וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תלשין: הפעולה הכי גרועה ששוטר יכול לעשות

25.3.2017 / 10:25

כשהשוטר ע' התוודה על מקרים בהם לקח חלק באלימות נגד חשודים, שהוכו בפטיש לראש – הוא לא ציפה לחרם מצד חבריו. "שלא יגיד לי שלום", אמר עליו אחד מהמשוטרים, שהאשים אותו ב"הלשנה". האם יש סיכוי לתיקון אמיתי במשטרה אם שיטותיה מזכירות לעתים נורמות עברייניות?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"גלעד לקח את הפטיש ואמר לחשוד: 'אני אזיין אותך'". מתוך העדות של השוטר ע'/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כשהגענו לתחנה כל החולצה שלי הייתה ספוגה בדם. הורדתי אותה ושם הוא הרביץ לי, דרך עלי, בעט בי, הפיל אותי לרצפה, נתן לי אגרופים". התיאור הזה שייך לס.ב, צעיר שעוכב לחקירה במהלך פעולת סיור שגרתית של בלשים בימ"ר מרכז. לפי המתואר בכתב אישום שהוגש לאחרונה על ידי מח"ש, התקרית האלימה חזרה על עצמה שנתיים לאחר מכן. אותם בלשים ואותו ראש צוות, הנאשם העיקרי, שלו שייך התיאור האלים שבתחילת הכתבה. אחד מאותם בלשים, ע', החליט הפעם, בניגוד לתקרית הראשונה, לא לשתוק. ע' הפך לעד מדינה כשהחליט בסופו של דבר להתוודות על המעשים החמורים שביצעו חבריו. "לא ישנתי חודש וחצי", סיפר לחוקריו במח"ש כשחשף איך צוות בראשות הקצין גלעד פרץ הוביל פעולה שגרתית בראשון לציון שהסתיימה באלימות קשה כלפי אזרח, המוכר למשטרה.

השוטרים ששירתו עם ע' טוענים כי מדובר במסע נקמה שבוצע בעצתו של אביו, קצין בדרגת סנ"צ שפרש מהמשטרה. הפרשה כולה מסעירה את ימ"ר מרכז, ומלמדת על הקשיים הניצבים בפני שוטר שמבקש למסור מידע מפליל על חבריו ועל הקלות שבה הופכת פעולה משטרתית שגרתית לאירוע אלים.

הפגנה נגד אלימות שוטרים, סופר יודה כיכר רבין תל אביב. 31 במאי 2016. יותם רונן
כך ייעשה לשוטר שמנסה כביכול למגר את התופעה? הפגנה נגד אלימות משטרתית בתל אביב/יותם רונן

התגובה שבה נתקל ע', לא הייתה מעודדת. לטענתו, רפ"ק עמית הלל, מפקדו, כעס על כך שהוא סיפר לו על התקרית. באותה שיחה עמית אמר לי שמבחינתו הוא לא מעביר את התיק למח"ש ושגלעד הוא חבר וקולגה שלו, ושאם זה היה קורה לו הוא היה מדבר על זה איתו אבל לא מספר על זה למפקדו. הוא גם אמר לי: 'הלוואי שלא היית מספר לי את זה'". בסופו של דבר, אמר לו הלל שהוא מותיר את ההחלטה בידיו.

"עלה לי ריח לא כל כך טוב", סיפר הלל בעדות שמסר במח"ש. "היה לזה ריח של סגירת חשבון על אירוע מהעבר או על ההתנהלות בין ע' לפרץ. אני בשירות כמעט 20 שנה ובחיים לא היה לי דבר כזה ששוטר מדווח על קצין מאותו מחלק. העליתי את הדברים על הכתב והרגשתי חרא".

השיחה ערערה את ע', שהיה מלא בלבטים גם כך. "ידעתי את ההשלכות ועובדה שזה קרה. נהייתי מוקצה לפחות מבחינת השוטרים הוותיקים". הוא פנה לאביו, סנ"צ בדימוס שפרש מהמשטרה בשנים האחרונות. "כמי ששירת במשטרה במשך 35 שנים, אירועים מסוג זה לא ניתנים בכלל לשיקול דעת וחייבים להעביר אירועים כאלו למח"ש", סיפר האב, דמות מוכרת בימ"ר מרכז, במח"ש. "יש לו אבא שהוא סנ"צ קצין בדימוס, אתה יודע מה המשמעויות של זה", אמר רפ"ק הלל בעדות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הפגנת בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרה, אפריל 2015. טלי מאייר
"אירועים מסוג זה לא ניתנים בכלל לשיקול דעת וחייבים להעביר אירועים כאלו למח"ש". הפגנה של בני העדה האתיופית נגד אלימות משטרתית/טלי מאייר

גם לאחר שהחליט להגיש תלונה, נתקל ע' בספקנות מצד מפקדיו, שחשו כי הוא פועל ממניעים זרים ולא רק כ"חושף שחיתויות", כפי שהגדיר את עצמו. לכך גם תרמה התנהלותו של ע' שאיים לחשוף את המקרה בפני הוועדה המחוזית (שבחנה את מינויו לקצין) ולמעשה לעקוף סמכות. המפקדים דיווחו אמנם למח"ש על התקרית, אולם, כאמור, לא מיהרו לאמץ את גרסתו של ע'. "זה כאילו הוא אמר על הזין שלי הכל. נהיה אנטי מערכתי, מחלק, מפלג. ימ"ר, מחוז. אני נפגעתי ממנו ברמה האישית", אמר הלל.

"מדובר בעבריינים בלי כבוד ועם המון זלזול באיש החוק שעומד מולם. הטיפול בהם לעיתים אינו ב'כפפות משי' אלא טיפול קשוח יותר, אבל במסגרת החוק", אמר סנ"צ שמעון דהן, ראש מפלג בילוש בימ"ר מרכז. הוא הוסיף כי פרץ נחשב לשוטר אחראי והטיל ספק באמינות גרסתו של ע'. "מבחינתי תהיה הפתעה גמורה אם באמת היה שם שימוש בכח שלא לצורך". לפי עדותו של ע', מפקד ימ"ר מרכז דאז, נצ"מ מוטי אדרעי (כיום מפקד מרחב השפלה בדרגת תנ"צ) התקשר אליו לאחר ששמע כי הוא רוצה לספר על המקרה לוועדה המחוזית. "הוא אמר לי שאני לא יכול לאיים ולהגיד את הדברים האלה". בעקבות המתיחות ששררה בין ע' לבין השוטרים ששירת עמם, החליט אדרעי להעביר את ע' למחלק הסמים משום "שלא יכול להיות מתח בין מפקד לפקוד שלו". אדרעי אף ביקש מחוקרי מח"ש "לבדוק את המניעים של השוטר (ע')", לאחר שהלה איים ל"סגור חשבונות". טענות מפקדיו של ע' מצטרפות לטענות שהעלו חבריו השוטרים, לפיהן הוא מנסה לנקום על כך שלא מונה לקצין ולא קיבל תקן שכלל שדרוג בשכר שלו. "ע' מגלה טפח ומכסה טפחיים. יש נקודות רגישות אצל אנשים. אצל ע' הרגישויות שלו היו תקן לאופנוע, דבר שכרוך בהעלאת שכר משמעותית, והיציאה לקורס קצינים", טען פרץ. "יש לי סיפור אישי ארוך איתו. הוא מנסה לפגוע בי אישית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונות מתוך הרכב, עם הקרע בריפוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

שוטרים אחרים במפלג ניתקו את הקשר עם ע' לאחר ש"הלשין" על חבריהם. "הייתי חבר שלו ועכשיו אני לא. אמרתי לו שלא יפנה אלי ולא ידבר איתי, שלא יתקשר אלי ולא יגיד לי שלום כי הוא מלשן וזהו. אני אין לי חברים מלשנים", סיפר אחד מהם במח"ש. "מי שמעליל עלילה על בן אדם שעשה משהו שלא עשה זה מבחינתי מישהו שאני לא רוצה בסביבה שלי. זו לא הדרך שלי".

יולי 2013. פרץ, ע', ושני בלשים נוספים, יוצאים לפעילות סיור שגרתית בנתניה. "עצרנו ליד רכב שחנה בצורה לא חוקית. גלעד אמר לי לרדת מהרכב ולגשת לנהג. איך שניגשתי לרכב הנהג פתח את הדלת, יצא מהרכב והבחנתי בחשיש שנפל מידיו לרצפה. קראתי לגלעד שהורה לערוך חיפוש ברכב. עצרנו את החשוד והכנסנו אותו לניידת כשהוא אזוק", סיפר ע'. פרץ היה זה שנהג. במושב האחורי ישבו ע' ובלש נוסף בשם אריה פיסחקוב. ביניהם ישב העצור, ס.ב.

"גלעד עצר את האוטו בצד הכביש, הסתובב אלי כשהוא ישוב עדיין במושב הנהג, הוציא מתחת למושב שלצדו פטיש קטן ונתן לי עם זה כמה פעמים בראש. ירד לי המון דם. גם הבלשים שישבו מאחור נתנו לי אגרופים... התחננתי שיפסיקו, הרגשתי לא טוב והיו לי סחרחורות. כמעט איבדתי את ההכרה. התחננתי שיקחו אותי לבית חולים", סיפר.

"גלעד לקח את הפטיש ואמר לחשוד: 'אני אזיין אותך. אתה גבר ליד החברים שלך' ונתן לו מכה עם הפטיש בראש. החל לרדת דם מהראש שלו. הוא בכה. בדרך גלעד שאל אותו: 'אתה תתלונן עלי?' והחשוד אמר לו שלא", הוסיף ע'. האלימות כלפי ס.ב, נמשכה גם בתחנת המשטרה. ס.ב, שנחקר בסמוך לאירוע כחשוד בתקיפת שוטרים, אמר במשטרה: "אני לא מבין מה הולך פה. הותקפתי. קיבלתי פטיש בראש כי ביקשתי מחבר שלי להזיז את האוטו ובגלל זה אומרים שאני התפרעתי. מחפשים לצאת נקי על זה שהרביצו לי מכות רצח". כנשאל האם ניסה להיפטר מסמים שהיו ברשותו בזמן המעצר, השיב ס.ב: "הם אומרים שזרקתי משהו בגלל שהם הרגו אותי במכות".

אקדחים, אזיקים וניידת משטרה. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
"הם אומרים שזרקתי משהו בגלל שהם הרגו אותי במכות"/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

פרץ הכחיש את גרסתו של ס.ב, וטען כי אכן היה חשד כי ס.ב החזיק סמים. הוא טען כי ס.ב איים עליו ועל יתר השוטרים והתפרע ברכב, כך שלא הייתה לו ברירה, אלא להפעיל כוח סביר נגדו. כשנחקר במח"ש טען פרץ כי גם מאחורי המקרה הזה עומד ע'. "תמוה בעיני שבשני האירועים האלה (המופיעים בכתב האישום) נכח בהם ע'".

פיסחקוב, שוטר נוסף שהיה שותף למעצרו של ס.ב, אמר כי הוא לא זוכר את האירוע. גם הוא אמר שע' מנסה לנקום בפרץ. "תבדקו את האמינות שלו. יש לו סכסוך מתמשך עם גלעד שהחליף קצין שמאוד אהב את ע'. אבא שלו סנ"צ לשעבר במשטרה וחבר טוב של מפקד מחוז מרכז, יכול שבגלל זה הוא התקבל לימ"ר מרכז". לפי עדותו של ע', הוא ופיסחקוב היכו אף הם את ס.ב. "במהלך הנסיעה הכנסתי לחשוד אגרוף לצלעות ואחר כך הבחנתי שגם אריק מרביץ לו. מתישהו גלעד עצר את הרכב והיכה בו עם הפטיש כשאני ואריק אוחזים בו. היינו עצבניים עליו ואני הייתי בסערת רגשות מעצם העובדה שהוא התנגד למעצר והרצון להוכיח שאנחנו לא פראיירים. גם אמרתי לו אל תדמם לי בתוך האוטו".

לפי העדויות שבידי מח"ש, בכך לא תמו מעלליו של פרץ. לאחר שהגיעו לתחנת משטרת נתניה, הוא הורה לע', לפיסקחוב ולבלש נוסף שהיה עמם לכתוב דוח פעולה מתואם שבו נטען כי ס.ב נפצע מהאזיקים משום שניסה להתנגד למעצרו ותקף את ע' ופיסחקוב.

"אנחנו באים בתור בלשים חדשים וכשאתה מגיע וסומך על ראשי הצוותים שלך, אתה עושה מה שאומרים לך. כמובן שלא בגדר החריג. אתה רוצה להתקדם. כשזה בא מראש צוות אתה לא יודע מה לעשות, כולך פישר קטן. אתה אמור ללמוד מהי עבודת בילוש ואתה נמצא בין הפטיש לסדן", במילים אלו הסביר שוטר שנחשף לפרשה את היחסים המורכבים בין בלשים טריים למפקדיהם. "אתה נמצא במקום שבו יש קצין וכולם די פוחדים על המעמד שלהם ביחידה, ואם תגיד לו 'לא' אתה לא יודע מה יהיו ההשלכות של זה. אתה לא מכיר את שפת הדיבור שלו ואתה חושש ממנו. הוא מדבר בצורה די מאיימת", אמר ע'.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השוטר ע' החליט לא לשתוק על תקריות האלימות ולהפוך לעד מדינה. ההסכם עליו חתם ע'./מערכת וואלה!, צילום מסך

"אני אלמד אותך איך מתייחסים לקצין"

כאמור, כשנתיים לאחר מכן אירעה תקרית אלימה נוספת שבמוקדה פרץ וע'. לפי ע', קווי הדימיון לתקרית הראשונה רבים: אותם שני בלשים, שוב תקיפה בניידת ושוב ניסיון לתאם את דוחות הפעולה. ההבדל היחידי הוא שהפעם ע' החליט לדווח על הנעשה. הדימיון בין שני המקרים משמש בידי פרץ וחבריו, המבקשים לטעון כי ע' מעליל עליהם.

התקרית עצמה אירעה באפריל 2015 בראשון לציון. הפעם נתקלו הבלשים בש.ח, צעיר כבן 27 המוכר להם כחבר במשפחת פשע מקומית. בחקירתו במח"ש, הרחיב ש.ח על שהתרחש בזמן מעצרו. לדבריו, השוטר גלעד פרץ ביקש ממנו תעודת זהות למרות שהכיר אותו, דבר שגרר חילופי דברים קשים ביניהם, או בלשונו, "דיבור בלי כבוד".

"פרץ אמר לי: 'אני אלמד אותך איך מתייחסים לקצין ימ"ר. אני אהרוס לך את השם ויעשה לך בושות", סיפר ש.ח. לאחר מכן הוא עוכב והוכנס לניידת שהחלה לנסוע, כך חשב, לכיוון תחנת המשטרה. "איך שעלינו לרכב הנהג עשה פרסה וגלעד הסתובב אלי ואמר לי: 'אני אזיין אותך, אני אקרע אותך מכות ואשלח אותך לבית חולים'". גם הפעם הופיע הפטיש, וגם הפעם המשיכה האלימות בתחנת המשטרה. גלעד אמר לי שאני הולך לקבל מכות כמו שלא קיבלתי אף פעם. במסדרון, תוך כדי הליכה לבילוש, קיבלתי ממנו סטירות, דחיפות ובעיטות". לאחר מכן, סיפר ש.ח., חיפש פרץ חדר ריק ושם הורה לו לפשוט את בגדיו והחל להרביץ לו שוב. לאחר מכן, סיפר, הגיע פרץ לתא המעצר שלו ואמר לו כי אסור לו לשכב שם אלא רק לשבת.

לפרץ, כמובן, הייתה גרסה אחרת לסיפור: "החשש היה שיש ברשותו כלי תקיפה. הורינו לו להוציא בזהירות את היד מהכיס ובתגובה הוא הוציא אותה במהירות וקירב אותה לפניי, תוך שהוא צועק: 'מה אני ארגון פשע? מה זה היחס הזה'. לא הספקתי לראות מה הוא הוציא כי הכל קרה במהירות. הודעתי לו שהוא עצור והסתובבתי לעברו. הדפתי אותו מתוך אינסטינקט כשאני פוגע בבית החזה. השוטר גרי (הבלש גרי פיסחוב, נאשם נוסף – א.ס) סייע לי לאזוק אותו כשהוא דוחף אותי ואותו לסירוגין כדי להימנע מאזיקה. הוא פגע בחזה שלי ובידיים ואיים עלינו", לדבריו רק לאחר מאבק קצר נאזק ש.ח., ובכך האירוע תם.

הבלש פיסחוב שנכח אף הוא באירוע שהתרחש במאי 2015 תמך בגרסתו של פרץ. בחקירתו טען כי כל מה שאירע הוא שש.ח נאזק בכוח לאחר שעשה "תנועות חשודות" כשהכניס את ידו לכיס מכנסיו. "תאר לך היה מוציא לי איזה סכין יפני מהביצים והיה חותך אותי?".

כאמור, גם במקרה זה, לפי עדותו של ע', פרץ הנחה אותו ואת פיסחוב, "שהיה בלש חדש", מה לכתוב בדוחות הפעולה שלהם. "הוא אמר לגרי 'אל תרשום כלום עד שאומר לך מה לרשום', ולי אמר: תרשום שהיה לו משהו בכיס והוא ניסה להוציא אותו ולכן השתמשתי בכוח, כי חשבתי שזה כלי תקיפה'".

עדות מחזקת נוספת נגד פרץ נמסרה על ידי שוטר נוסף שנכח עם פרץ בתקרית בשנת 2012, במסגרתה, במהלך חיפוש בבית בטירה, הותקפו השוטרים על ידי בני המשפחה המקומיים. גם כאן הכחיש פרץ את החשדות נגדו וטען כי שוטר שהעיד נגדו הוא חברו של ע', עד המדינה. השוטר שנכח בתקרית לא הכחיש כי הוא חבר טוב מאוד של ע'", וסיפר כיצד פרץ הורה לו לרשום שהותקף על ידי אישה שנכחה בבית באמצעות בקבוק זכוכית למרות שלא היה בטוח שנעשה שימוש בבקבוק כזה. "אמרתי לו שאני לא יודע עם מה הרביצו לי. אולי הוא ראה משהו שאני לא ראיתי". בסיום עדותו הוא סיפר על "המצב הלא נעים" שבו הוא נמצא. "ע' הוא חבר טוב מאוד וגם גלעד. גלעד רק רוצה את הטוב של הבלשים שלו, אני מאמין שהוא רצה את טובת המחלק. הכוונות שלו היו טובות אבל זה לא כל כך יצא".

המשוכה האמיתית

למרות שע' מסר עדות ראשונה במח"ש מבלי שביקש לחסות תחת הגנת הסכם "עד המדינה", בסופו של דבר במח"ש הוחלט להחתימו על הסכם כזה, לאחר שהתברר כי אין מנוס מלחקור את ע' באזהרה וזאת לאור התפקיד האקטיבי שמילא באירוע משנת 2013 בו הותקף ס.ב במסגרת ההסכם נכלל סעיף המעיד על המשוכה האמיתית שניצבה בפני ע' – יחסיו עם השוטרים לאחר שהתלונן על אחד מהם.

"שוחחתי עם ע' ומסרתי לו כי לאור העדות שנגבתה בנתניה יש צורך לחקור אותו באזהרה מאחר ועלו דברים מצד המתלונן ועל מנת לא לפגוע בזכויותיו יש צורך בעיגון הסיטואציה בהסכם עד מדינה", נכתב במזכר שהופנה לראש מח"ש, עו"ד אורי כרמל, על ידי החוקר אילני דרור. ע' עצמו אמר לחוקרת מח"ש כי הוא מבקש "חסינות על כל ההליך" ושלא יינקטו נגדו צעדים משפטיים, אולם ההסכם עמו כלל התחייבות של מח"ש לפנות ל"גורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל", שתכלול "עמדה מכווינה באשר לטיב שיתוף הפעולה מצד ע' ותוצאותיו, כמו גם באשר לחשיבות הרבה של עידוד מסירת גרסת אמת בחקירה".

בין אם כתב האישום ייגמר בהרשעה או זיכוי, קשה להתעלם מהקשיים והלחצים שמופעלים על שוטרים בדרכם לנסות לשפר את דרכיה של המשטרה, ולמסור מידע למח"ש על עמיתיהם במשטרה. בזמן ששוטרים רבים עושים עבודת קודש בשמירה על הביטחון של כולנו, חלקם עושים לילות כימים כדי לכסות על המחדלים של חבריהם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שמעתי צעקות ועצרתי את הרכב כדי לראות מה קרה". דו"ח הפעולה שכתב ע' על ליל האירוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

תגובות

מעו"ד שרון וקנין, המייצג את הקצין גלעד פרץ, נמסר בתגובה: "מדובר בתיק בו העד המרכזי הוא שוטר אשר מצא את עצמו נפגע מהמערכת, ושגם הוא נחקר באזהרה בסופו של יום לגבי פרטים שבתחילת חקירתו מסר אותם ונמצאו כלא נכונים. משום מה, המחלקה לחקירות שוטרים מצאה לחתום איתו על הסכם עד מדינה – פעולה שתצטרך להתברר בבית המשפט. זאת ועוד, עם כל טענות השוטרים, לפיהן, המדובר בשימוש בכוח סביר ולא בתקיפה כפי שמנסה לצייר את זה מח"ש".

ממשטרת ישראל נמסר: "גלעד פרץ הושעה כבר מתחילתה של החקירה, ועודנו מושעה, בעקבות כתב האישום שהוגש נגדו, הינו מוזמן לשימוע לגבי המשך ההשעיה. שני השוטרים הנוספים נפסלו לתפקיד פיקודי והוחזרו לאחר שימוע שנערך להם לתפקיד מנהלי. בעקבות כתב האישום אחד מהם הביע את רצונו להתפטר והשני מוזמן לשימוע לשקילת המשך שירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully