וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה אחרי הפיגוע, בבריסל זוכרים את הקורבנות - ושומרים על כוננות

22.3.2017 / 16:40

דקת דומיה וטקסי זיכרון התקיימו בבלגיה לזכרם של 32 ההרוגים במתקפת הטרור של דאעש. המלך הניח זר בתחנת הרכבת שבה אירע אחד הפיצוצים, וראש הממשלה הזהיר: "חרף אמצעי הביטחון, אי אפשר להיות בטוחים לחלוטין"

צילום: AP, עריכה: מתן חדד

(דאעש קיבל אחריות על פיגוע בשרלרואה, אוגוסט)

בלגיה מציינת היום (רביעי) בטקסי זיכרון ובאנדרטאות שנה למתקפת הטרור בבריסל שבמהלכה נהרגו 32 איש.

"פעמים רבות אני שואל את עצמי 'מה אם?'", אמר לארס ווצרמן, אזרח גרמניה שאיבד את אשתו ג'ניפר כששני צעירים מוסלמים פוצצו את עצמם עם מזוודות נפץ באולם הטיסות היוצאות בנמל התעופה בבריסל. השניים היו אמורים לטוס לניו יורק. "מה היה קורה אילו יצאנו עשר דקות מאוחר יותר? מה היה קורה אילו נסענו קצת יותר לאט? מה אז? אבל זה קרה", אמר, לפני שנזכר כיצד אדם זר הניח על ראשו מעיל ונשאר לצדו. "זה מראה כיצד לצד דברים נוראיים, דברים נפלאים יכולים להתרחש".

ווצרמן דיבר במהלך טקס שבו נכחו המלך והמלכה, שרים, אנשי נמל התעופה וצוותי סיוע, שהקשיבו להקראת שמותיהם של 16 האנשים שנהרגו בנמל. אדי ואן קאלסטר, שאיבד את אשתו, שר שיר שכתב עבורה, ששמו "כוכבים".

דקת דומייה החלה בשעה 7:58 בבוקר, לציון הזמן שבו התפוצצו שני המחבלים שפעלו בשם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) עם מזוודות נפץ. פסל ארד שהוצב בעבר בסמוך לדלפקי הצ'ק-אין הועבר למקום חדש, בסמוך לכביש הגישה לנמל. הוא עדין נושא את סימני הפיצוצים, שהוצאו לפועל על ידי תא טרור הקשור למתקפת הטרור בפריז שאירעה ארבעה חודשים קודם לכן.

זרים לזכר הרוגי הפיגועים בנמל התעופה זבנטם במלאת שנה לאירוע, בריסל. 22 במרץ 2017. AP
הפיגוע הכה בלב אירופה. זרי פרחים לזכר ההרוגים/AP

קצת אחרי 9:00, בערך בזמן שבו המחבל השלישי פוצץ מטען בתחנת רכבת, הניח המלך פיליפ זר פרחים בתחנת המטרו מלביק, בסמוך לקיר זיכרון שמכוסה בכתובות גרפיטי שריססו עוברי אורח אחרי המתקפה. "כולם יחד" היא הסיסמה הבולטת ביותר שנכתבה מעל לב בצבע אדום.

אנדרטה לזכר הקורבנות נחכה בסמוך למטה האיחוד האירופי, ועובדיו עמדו דקת דומייה. ראש הנציבות האירופית ז'אן-קלוד יונקר אמר כי הפיגועים "הכו בלב לבה של אירופה", אך מבצעיו נכשלו בערעור על אמונם של תושבי היבשת בדמוקרטיה.

ראש ממשלת בלגיה שארל מישל אמר בריאיון לרויטרס כי ארצו, שספגה ביקורת בצרפת ובמדינות אחרות על כך שנכשלה בעצירת מספר גדול של אזרחיה בטרם נסעו להילחם בסוריה, למדה את הלקח וערכה רפורמות בשירותי הביטחון והמודיעין שלה. עם זאת, הוא הודה: "גם כיום, אני לא יכול לומר שהסכנה לא קיימת. אנחנו יודעים שלא משנה מה נעשה, כשאנשים מוכנים להרוג את עצמם כדי להרוג באופן עיוור כמה שיותר אנשים, אנחנו לא יכולים להיות בטוחים לחלוטין".

פיליפ מלך בלגיה והמלכה מטילדה במלאת שנה לפיגועים בנמל התעופה זבנטם, בריסל. 22 במרץ 2017. AP
המלך פיליפ בתחנת הרכבת, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully