וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נראה הזוג האמיתי עליו מבוסס סיפור "היפה והחיה" ומה עלה בגורלם?

21.3.2017 / 11:31

הידעתם שהאגדה הקסומה של "היפה והחיה" מבוססת על סיפור אמיתי? זה מה שקרה כשלכלה היפה נודע בליל חתונתה ששודכה לגבר שמכוסה שיער מכף רגל ועד ראש

צילום מסך

בסרטון – מערכת היחסים הפוגענית של "היפה והחיה"

הגיע הזמן שתכירו את סיפור חייה של קתרין, נערה צעירה ששודכה לאדם מכוסה שיער שנחשב בעיני רבים כמפלצת. פטרוס גונזלבוס חלה בהיפרטריכוזיס (תסמונת איש הזאב), מחלה גנטית המתבטאת בצמיחת שיער פרוותי בכל חלקי הגוף ובפרט על עור הפנים. מאחר שהייתה זו המאה ה-16, לא ידעו דבר על המחלה ורבים ראו בו חיה, מפלצת, טעות של הטבע. פטרוס רעד מלחץ כשעמד להכיר את כלתו לעתיד, ששודכה לו מבעוד מועד. כשקתרין פגשה בפטרוס היא התעלפה. כשהתעוררה ניסתה לשלוט בדחף הפנימי שלה לברוח ונישאה לו ללא רצונה. עד מהרה היא ראתה מעבר למעטפת החיצונית והתאהבה עד מעל לראש באיש האמיץ וטוב הלב שפטרוס היה. לשניים נולדו 7 ילדים והם חיו חיי נישואים מאושרים שנמשכו 45 שנים.

נשמע לכם מוכר? פטרוס וקתרין היוו השראה לאחת האגדות המפורסמות ביותר – שיוצאת השנה בגרסה חדשה ואנושית בכיכובם של אמה ווטסון ודן סטיבנס – "היפה והחיה". גבריאל סוזן ברבו דה ווילנוו פרסמה את הסיפור בשנת 1740, הרבה אחרי מותם של הזוג עליו הוא מתבסס.

פטרוס נולד ב-1537 בטנריף ומלידה כוסה כולו בשיער. עד כה נרשמו רק 50 מקרים דומים מאז ימי הביניים, כשפטרוס היה הראשון מביניהם. מעט מאוד ידוע על משפחתו, אך לא מעט עליו. רבים ראו בו חיה ולא בן אדם, טענו שהוא מפלצת שאורבת לתינוקות באישון לילה ואוכלת אותם בחיים ובידדו אותו.

הזוג שהיווה השראה לסיפורם של "היפה והחיה". National Gallery of Art,
פטרוס גונזלבוס ואשתו קתרין: היפה והחיה המקוריים/National Gallery of Art

עוד בנושא:

עוד באותו נושא

מערך שיעור באנגליה: בל מ"היפה והחיה" נמצאת במערכת יחסים פוגענית

לכתבה המלאה

אולם, אנשי המלוכה ראו בו סמל סטטוס ולכן, כשפטרוס היה רק בן 10, הוא נתפס ונלקח לצרפת כמתנה עבור המלך אנרי השני וזוגתו המלכה קתרין דה מדיצ'י, כשהשניים חגגו את המלכתו. אנרי השני קיבל מגוון מתנות ביום המאושר ההוא אך זו היחידה שגרמה לסנסציה. הוא הופתע לגלות ש"החיה" יודעת לדבר והחזיק בה בצינוק למטרת בדיקות נוספות. אחרי זמן מה, גילה אנרי שמדובר בילד רגיל שכל גופו מכוסה בשיער והחליט לבחון האם הוא יוכל להפוך את פרא האדם הזה לג'נטלמן אמיתי והעניק לו חינוך המתאים לבן אצולה. בפעם הראשונה בחייו זכה פטרוס להתייחסות של בן אנוש, הוא קיבל בגדים מפוארים וארוחות רגילות. לאחר שהוכיח שהוא לומד מהר ושלט ב-3 שפות, הוא נשאר תחת חסותו של המלך והוצג בפני מבקרים ואצילים זרים. אמנים נהרו מכל קצות הארץ כדי לצייר אותו.

החיפוש אחר בל

המלך אנרי השני מת ב-1559 בתחרות אבירים. במקומו עלתה לשלטון אלמנתו קתרין דה מדיצ'י, מהמלכות האכזריות בהיסטוריה של צרפת. היא החליטה לחתן את פטרוס בן ה-17 עם נערה רגילה ואמיצה מספיק, כדי לבדוק איך ייראו הילדים שיוולדו להם. לבסוף נמצאה לו אישה, קתרין, בתו של אחד ממשרתי הארמון. כשראתה לראשונה את בעלה המיועד, היא התעלפה. אולם לא הייתה לה ברירה אלא להינשא לו ולמרבה הפלא, לשניים היו נישואים מאושרים ולפי כל העדויות קתרין חייתה איתו שלא בניגוד לרצונה. לשניים נולדו 2 בנים, פאולו וארול, שלא חלו במחלה של אביהם, אך שני הילדים הבאים שנולדו, אנריקו ואורזיו, אובחנו כחולים במחלה. היו להם גם 3 בנות – מדלנה, פרנצסקה ואנטואינטה – שכולן היו חולות.

על אף שפטרוס התנהג כבן מלוכה, הוא וילדיו השעירים לא נחשבו אנושיים לגמרי בעיני בני דורם. המשפחה הפכה לסנסציה בינלאומית והורשתה לנסוע לאירופה כדי לבקר אצילים אחרים. בכל מקום התייחסו אליהם כחיות אדם. במסע הזה הם הגיעו גם לחצרו של הדוכס פארנזה מפארמה. הוא העניק לפטרוס תפקיד חשוב בניהול האחוזה אך חילק את ילדיו השעירים במתנה לדוכסים אחרים. זו הייתה מכה אכזרית עבור פטרוס ואשתו.

כמובן שאסור לשכוח שעד היום הוא מוכר בתור "החיה"

לקראת סוף חייהם, נמלטה המשפחה כולה מעולם החצרות ועברה זה אחר זה אל הכפר האיטלקי קפודימונטה שבאיטליה. רק אז ובפעם הראשונה בחייהם התייחסו אליהם כולם כל אאזרחים מן השורה. התיעוד האחרון של פטרוס הוא מטקס ההטבלה של נכדו שנערך בשנת 1617. רבים מאמינים שהוא הלך לעולמו שנה לאחר מכן, בגיל 81. קתרין, אשתו, מתה בשנת 1623. פטרוס הוכיח שהוא אדם אכפתי, בעל אוהב ואב מסור. על אף שבמותו רבים ראו בו בן אדם, הוא לא זכה לקבורה באדמה קדושה, ואפילו במותו פטרוס למעשה נקבר כחיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully