של אלה המעלים בדעתם לתקוף מורים. צר לנו כי משרד החינוך לא פעל עד היום כמובטח על מנת לקדם חוק זה שעשוי להיות חלק מהפתרון בדרך למיגור האלימות בבתי הספר בישראל.

הכותב הוא יו"ר ארגון המורים העל יסודיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully