וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לחייל הדתי: כך תילחם במדריכות ספורט בבגדים צמודים

15.3.2017 / 14:30

במדריך שפרסמה עמותת "צו 1" נקראים החיילים להתלונן במקרים של אי מילוי פקודות או "כשלים מערכתיים" בנושאי כשרות, צניעות שירת נשים ותחומים נוספים. באחד המקרים מתוארת תלונה על משגיח כשרות בבסיס צבאי ש"התרועע עם בנות ולא חבש כיפה"

עריכה: ורד לידני

(הרב יגאל לוינשטיין: מערכת ערכים של בנות דתיות שמתגייסות תשתבש)

מה עושים נגד ספינינג עם מד"סניקיות בצה"ל? איך מקבלים מהצבא סידור בנוסח תימני ואיך אפשר לכפות על צה"ל לאפשר זמני תפילה? אלה הן רק חלק מהשאלות המופיעות ב"מדריך" החדש לחייל הדתי שמפרסמת עמותת "צו 1", המורכבת מרבנים ואנשי ימין, הפועלת נגד מקרים שבהם חיילים חשו פגיעה ברגשותיהם הדתיים או באורח חייהם הדתי. לכל השאלות יש תשובה אחת: תתלוננו, אנחנו נסביר לכם איך.

העמותה הפיצה את המדריך בתקופה שבה בחורי ישיבות ההסדר של הציונות הדתית מתגייסים ליחידות קרביות בצה"ל ולעתים נתקלים במקרים הפוגעים באורח חייהם הדתי. "אצל חיילים דתיים רבים נדמה שתלונה נחשבת כערעור על סמכות המפקד ואולי אף פגיעה בצבא", נכתב במדריך. "אולם, צריך לדעת שכיום תלונה נחשבת כהתנהגות אזרחית שראויה לשבח". הם מצטטים את דבריו של הרב אליעזר מלמד, מבכירי הרבנים בציונות הדתית, שאומר כי "כל חייל שנפגש עם בעיה משמעותית בתחום ההלכה והצניעות, חייב לקיים את מצוות התוכחה, שהיא חובה מהתורה, בהגשת תלונה בדרכים המקובלות בצבא ובחברה".

חיילים דתיים וחרדים בצה"ל. GettyImages
"חייל שנפגש עם בעיה בתחום ההלכה חייב לקיים את מצוות התוכחה". אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה/GettyImages
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במדריך מופיעות דוגמאות לתלונות שהגישו צוערים נגד צה"ל, בהן מקרה של צוער שהתלונן נגד הרבנות הצבאית על כך שלא סיפקה לו סידור תפילה בנוסח תימני – והביאה לכך שצה"ל החל לרכוש סידורים בנוסח זה. דוגמה נוספת היא של "חייל שומר מצוות" שהתלונן על ספינינג עם מד"סניקית אחרי שהוא וחבריו הסבירו ש"לא מתאים לנו שהיא מדגימה ולובשת טייץ ובגדי ספורט". במקרה אחר התלונן חייל על כך שמשגיח הכשרות לא מגיע בזמן הבישולים למטבח בבסיס ו"מתרועע עם בנות ולא חובש כיפה כל היום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי המדריך ניתן להגיש תלונה "במידה ופקודה לא בוצעה או במקרה של פגיעה בפרט ובאורחות חייו עקב כשל מערכתי כמו בפקודת 'השירות המשותף' (המפרטת את כללי השהייה של נשים וגברים יחדיו במהלך השירות הצבאי, י"א) הנוגדת את ההלכה". עם זאת, צוין כי על הגשת התלונה "להיעשות כמובן לאחר שחייל פנה למפקדיו אשר האחריות ברמתם (מ"פ/מג"ד/מח"ט) ולרב הצבאי ולא זכה למענה וטיפול ראוי". את התלונה מגישים, על פי המדריך, נגד "מי שרלוונטי ביותר לתקלה" ואפשר גם להישאר אנונימיים. החיילים הדתיים מתבקשים להגיש תלונה על נושאים שונים, בהם: כשרות, צניעות, שירת נשים, זקנים ועוד.

יו"ר עמותת "צו 1": זכות החיילים לחתור לצבא מוסרי יותר

יו"ר עמותת "צו 1" הרב עמיחי אליהו אמר כי "לא ייתכן שמנצלים את הלויאליות והרצון לתרום למדינה על מנת לפגוע בחיילים הנאמנים לצה"ל. אנו קוראים לחיילים להבין שעמידה על זכותם היא הנאמנות לצה"ל לא פחות מעמידה בשמירה או הריגת מחבל. זו זכותכם לחתור לצה"ל מוסרי יותר".

לצה"ל מתגייסים מדי שנה אלפי חיילים דתיים, מרביתם ליחידות קרביות. בחודשים האחרונים התעוררה בציונות הדתית ביקורת קשה על התנהלות הצבא בעקבות פקודת השירות המשותף, פקודת הזקנים והחלטות נוספות הפוגעות לכאורה בחיילים הדתיים ובאורח חייהם. בצה"ל עושים מאמץ כדי להימנע מעימות עם החיילים הדתיים, אך לרוב ההנהגה הרוחנית בציבור הדתי אינה מסכימה להתפשר על עמדות הפוגעות בחיילים.

חיילים דתיים וחרדים בצה"ל. GettyImages
"קוראים לחיילים להבין שעמידה על זכותם היא הנאמנות לצה"ל". אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה/GettyImages
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully