וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיפה כימיקלים" דורשת: להשאיר 600 טון אמוניה במכל אחרי הריקון

23.3.2017 / 7:50

בחברה טוענים כי ריקון מוחלט יפגע בשכבת הבידוד במכל שאמור להתרוקן עד 1 באפריל. בעיריית חיפה ובעמותת "צלול" טוענים כי מדובר בתרגיל שנועד לאפשר בעתיד את פתיחתו מחדש. המשרד להגנת הסביבה והחברה עצמה שכרו מומחים לבדיקת הנושא

צילום: שלומי גבאי, דוברות עיריית חיפה. עריכה: שמרית גולדשטיין

(הפגנה בקריאה לפינוי מכל האמוניה ממפרץ חיפה, בחודש שעבר)

עיריית חיפה וארגוני סביבה בעיר זועמים על בקשת חברת "חיפה כימיקלים" להכניס שינוי בצו בית המשפט המחוזי המורה על ריקון מכל האמוניה במפעלי החברה עד ל-1 באפריל.

החברה ביקשה להשאיר במכל 600 טון אמוניה, בטענה שאין באפשרותה לרוקנו לחלוטין באופן בטוח. על פי הבקשה האמוניה מאוחסנת בטמפרטורה של 33 מעלות צלזיוס מתחת לאפס והורדת המפלס מתחת לכמות של 600 טון עלולה להביא להתחממות הנוזל ולפגיעה בשכבת הבידוד במכל. בנוסף מתריעים בחברה מפני היווצרות קורוזיה בתוך המכל.

"חיפה כימיקלים" פנתה לצורך עבודות הריקון לחברה בינלאומית המתמחה בנושא. המשרד להגנת הסביבה שכר אף הוא את שירותיו של מומחה בינלאומי, המתמחה בריקון מכלי אמוניה מקוררים, בדומה לזה שבמפעלי החברה.

מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
חברת "חיפה כימיקלים" התריעה מפגיעה בשכבת הבידוד במסגרת תהליך הריקון. מכל האמוניה/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

המדינה ציינה בתגובתה כי "בהתאם להחלטת בית המשפט המחוזי בחיפה, חל איסור על הבאת אניית אמוניה נוספת ועל מילוי המכל. מכאן, שמשמעות הדבר היא כי פעילות מערך יבוא האמוניה מופסקת. וכל שנותר הוא השלמת הליך הריקון המוחלט והמלא של המכל, כך שריקון האמוניה מתחת לסף המינימלי ייעשה באופן מבוקר ובטוח לבריאות הציבור והסביבה".

עמותת "צלול": השיקול המרכזי בריקון המכל הוא הבטיחות

בעמותת "צלול" לאיכות הסביבה יצאו נגד בקשת החברה. "כיצד ייתכן שבמשך השנים האחרונות, ככל שהמכל היה במוקד של דיון ציבורי וככל שנדונה האפשרות של סגירתו לטובת מפעל בדרום, לא הקפידו בחברה לרכוש את המומחיות הדרושה לצורך השלמת ריקונו של מכל האמוניה", תהו. עוד טענו ב"צלול" כי "השיקול המרכזי שצריך לקבוע את לוחות הזמנים לריקון המכל במהירות האפשרית הוא בטיחות הליך הריקון - ולא הרצון להגן על המכל מנזק (כמו קורוזיה) שיקשה על השימוש בו בעתיד".

בעמותה הביעו חשש מכך שבקשת "חיפה כימיקלים" נועדה "לאפשר לחברה להמשיך ולהשתמש במכל כל עוד תהליך הקמת המפעל בדרום מתנהל באיטיות במסלול מקביל". לטענתם, "מצב כזה שם ללעג את החלטת בית המשפט לפיה יש לרוקן את המכל משום שהוא מסוכן". בעמותה קראו לבית המשפט לדרוש מהחברה "תכנית ריקון בלוח זמנים מינימלי", מחשש כי המדינה לא תקבע לוח זמנים לאישור התוכנית. דבר שלטענתם יהווה "פתח לגרירת רגליים שתדחה את ריקון המכל הרבה מעבר לנדרש".

עיריית חיפה: "דוחים כל פתרון שאינו סילוק סופי של המכל"

מעיריית חיפה נמסר: "נקרעה המסכה מעל פניהם של מנהלי 'חיפה כימיקלים' שביקשו מבית המשפט מטעמי 'בטיחות' להשאיר 600 טון עד שימצא פתרון לריקון 'בטוח'. אמרנו אז ואנחנו חוזרים ואומרים גם כאן, המניפולציות של 'חיפה כימיקלים' נועדו לשמור את יכולתו הטכנית של המכל מתוך אמונה שיבוא יום וישתנו הנסיבות ואפשר יהיה להמשיך לסכן את חיי מיליון מתושבי מדינת ישראל. אנו קוראים למשרד להגנת הסביבה לדחות כל פתרון שאינו סילוק סופי של הסכנה הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully